Full version: Kan inte annat än le
Carro
Nu har jag gett mig in i en ny fruktlös kamp här i min nya trädgård! Jag har lyckats få bort (ovan jord i alla fall) det mesta av vallörten som jag fick hjälp här att artbestämma så nu har maksrosorna blivit mitt nya anfallsmål.

Jag är hemma just nu med en liten åttamånaders knodd och varje morgon går vi en promenad genom trädgården med vagnen och jag plockar bort blommor och knoppar på maskrosorna. Har inte riktigt orkat med att göra det ordentligt med rötter och allt utan tänkt att jag åtminstone slipper fröerna.

Nu i morse när jag kommer ut är hela gräsmattan full i små gula illbattingar, vilken otrolig livsvilja och trots som kan rymmas i en sån liten växt!

Det är kanske bara att acceptera att de kommer att vinna kriget och ta det hela som en träning inför vad som kommer när Jesper kommer i sin trotsålder.

Carina i Söråker
Tittiluringen
ja visst vet man inte riktigt om man ska skratta eller gråta laugh.gif sad.gif

utnämnde mig till maskrosutrotare för nån helg sen när jag sprang runt med maskrosjärnet i högsta hugg i mor och fars trädgård.... luskammade gräsmattorna så att ingen skulle undkomma..

men så fort jag vände ryggen till i 2 minuter för en kaffeslurk så.... vips! där dök det upp plantor igen.

Hur GÖR dom? huh.gif

Glada Hälsningar
Tittiluringen rolleyes.gif
Blomstersmurfen
Varje morgon när jag går ronden i trädgården för att se vad som hänt sen kvällen innan plockar jag maskrosor till kaninerna. Efter några års plockande har de nu blivit mindre och mindre så att det knappt är något att mata kaninerna med. Jag nästan saknar mina stora bjässe-maskrosor som fanns när jag flyttade in i huset! wink.gif
Ina
Jag gjorde misstaget att säga till mina barn att dom skulle få betalt för att plocka maskrosblommor och gräva upp plantor - jag blev raskt hundratals kronor fattigare! Grabbarna var stomförtjusta... laugh.gif
sanna
Ha-ha! Samma misstag gjorde jag! biggrin.gif
Hur mycket erbjöd du, Ina? Jag drog till med 10 öre styck och trodde att de skulle tröttna efter max 100 stycken...
Tji fick jag! sleep.gif
De gick fram som dammsugare och rensade hela mattan! Har aldrig sett ungarna så koncentrerade någonsin...

Det blev några hundralappar här också - fast dagen efter var det lika gult igen! rolleyes.gif
Fast nu är det slut med barnarbetet, de är alldeles för dyra i drift... smile.gif

Förresten, jag nämnde i ett inlägg längre ned att jag, som alternativ till handplockning, klippte "maskrosmattan" med gräsklipparen och samlade in klippet (och alla maskrosor) i stora säckar. Sedan fick jag tipset att blanda i gödsel så att fröna kanske "kokar" bort. Och det verkar som om det funkar...

De svarta sopsäckarna står i solen och är alldeles kokheta, snart exploderar de väl! Borde bli kraftgödning av innehållet eller också promenerar de väl därifrån av sig själva...några maskrosfrön torde i alla fall inte överleva.

Sanna
Hasse_h
CITAT (sanna @ 06-06-2003, 13:59)
De svarta sopsäckarna står i solen och är alldeles kokheta, snart exploderar de väl! Borde bli kraftgödning av innehållet eller också promenerar de väl därifrån av sig själva...några maskrosfrön torde i alla fall inte överleva.

Sanna

öh...så gjorde jag med i väntan på transport till kommunens sortergård. När jag efter kanske 3-4 dagar lyfte på säckarna var det under ena säcken ett rödmyrbo, de hade perforerat plasten som naturligtvis gick sönder när jag lyfte säcken... under den andra säcken var det dussintals små nykläckta spindelungar som rusade åt alla möjliga håll ... wacko.gif ... isch, usch o fy.
Ann-Christin Lindberg zon II
Jag hade på 80-talet en mycket "gullig" grannfru, som brukade luta sig in över staketet, svepa med blicken över min gräsmatta (där jag låg på knä och stack maskrosor) och säga: Jaså, här odlar man maskrosor, ser jag! I hennes närhet fick man inte heller hänga ut tvätt på söndag, och dessutom kollade hon hur ofta mina köksstolar stod uppånervända på köksbordet (då jag torkade köksgolvet)!

Funderade på om jag skulle sticka henne eller maskrosorna först! Maskrosorna är nog dock duktigare på att huka sig under gräsklipparen än denna kärring!
mad.gif wacko.gif
Ina
CITAT (sanna @ 06-06-2003, 13:59)
Ha-ha! Samma misstag gjorde jag!   biggrin.gif
Hur mycket erbjöd du, Ina? Jag drog till med 10 öre styck och trodde att de skulle tröttna efter max 100 stycken...
Tji fick jag!  -_-
De gick fram som dammsugare och rensade hela mattan! Har aldrig sett ungarna så koncentrerade någonsin...

Det blev några hundralappar här också - fast dagen efter var det lika gult igen!  :rolleyes:
Fast nu är det slut med barnarbetet, de är alldeles för dyra i drift... smile.gif

Förresten, jag nämnde i ett inlägg längre ned att jag, som alternativ till handplockning, klippte "maskrosmattan" med gräsklipparen och samlade in klippet (och alla maskrosor) i stora säckar. Sedan fick jag tipset att blanda i gödsel så att fröna kanske "kokar" bort. Och det verkar som om det funkar...

Sanna

Samma ersättning utgick för mina.... 10 öre blomman och 50 öre för hel planta - det blev dyrt! laugh.gif
nikced
Även jag gjorde samma tabbe. Höll i desperation på att erbjuda en krona knoppen men lyckades hejda mej vid 50 öre knoppen. Det blev dyrt. När ungarna hade räknat till 200 plockade knoppar lyckades jag förhandla den dagens arbete till 150 kronor och efter det är det 50 öre per hel planta som räknas.
/Nik
Almdalen
Jag drar upp mina själv, en spann om dagen, det är vad jag har orkat med. Just nu ser det bra ut så nu blir det daglig inspektion och det verkar som om jag lyckats till en del. Men jag vet att de kommer igen och jag är beredd med maskrosjärn och uppdragare mina ovärderliga hjälpmedel.
wub.gif
Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon