Full version: Hjälp!
Monica E
Jag tänkte jag skulle försöka mig på att så lite egna plantor,är nybörjare,köpte växthus förra våren ,sådde då lite tomatplantor ,men köpte de flesta, i år tänkte jag så tomater,gurkor,gyllenbär+lite blommor och då slukar man ju all info som finns men HUR ska man veta vilka blommor som ska ställas ut och gro och vilka som ska vara inne.Jag har ju trott att alla fröer ska stå så ljust o varmt som möjligt så jag har haft alla på fönster brädan överallt men nu när jag börjar försöka lära mig lite så står det att man ska ställa svalt o ljust när alla har grott,gäller det både grönsaker o blommor,mina förutsättningar är ju att ha dom inne ,då är det ju ganska varmt,sen har jag ett förråd som är ca 10grader i o ganska ljust finns fönster att ställa lite i och sen har jag ett växthus utan värme.Jag har tänkt att så pelargoner,lobelia,klänglilja,blomman för dagen,aster.krasse och solros. snälla är det någon som kan bena upp lite snurror i huvudet..Tack på förhand..
KURT
De som ursprungligen kommer från ett tempererat klimat (som t ex norden) skall oftast ha en köldperiod för att gro.

När det sedan gäller sval och ljus förvaring, så bör inte växter stå varmt om man inte kan ge dem tillräckligt med ljus, då blir de långa och rangliga. Kan man ge dem extraljus så gör det inget om det är lite varmare.
kerstin z5-6
Pelargoner,Vildpelargoner vattnas med varmt nästan hett vatten vid sådd.. då gror de snabbare
F1 och F2 hybrider gror snabbt -alla värme
Vilken sort dina tillhör står på påsen

lobelia,klänglilja, sås varmt feb
blomman för dagen,aster.krasse och solros-april -de två sista direkt i krukor i ditt växthus )-är alla fröer som gror varmt .Eftersom klängliljan Gloriosa superba , vanligtvis köps som knöl , kan det ta relativt lång tid att få en frösådd till blom
Den är frostkänslig och kan övervintra som krukväxt
En frostvakt /fläkt i växthuset gör att du kan starta tidigare

Inga sk sommarblommor behöver kyla, med vill du så perenner kan vissa, som Kurt beskriver behöva en köldperiod för att gro , de är inte svårare att så än sommarblommor för det .smile.gif
Hoppas du fått svar på dina frågor
Lycka till med dina sådder smile.gif
K
mulle
Om du sår perenner är det här en bra lathund!

Mulle
Jonas70
Krasse och solros brukar jag aldrig låt gro inomhus, utan de gror så fint och växer så snabbt om man sår dem på platsen de ska växa hela sommaren.
Monica E
tack för alla råd, det ska bli spännande ,man lär sig väl med tiden antar jag.
Monica E
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 12:19)
Pelargoner,Vildpelargoner  vattnas med varmt nästan hett vatten vid sådd.. då gror de snabbare
F1 och F2 hybrider gror snabbt -alla värme
Vilken sort dina tillhör står på påsen

lobelia,klänglilja, sås varmt feb
blomman för dagen,aster.krasse och solros-april -de två sista direkt i krukor i ditt växthus )-är alla fröer som gror varmt .Eftersom  klängliljan Gloriosa superba , vanligtvis köps som knöl , kan det ta relativt lång tid att få en frösådd till blom
Den är frostkänslig och kan övervintra som krukväxt
En frostvakt /fläkt i växthuset gör att du kan starta tidigare

Inga sk sommarblommor behöver kyla, med vill du så perenner kan vissa, som Kurt beskriver behöva en köldperiod för att gro , de är inte svårare att så än sommarblommor för det .smile.gif
Hoppas du fått svar på dina frågor
Lycka till med dina sådder smile.gif
K

hur fungerar en frostvakt?
kerstin z5-6
Den slår på när tempen sjunker och av när tempen går upp
Så fungerar även de flesta fläktar med termostat -man kan alltså ställa in dem , i alla fall på ett ungefär -så de inte drar ström hela tiden utan bara värmer när det behövs
En Fläkt kan köpas på tex Clas Olsson för 3-400 kr -jordfelsbrytare är bra i växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon