Full version: Avloppslukt
Rossi
Har ni något bra tips för att åtgärda när det luktar illa från avloppet i vasken i köket? Man kan beskriva lukten som "jordig". Vet inte om blåsten har gjort att det är lite vatten i vattenlåset eller vad det är.

Tacksam för förslag!
Lena i Torslanda
Luktar det fortsatt illa efter att du spolat igenom massor av vatten så bör du nog öppna vattenlåset och se om det ligger något äckligt där. Det samlar ju sig lätt fett och matrester i låset och lukten kan då tränga upp.
Minskad mängd vatten i låset fixar ju sig så fort du häller vatten i avloppet så det borde det ju inte bero på.

Ett bra sätt att slippa lukt från oanvända avlopp är annars att hälla matolja i dem. Oljan lägger sig som ett skikt som förhindrar avdunstning. Men detta är ju ett avlopps om du använder dagligen.
kristerh
har oxså avloppslukt lite då och då, om det bara är så enkelt att det fattas vatten i vatenlåset är det bara att spola ett tag så fylls det på.
kan kanske vara så att du kommit åt vattenlåset som sitter under diskhon
så att det sitter lite snett, då kan det vara så att vattenlåset läcker och otrevlig lukt kommer fram.
Det kanske är så att du liksom många andra har dessa moderna vattenlås o rör i plast som suger åt sig fett o annat som ligger som en beläggning i rören och med tiden börjar lukta, du kan få bort den doften genom att spola med diskmedel uppblandat med kokhett vatten, fyll hon med mycket diskmedel o kokhett vatten dra sedan ur proppen o låt skölja,
mr muscle badrumsrengöringsmedel fungerar nästan bäst, men man måste upprepa lite då och då.
Pirum
Maskindiskmedel (pulver) som tillsammans med lite vatten får ligga och fräta en stund och sedan sköljs med kokande vatten rensar bra. Har man inte maskindiskmedel kan man prova vanligt klädtvättmedel.
Farbror Blå
naturavkalkning körde jag avloppet.. det tycktes ta hand om det som var där, för det kom en ruskig stank ett kort tag, sen var allt bra när jag hade spolat rent.
Men det är ofta ett mekaniskt stopp när det luktar i avloppet, dvs inte bakterier eller så, utan hårstrån, barr eller nåt annat som ramlat ner och blockerar..
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2007, 14:13)
barr eller nåt annat som ramlat ner och blockerar..[/b]

Jag läste för snabbt och trodde du skrivit "barn eller nåt annat som ramlat ner och blockerar! Tja då är det illa! laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-01-2007, 14:20)
CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2007, 14:13)
barr eller nåt annat som ramlat ner och blockerar..[/b]

Jag läste för snabbt och trodde du skrivit "barn eller nåt annat som ramlat ner och blockerar! Tja då är det illa! laugh.gif

ajaj, Magdis, håll ungarna borta från vasken unsure.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
Finns väl propplösare, nåt pulver man häller i och låter verka en stund, sen spolar man varmt vatten och lukt och ev propp är borta.
Kanske inte den mest miljövänliga, men effektiv.
gammelnalle
En "kamelkyss" är alla tiders när det börjar bli täppt i avloppet...

kamelkyss?? 25:- (kanske något mer hos din lokala VVS-butik
http://www.biltema.se/Archive/Product_imag...ge/86-042_l.jpg
Farbror Blå
CITAT (netaave @ 18-01-2007, 14:22)
Finns väl propplösare, nåt pulver man häller i och låter verka en stund, sen spolar man varmt vatten och lukt och ev propp är borta.
Kanske inte den mest miljövänliga, men effektiv.

risken finns dock att avloppsrensningspulvret fastnar som enkakak och kloggar igen...
medlet är dessutom frätande inte bara på innehållet i röret, utan även på röret självt...

Håller med tidigare skribenter att man kan prova diskmedel+ hetvatten
(kokande har jag kört ibland, men bara om du inte har plaströr!!!)

sen får det verka nån minut bara innan man sköljder rent med rikligt med ljummet vatten
smile.gif
KURT

Alla tidigare beskrivna metoder avlägsnar även barn som blockerar avloppet!
Magdis
CITAT (KURT @ 18-01-2007, 14:43)
Jag läste för snabbt och trodde du skrivit "barn eller nåt annat som ramlat ner och blockerar!  Tja då är det illa! laugh.gif

Alla tidigare beskrivna metoder avlägsnar även barn som blockerar avloppet!

kan tro det ja! laugh.gif
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 18-01-2007, 14:26)
En "kamelkyss" är alla tiders när det börjar bli täppt i avloppet...

kamelkyss?? 25:- (kanske något mer hos din lokala VVS-butik
http://www.biltema.se/Archive/Product_imag...ge/86-042_l.jpg

Ha, ha, ha! Kamelkyss! Det var en bra beskrivning! Kan jag tänka mig i alla fall - har aldrig blivit kysst av en kamel. laugh.gif

Men jo, jag har kamelkyss hemma så jag ska nog stå och pumpa när jag kommer hem!
pejori
diskmedel och hett vatten är inte bara bättre, det är betydligt billigare än propplösare smile.gif smile.gif
ihop med swoppen som jag kallar den, är det oslagbart laugh.gif
Magdis
Måste fråga er som använder propplösare i avloppet: använder ni det för att avlägsna hinder längre ner i avloppet dit ni inte når genom att skruva isär rören eller gör ni det istället för att skruva isär och rensa för hand? Jag tycker det skulle kännas mer motbjudande att hälla ner frätande medel i avloppet istället för att vara där o gräva med händerna i klägget. smile.gif
Sommartorparn
Det finns något som heter "biologiskt avloppsrens" som är långsamverkande med hjälp av bakterier. Man häller i o låter verka över natten varje kväll i en veckas tid. Sedan en gång per vecka. Har fått bukt med flera krångliga avlopp på det viset. Kan ta flera månader innan det blir riktigt bra. Funkar inte när det är helt stopp, men när det är långsamt flöde och/kluckande o lukt. Ibland kan det verka som att det blir mera stopp, men det beror på att skit har lossnat och klumpat sig längre ner i röret. Då kan det hjälpa att pumpa lite med gummipropp. Att rensa vattenlåset innan du börjar med avloppsrens är bra.

Snabbare resultat blir det om du köper en metallvajer för avloppsresning o kör runt. Dom har såna på biltema.
Rossi
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 19:23)
diskmedel och hett vatten är inte bara bättre, det är betydligt billigare än propplösare smile.gif smile.gif
ihop med swoppen som jag kallar den, är det oslagbart laugh.gif

Fast diskmedel och hett vatten använder jag liksom i vasken i köket varje dag men lukten har ändå uppstått. Använde "kamelkyssen" igår men det löste inte upp något alls.

Så nu blir det propplösar-medel istället.
Rossi
Sommartorparn: Vi har just det medlet du nämner och det började jag hälla i igår.

Fast vi har inget stopp i vasken. Det rinner undan lika fort som vanligt.
askar
Jag har märkt att om man skrapar ur degbunke t.ex
och degrester hamnar i avloppet, så kan det börja lukta riktigt illa.
Sånt har en förmåga att sitta fast även om man häller på kokande vatten
diskmedel mm.
Maken har öppnat vattenlåset och också tagit lös "koppen"
under slasken... det är där diverse grejs kan sätta sig och man får rengöra.
Betty
CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2007, 14:32)
Håller med tidigare skribenter att man kan prova diskmedel+ hetvatten
(kokande har jag kört ibland, men bara om du inte har plaströr!!!)

sen får det verka nån minut bara innan man sköljder rent med rikligt med ljummet vatten[/b] smile.gif

Jag tror att de där plaströrena är tillverkade av nån sorts jättehärdig plast som tål kokande vatten. Hur skulle man annars kunna hälla av kokvattnet från x-vis potatis och pasta direkt i vasken?
Jag häller ner en skvätt kokande vatten direkt ur vattenkokaren så gott som dagligen för att slippa dålig lukt från avloppet. Några kemikalier förutom eventuellt Yes handdiskmedel använder jag inte för att hålla dålig lukt borta. .
Betty
CITAT (Lena i Torslanda @ 18-01-2007, 13:33)
Ett bra sätt att slippa lukt från oanvända avlopp är annars att hälla matolja i dem. Oljan lägger sig som ett skikt som förhindrar avdunstning.

Tack för det tipset! smile.gif
Vi har ett oanvänt avlopp i tvättstugan och jag glömmer bort att fylla på vatten i ibland, brukar bli påmind av lukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon