|
Anki på Öland
18-01-2007, 10:50
Hittade min algätare på golvet i morse. Hur 17 h*n nu kom ut ur akvariet!! Den öppna lilla hörna som är åt det hållet den föll sitter det en yngellåda vid. H*n måste ha jobbat hårt för att först komma in i yngellådan och sen fortsättning ut ut hela akvariet i den hörna som är öppen. Vilken klättrarförmåga!! I och ur yngellådan har den klättrat förut, har hållit den såååå ren och fin, men sista biten är ju en bra bit utan vatten..... eller hoppar algätare??? Hmm, måste jag åka och köpa en ny.... Anki
nä...så trist har också råkat ut för det, men hann rädda min vette katten hur dom tar sig ut, men det händer
Lars-Olof Arvids
18-01-2007, 11:02
Om algätare skulle vara värre än andra fiskar på att hoppa känner jag inte till. Däremot vet jag att vissa fiskar kan vara rena "utbrytarkungarna" och då gäller det att ha akvariet ordentligt täckt. Mina favoritfiskar, killis, är typexempel på detta. Vilken sorts algätare var det? Den vanliga algätaren (Gyrinocheilus aymonieri) kan bli upp till 25-30 cm och ganska bråkig som vuxen, även om det tar ett tag. Har du ett mindre akvarium skulle jag hellre rekommendera ett par ancistrusmalar, som är minst lika bra på att äta alger. I ett större akvarium (ca 200 liter eller mer) är ett stim på ca 10 siamensisalgätare (Crossocheilus siamensis) de bästa. De blir ca 15 cm och äter nästan alla sorters alger, till och med tofsalger!
Olle
Gossen Ruda
18-01-2007, 11:07
Jodå, den vanliga algätaren kan ta sats och flyga iväg och hittar även dom minsta hål. Oftast när den blir skrämd. Gäller fö dom flesta fiskar.
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2007, 10:50) Hittade min algätare på golvet i morse. Hur 17 h*n nu kom ut ur akvariet!! Men snälla nån.......smet han? När jag hade akvarium så minns jag att en kyssgurami hade den ovanan att han hoppade ur akvariet. (hade två, men det var bara den ena som höll på så) En gång hittade jag den bakom akvariet, fortfarande vid liv. Jag blev tvungen att tömma akvariet för att kunna flytta fram bänken och sen plocka upp guramin och därefter släppa ner den i akvariet. Det tog en stund att tömma akvariet, men tro det eller ej, guramin levde då den kom ner i vattnet.
ancistrusmalar är riktigt trevliga rackare dom mina är så söta med sina spröt framtill (hanar) och dom rensar bra
Lars-Olof Arvids
18-01-2007, 11:29
Scrollan, kanske hör det till saken att alla gurami andas luft. Om de hindras från att nå ytan för att snappa luft, kan de faktisk drunkna! När andra fiskar snappar luft är det däremot ett tecken på syrebrist eller sjukdom. Jag minns en zoohandlare som en gång påstod att slöjstjärten hör till denna fiskgrupp, just för att de snappar luft i sina kupor. Detta är helt fel. Som alla guldfiskvarianter hör de till karpfiskarna och är nära släkt med rudan  men i en liten trång kupa råder så gott som alltid syrebrist. Pejori, visst är ancistrusmalar trevliga! Jag har sådana i två av mina sju akvarier och håller med om att de är riktigt bra på att hålla rent från alger och matrester. Olle
Anki på Öland
18-01-2007, 11:31
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-01-2007, 11:02) ..........................Har du ett mindre akvarium skulle jag hellre rekommendera ett par ancistrusmalar, som är minst lika bra på att äta alger. .................... Olle Vet inte alls vad det var för slags algätare. Säkert det du kallar "vanlig algätare". Den var några år gammal och ung.5-6 cm. Det är ett litet akvarium jag har. Skall skriva upp namnet och ta med till djuraffären så jag får det du rekommenderade. Tack. Anki
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-01-2007, 11:29) Scrollan, kanske hör det till saken att alla gurami andas luft. Om de hindras från att nå ytan för att snappa luft, kan de faktisk drunkna! När andra fiskar snappar luft är det däremot ett tecken på syrebrist eller sjukdom. Jag minns en zoohandlare som en gång påstod att slöjstjärten hör till denna fiskgrupp, just för att de snappar luft i sina kupor. Detta är helt fel. Som alla guldfiskvarianter hör de till karpfiskarna och är nära släkt med rudan  men i en liten trång kupa råder så gott som alltid syrebrist. Jodå, jag vet att guramin "snappar luft" vid vattenytan, men märkligt att det bara var den ena som hade gett sig av, och inte båda? Det där med slöjstjärt klarar av att snappa luft i en glaskupa, dumheter. Ett säljarargument för att få sälja glaskupor till köpare som kan tycka det är snyggt (?) med en glaskupa istället för ett akvarium. Det är ju svårt att ha lufttillförsel till en glaskupa för det "stör" ju utseendet....
finns en trevlig albinovariant som är orange...min vill inte fastna på en bra bild bara
Lars-Olof Arvids
18-01-2007, 11:48
Där fick Anki en fin bild att skriva ut och ta med sig till zooaffären! Olle
kristerh
18-01-2007, 13:42
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2007, 10:50) Hmm, måste jag åka och köpa en ny.... Anki synd att du bor så lång bort annars hade du fått min, vet inte vad det är för sort men den ser ut som en drake...
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 11:12) ancistrusmalar är riktigt trevliga rackare dom mina är så söta med sina spröt framtill (hanar) och dom rensar bra  För att inte tala om ynglen De lekar uppenbarligen ganska lätt och de små är oemotståndliga!
CITAT (Ramoth @ 18-01-2007, 13:43) CITAT (pejori @ 18-01-2007, 11:12) ancistrusmalar är riktigt trevliga rackare dom  :) mina är så söta med sina spröt framtill (hanar) och dom rensar bra  För att inte tala om ynglen De lekar uppenbarligen ganska lätt och de små är oemotståndliga! visst är dom söta dom små rackarna kilar omkring som små mott i akvariet ju
malin72
18-01-2007, 17:36
för någon vecka sedan fick jag 5 malar av sambons jobbarkompis..hennes hade avlat av sig till massor så nu har jag för första gången 2 hanar också....ska bli kul om dom kan fasta för varandra så jag med får smått
dfet är jättekul med malbäbisar tyvärr blev mina uppätna av andra gamar här, men söta var/är dom väntar på nya här nu
Gossen Ruda
18-01-2007, 18:32
Mina Ancistrus jag hade lyckades också föröka sig. Jag blev mycket förvånad när småttingarna dök upp. Eftersom jag fö bara hade småfisk var svinnet obefintligt.
kristerh
19-01-2007, 13:11
malin72
19-01-2007, 13:43
Lars-Olof Arvids
19-01-2007, 14:29
CITAT (malin72 @ 19-01-2007, 13:43) Då behövs det bara en liten hemtrevlig grotta så blir det säkert yngel snart. Ancistrus hör till de mest lättlekta malarna, och om man som Gossen Ruda inte har alltför glupska fiskar kan en del mycket riktigt klara sig i sällskapsakvariet. Lycka till! Olle
malin72
19-01-2007, 14:31
tack tack
Anki på Öland
19-01-2007, 16:56
Hur ser man skillnad på honor och hanar?? Vore kul att ha en av varje. Anki
Gossen Ruda
19-01-2007, 17:55
Hanarna har många större och ofta grenade utskott framför ögonen och fram ovanför munnen. Honan har bara en rad små och korta utskott.
Anki på Öland
19-01-2007, 21:50
Tack! Anki
Alexander-VG-zon3
19-01-2007, 23:20
jag hade 3stora gamla albino malar . men dom dog och dom fick yngel med men inga av dom klarade sig ännu mindre klarade sig ynglen . ska försöka hitta nya men hittar inte dom . var tråkigt när dom dog var dom första malar jag hade . dom var ca 5-6cm långa . ske se om jag hittar bilder på dom. när dom blev sjuka så svällde dom upp och ögonen stod ut plus svullna vid där skiten kommer ut . blev värre när jag byte vatten då gick det snabbare . inga bilder hittar jag var säker på att jag hade bilder på dom men dom har väl försvunnit under årens lopp
Alexander-VG-zon3
19-01-2007, 23:23
synd om din algätare anki  . brukar hitta guppy honor utanför ibland hinner man inte rädda dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|