marskattan
Jag lovade att hjälpa en kompis med blommor till deras bröllop som dom ska ha i augusti/september (inte bestämt sig ännu). Det är alltså fråga om blommor till dekorationer och det är tänkt att dom ska ha bröllopet hemma i sin trädgård - dvs inte i kyrkan.

Dom (hmm snarare hon) vill ha mååånga blommor för att få intrycket av lite romantik. Men däremot tar både hennes och mina ideer fort slut.

Jag hade tänkt mig luktärtor eftersom dom är tacksamma och man kan göra massivs med dom men vad finns det mer? Det ska vara lättodlade saker men platsen har jag så det jag testar gärna många sorter.

Dahlior har jag i massvis (om dom inte dött under vintern) och det lär ju bli volym av dom...

Så jag behöver hjälp: - Vad för blommor och vad kan jag göra för roligt med dom?
fruberglund
Prästkragar tycker jag är väldigt somrigt och det har ju kommit nya roliga nu, t.ex. Crazy Daisy som jag ska så i år smile.gif

Här är min bukett, inte som hennes önskemål men passar bra till sommaren med prästkragar. Min var väldigt enkel men jag var nöjd även fast den inte alls såg ut som på bilden jag visade hon som gjorde buketten. Man har ju oftast en bild framför sig hur man vill att det ska se ut, kan vara svårt att förmedla ibland eller så förstår inte den som gör buketten riktigt hur man menar. Tyvärr var det en väldigt kall vår (vi gifte oss 2 juli, står fel datum på bilden) så de "odlade" hann inte blomma i trädgårdarna utan vi fick plocka vilda och de är tyvärr inte lika stora och maffiga blommor på dem och det förstörde också lite min vision men det viktigaste var ju att jag fick gifta mig med världens bästa och gulligaste man wub.gif

Vad jag vill säga är att blanda i några prästkragar är nog inte fel i alla fall.

mulle
Malvor blommar om på sensommaren och de är ju romantiska.
De blommar dessutom samma år som man sår så du hinner fröså en sats!
Rosa malvor och vita dahlior, mmmmm....
Mulle
Anna M
Cosmos - rosenskära växer sig ganska snabbt stora och blommorna är söta! Vilket färgtema skall det vara?

/Anna
mari_tres
Var på bröllop en gång där det var solrosor överallt, jättemaffigt!! wub.gif Även i brudbuketten, ska jag tillägga.
Fenja
Röda rosor, vita och blå luktärtor för doften och något trevligt bladgrönt kanske?
Mvh
Fenja
marskattan
fruberglund: - Ahhh vad fina foton på dig och din (då) nyblivne man. Och visst har du helt rätt, prästkragar är verkligen superfina. Jag ska ta och kolla upp den där "Crasy Daisy som du nämner". Det om något är ju en sommarblomma och då gärna ihop med klint!

Malvor och cosmos är oxå jättefina och lätta... malvor var den enda blomma vi "ärvde" med huset, vita och jättefina.

Ahhh, solrosor! Det är något jag gillar väldigt mycket! Dessutom finns det ju i så många olika färger så att man kan få ihop det väldigt olika. Kompisen hade nämligen (ringde nyss och frågade) inte funderat ut något färgtema, utan hon vill bara ha "något mysigt". Det ska inte bli en stor grej utan bara en stor fest med en cermoni. Vi är i princip dom enda som vet något... alla andra ska få sin inbjudan runt midsommar. Just med anledning att inte "hypa"/stressa upp folk utan dom ska komma i sina vanliga finkläder, dansa, äta och ha kul!

Fenja: - Rosor är en klassiker, men faktiskt en av dom få blommor jag inte har (tillsammans med rodded... äsch, hur stavas det? "roddisar"). Men vi här nere har ju nära till Danmark med sina underbart billiga blommor på torgen, så det är ju ett alternativ.

Tack så länge, och har ni fler tips så tar jag gärna emot dom!
fruberglund
Tack wub.gif

Så här ser Crazy Daisy ut

Vet dock inte om den blommar samma år, kanske om man förgror inne och planterar ut sen (om du nu ska så blommor).

Malvor är ju också fina, det håller jag med om smile.gif Finns mycket fint och somrigt, du får säkert ihop något fint till din kompis...glöm för allt i världen inte att ta kort på din kreation sen och lägga in så vi får se biggrin.gif
anna_rispan
Den prästkragen var ju jättehärftig!!! Den ska jag leta efter!
Mia, zon 3
Vilket roligt projekt!
Om det ska vara romantiskt så kan man ju odla 1-åriga riddarsporrar, finns i många färger och är väldigt vackra.

En storfavorit är Cosmos / rosenskäror:

Jag gillar också solrosor, helst röda eller citrongula. Till buketter är kanske de med lite mindre blomma att föredra. Ex

Sedan kan man ju titta på sådant som kallas "utfyllnad" - jag gillar dessa t.ex:
Slöjsilja - Ammi majus:
(Fick visst inte låna bild på den.... smile.gif Nänä, ni får väl söka själva då!)
Harört - Bupleurum rotundifolium:
Åsa, mälardalen zon 2
Lejongap är bra som snittblommor och de är lättodlade det finns en hel del höga sorter.

Det brukar behövas mycket grönt i blommorna och där kan man ofta ta vad man har ex. kan man plocka en hel del i kryddlandet, har man buxbom och liknande funkar det med.
Eva 33c
Möjligheterna är ju oändliga... rolleyes.gif
Utöver alla bra ideer du fått så kan jag lägga till gladioler, de brukar ju blomma lagom i aug/september. Om man vill ha något "rejält".
En fin utfyllnadsblomma, som står sig bra, i vilken bukett som helst är Stjärnflocka, Astrantia major. Speciellt den "vanliga" formen som är lite grön-vit passar till "allt". Den kan du förstås inte så i år och få blommor på, men du kanske redan har den i din trädgård.
Sen tycker jag om att blanda in lite gräs-strån i buketter, men såna finns ju alltid att få tag på "i det vilda".
astrantia
gladioler
Mia, zon 3
Kom på fler älsklingar:

Praktvädd - Scabiosa atropurpurea, finns i många färger:

Grekvädd - Knautia macedonica:

Zinnia elegans, massor av färger!
noora
Sommardahlior är ett bra alternativ om man inte vet om dom man har haft tidigare klara vintern. Jag hade anisört (anisisop, Agastache foeniculum) i min brudbukett i början av augusti, den blommar ganska länge på sensommaren.

Det kan vara bra att välja ut ett färgtema för dekorationerna och välja blommor efter det, så blir det mer enhetligt.
Mia, zon 3
CITAT (noora @ 19-01-2007, 10:16)
Det kan vara bra att välja ut ett färgtema för dekorationerna och välja blommor efter det, så blir det mer enhetligt.

Ja, det brukar bli bäst. Såg en komposition (iofs en rabatt, men det funkar ju även i bukettform), där massor av olika sommarblommor var satta "huller om buller" (såg i alla fall ut så), men alla gick i samma två toner - det var jättesnyggt! Inte alls så plottrigt som det skulle ha varit om alla sorter varit i olika färger.
Monarda
Törnrosas Kjortel kan jag rekomendera. Långa vackra rankor med spektakulära blommor. Hade den med i en utställningsbukett en gång som jag faktiskt fick pris för. smile.gif Kanske inte det lättaste att odla men definitivt värt besväret.
soulfire
hej jag var lite i samma sits föra sommaren när jag skulle gifta mig på tomten
(som var en kirskålsmisär utan NÅGONTING som blommade).

Jag odlade en del perennfrön men de kommer jag mest av ha glädje av den här sommaren, sen köpte jag lite perenner på rea hösten innan och satte.

Sen odlade jag massa sommarblommor och satsade på att köpa stora perenner och buskar som verkligen syntes.

Sen i god tid som bönade jag och bad hos människor med trädgårdar att inte rensa bort fröskott på våren utan att kruka dem till mig.
Det sparade jag jättemycket pengar på PLUS att det är så mysigt att klappa på idas daggkåpot och farfarms gullris. Ja, du förstår.

Jag gjorde så här: jag satsade mycket på det som var närmst där vi var mest- och sen lät jag det längre bort vara...

jag odlade upp- sommarrudbeckior, luktärtor, blomstertobak, violer, ettåriga och några fleråriga riddarspoorar, rosenskäror, krasse, solrosor, löjtnatshjärtan, funkior,

och sen köpte jag färdigväxta stora exemplar som syntes ordentligt
lavendel, akjejor, rosor, heliotrop, revsugor, sjärnflockor, buddljeja, schersminer, malört, bruddeuzia, kransveronikor, röd och vit solhatt, flox, myskmalvor, anisisop,.

jag fick av andra(och grävde upp på ängar- med tillåtelse):
septembersolrosor, jättenattljus, praktlysning, nävor, japanska lyktor, daggkåpa, syrenskott, stockrosor, lupiner, perenn vallmo, månviol, lejonsvans, gullris, digitalis och massa saker som jag inte har ordentliga namn på.

jag hade också stora örter som jag lät gå iblom och satte ikrukor runt bordet- det doftade gott och var mysigt, jag hade stora koriandrar, lavendlar, anananssalvia, myntor som jag hade gödslat och skämt bort så att de var 150 cm höga.- Billigt sett att få små doftande buskar

sen hade jag inga buketter på bordet utan man satt liksom mer i blomsterprakten.

det var ju en kall vår och saker växte inte alls så snabbt som jag hade velat därför kanske det inte blev så maffigt som jag ville- med det var fint ändå.
och nästa sommar då kommer det att vara paradisiskt hoppas jag- då kan jag bara gå och njuta wink.gif

(om inte sniglarna och regnet och blåsten tar ihjäl allt)
Carex
tänk på vad för grönt du ska ha. jag tycker att blad från murgröna och särskilt hosta (funkia) är väldigt vackra att ha i en bukett.
Vad gäller det blommande är hortensia väldigt fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon