CITAT (flaxss @ 18-01-2007, 18:58)
clivia miniata är den vanliga breda sen den med smala blad heter kaffer clivia eller/och kaffer lilja och den heter nobilis . kaffer lilja har hängande blommor vanlig clivia har stående blommor . man sköter dom så här riklig vattning på sommaren jag vattnar mina varje dag på sommaren och jag sätter ut dom på våren i norr sen flyttar dom tills öst i början av sommaren (ute tempen +10c natt tempen +5c ) när du flyttar ut dom på våren . sen gödar man dom som andra växter . och har dom ute tills natt tempen sjunker ner mot 0c dom klara -2c men inte lägre . har man haft dom ute under hösten får dom en sval tid som dom gillar . sen vinterförvarar man dom i +10c och torrt ge bara vatten så dom överlever . har man ingen sval plats får man avhärda dom till att vara inne . det gör man igenom att ta in dom på dagen ut på natten i en veckas tid sen så sätter man in dom även för natten inne . då kan dom böja blomma redan i dec-jan förr dom har redan fått svalt annars blommar dom på våren inne och när det blir varmare ute så blommar dom sen vår tidig sommar
Nej, det här är sannoligt inte Kaffer lilja, utan gammaldags Clivia minata med smala blad.
Men jag ska ha dina odlingråd i tankarna i vilket fall som helst. Å 100% säker kan jag inte vara eftersom det är åratal sedan de blommade och jag kommer inte ihåg om blommorna såg annorlunda ut än på vanlig clivia.
Plantorna har stått på mitt jobb och skulle nu slängas ut
Jag fick en i sista minuten
En fråga till förresten:
Spelar krukans form något roll?
Eller typ av kruka?
Nu står den i en rak lerkruka som är glaserad på insidan ... utan dräneringshål i botten såg jag .... Drar nog i hop sig till omplantering ...