Ramoth
Har just fått ett välväxt exemplar av smalbladig Mönjelilja. wub.gif
Enligt all litteratur så ska dessa växter i stort sett sköta sig själva.
Nu kommer jag ju inte att kunna gå till närmaste blomsterbutik och köpa en ny om jag klantar till det, så jag skulle sätta stort värde på skötseltips från er som kan hjälpa mej att sköta om plantan på bästa sätt.
Betty
Gillar att stå trångt. Planterar bara om när det är fullt i krukan. Vattnar en gång i veckan, blomgödning i samband med vattningen från mars till oktober. Mina blommar av nån anledning september/oktober, den vanliga bredbladiga blommar på våren.
Limeblossom
Hur smal är smalbladig? Den jag har kallar jag "vanlig" och den breda är jag mera rädd om..... biggrin.gif
Fenja
Ett varmt, soligt fönster och jämn temperatur lockar mina i blom! Jag har smalbladig om du skulle misslyckas Ramoth.
Min smalbladiga har en bladbredd på cirka 2 cm, det är en gammal planta från början av 1900-talet.
Mvh
Fenja
Limeblossom
Ok, tack Fenja, då har jag båda sorter. Den smalbladiga har jag ärvt efter morfar, ev den andra också, inte riktigt säker där. Fått båda av mamma. Gillar att ta vara på gammla blommor. Hann tyvärr inte med när farmor dog men mamma räddade iaf jul/november kaktusarna och några fler växter. rolleyes.gif
nilssontherese
Det låter som om det skulle kunna vara en clivia gardenii eller clivia nobilis!
Betty
Bladbredd 1,5 - 2 cm på mina gamla klivior. Fick en gång tipset att det skulle kunna vara Clivia cyrtanthiflora - kliviahybrid mellan C.nobilis och C.miniata - men jag har ingen aning... unsure.gif
Alexander-VG-zon3
clivia miniata är den vanliga breda sen den med smala blad heter kaffer clivia eller/och kaffer lilja och den heter nobilis . kaffer lilja har hängande blommor vanlig clivia har stående blommor . man sköter dom så här riklig vattning på sommaren jag vattnar mina varje dag på sommaren och jag sätter ut dom på våren i norr sen flyttar dom tills öst i början av sommaren (ute tempen +10c natt tempen +5c ) när du flyttar ut dom på våren . sen gödar man dom som andra växter . och har dom ute tills natt tempen sjunker ner mot 0c dom klara -2c men inte lägre . har man haft dom ute under hösten får dom en sval tid som dom gillar . sen vinterförvarar man dom i +10c och torrt ge bara vatten så dom överlever . har man ingen sval plats får man avhärda dom till att vara inne . det gör man igenom att ta in dom på dagen ut på natten i en veckas tid sen så sätter man in dom även för natten inne . då kan dom böja blomma redan i dec-jan förr dom har redan fått svalt annars blommar dom på våren inne och när det blir varmare ute så blommar dom sen vår tidig sommar
Ramoth
CITAT (flaxss @ 18-01-2007, 18:58)
clivia miniata är den vanliga breda sen den med smala blad heter kaffer clivia eller/och kaffer lilja och den heter nobilis . kaffer lilja har hängande blommor vanlig clivia har stående blommor . man sköter dom så här riklig vattning på sommaren jag vattnar mina varje dag på sommaren och jag sätter ut dom på  våren i norr sen flyttar dom tills öst i början av sommaren (ute tempen +10c natt tempen +5c ) när du flyttar ut dom på våren . sen gödar man dom som andra växter . och har dom ute tills natt tempen sjunker ner mot 0c dom klara -2c men inte lägre . har man haft dom ute under hösten får dom en sval tid som dom gillar . sen vinterförvarar man dom i +10c och torrt ge bara vatten så dom överlever . har man ingen sval plats får man avhärda dom till att vara inne . det gör man igenom att ta in dom på dagen ut på natten i en veckas tid sen så sätter man in dom även för natten inne . då kan dom böja blomma redan i dec-jan förr dom har redan fått svalt annars blommar dom på våren inne och när det blir varmare ute så blommar dom sen vår tidig sommar

Nej, det här är sannoligt inte Kaffer lilja, utan gammaldags Clivia minata med smala blad.
Men jag ska ha dina odlingråd i tankarna i vilket fall som helst. Å 100% säker kan jag inte vara eftersom det är åratal sedan de blommade och jag kommer inte ihåg om blommorna såg annorlunda ut än på vanlig clivia.
Plantorna har stått på mitt jobb och skulle nu slängas ut blink.gif
Jag fick en i sista minuten wacko.gif

En fråga till förresten:
Spelar krukans form något roll?
Eller typ av kruka?
Nu står den i en rak lerkruka som är glaserad på insidan ... utan dräneringshål i botten såg jag .... Drar nog i hop sig till omplantering ...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 17:20)
CITAT (flaxss @ 18-01-2007, 18:58)
clivia miniata är den vanliga breda sen den med smala blad heter kaffer clivia eller/och kaffer lilja och den heter nobilis . kaffer lilja har hängande blommor vanlig clivia har stående blommor . man sköter dom så här riklig vattning på sommaren jag vattnar mina varje dag på sommaren och jag sätter ut dom på  våren i norr sen flyttar dom tills öst i början av sommaren (ute tempen +10c natt tempen +5c ) när du flyttar ut dom på våren . sen gödar man dom som andra växter . och har dom ute tills natt tempen sjunker ner mot 0c dom klara -2c men inte lägre . har man haft dom ute under hösten får dom en sval tid som dom gillar . sen vinterförvarar man dom i +10c och torrt ge bara vatten så dom överlever . har man ingen sval plats får man avhärda dom till att vara inne . det gör man igenom att ta in dom på dagen ut på natten i en veckas tid sen så sätter man in dom även för natten inne . då kan dom böja blomma redan i dec-jan förr dom har redan fått svalt annars blommar dom på våren inne och när det blir varmare ute så blommar dom sen vår tidig sommar

Nej, det här är inte Kaffer lilja, utan gammaldags Clivia minata med smala blad.

En fråga till förresten:
Spelar krukans form något roll?
Eller typ av kruka?
Nu står den i en rak lerkruka som är glaserad på insidan ... utan dräneringshål i botten såg jag .... Drar nog i hop sig till omplantering ...

jag har mina i plast och lerkrukor , dom vill ha hål i botten .

samma skötsel gäller för den gamla sorten
Ramoth
Planterade idag om min planta.
För det första fick jag slå sönder lerkrukan den satt i för att få loss den.
Sedan visade det sig att de få smulor av jord som låg ovanpå rötterna var *den enda* jorden i krukan. Däremot hittade jag en heldel lekakulor inkilade mellan rötterna. De fungerade antagligen som dräninging i krukans botten en gång i tiden.

Kanske inte helt märkligt om de "inte blommat på evigheter"?

Få se om jag lyckas bättre - Det är nu inte säkert . . .
aldo
Min "vanliga" Clivia står svalt under vintern och får inte mycket vatten .

Då knoppen tittar upp blir jag glad men är varsam med vattning även då annars stannar knoppen i växten .

Jag köpte min för 5 år sedan och den blommar varje vår och höst wub.gif [B]
Rossi
Mina Clivior står i 8-10 graders värme fr.o.m. oktober och 12 veckor fram. De får då bara en skvätt vatten någon gång i månaden. Sen blommar de för fullt. Funkar hver gang! *ler*
Rossi
Vill även nämna att benämningen kafferlilja är en gammeldags allmän benämning på hela Clivia-släktet men den benämningen anses vara nedvärderande numera och rekommenderas inte. Ordet "kaffer"har uppenbarligen samma klang som "nigger". Bara så ni vet om ni slänger er med uttrycket kafferlilja.

I NE kan man läsa den här förklaringen till ordet "kaffer":

"(ök)namn på svarta i Sydafrika [kan verka stötande]
"

Det är ju just i Sydafrika som Cliviorna växer vilt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon