Full version: Lathyrus Subandinus
ewa zon 3
Vill veta hur och när jag ska så Lathyrus Subandinus och i fall den behöver kallstratifieras.
Hittar inget svenskt namn och det enda jag vet är att den ursprungligen växer högt upp i Anderna i Chile och blir cirka 60-90 cm hög.
Växer oftast som buske vilt men man ska tydligen kunna få den att klättra.
Fröerna är bruna, runda, släta med hårt skal och lite större än svartpepparkorn
Har bara 6 frön.

här en lånad bild från Chiltern Seeds

/Ewa
kerstin z5-6
Mår nog bra i 6-12 tim vattenbad som alla Latyrus, gror varmt , placera på samma djup som vanliga luktärtor dvs en bit ner

djup kruka -skola ut försiktigt -alla luktärtor har känsligt rotsystem

kanske inte ska sås för tidigt pga detta men har ingen egen erf av just denna

Vill tydligen ha en torrare växtplats , eftersom den kommer från Chile Anderna lär den ju tåla snö -Härdighet okänd
Låter väldigt intressant -du får rapportera
Kan nog bli en hit !
snygg var den med

smile.gif
ewa zon 3
Tack för svar, då får den samma behandling som luktärtor smile.gif
som det känns som minst 100 år sen jag sådde

Det är en chansning eftersom jag inte vet härdigheten men får jag den bara att gro och bli en utplanteringsbarplanta så tänkte jag senare plantera den mycket vädränerst i grusblandad jord.

/Ewa
Fenja
Perenn eller?
Mvh
Fenja
Immix
Sååå vacker. Om den är perenn är det något jag bara måste ha till nästa år!
kerstin z5-6
Ja den är listad som HP dvs härdig perenn , så det är den , men Chile HP är inte detsamma som Sverige HP

Å andra sidan snöar det i Florida nu:)

Jag utgår dock ifrån att Ewas kommer att vara helt härdig -Jag gissar också på väldränerat soligt läge som det bästa
Leve zonknäckeri och plantestandet ! biggrin.gif
ewa zon 3
Kom på en annan som jag ska försöka få att överleva över nästa vinter.
Men eftersom den förhoppningsvis blommar redan första året, så får jag ta frö för säkerhets skull.
Phlomis purpurea Matallgo
Från steniga och soliga ställen i Spanien och Portugal men ska klara en del minus. Men de har väl vinter där också, eller hur wink.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon