hej jag var lite i samma sits föra sommaren när jag skulle gifta mig på tomten
(som var en kirskålsmisär utan NÅGONTING som blommade).
Jag odlade en del perennfrön men de kommer jag mest av ha glädje av den här sommaren, sen köpte jag lite perenner på rea hösten innan och satte.
Sen odlade jag massa sommarblommor och satsade på att köpa stora perenner och buskar som verkligen syntes.
Sen i god tid som bönade jag och bad hos människor med trädgårdar att inte rensa bort fröskott på våren utan att kruka dem till mig.
Det sparade jag jättemycket pengar på PLUS att det är så mysigt att klappa på idas daggkåpot och farfarms gullris. Ja, du förstår.
Jag gjorde så här: jag satsade mycket på det som var närmst där vi var mest- och sen lät jag det längre bort vara...
jag odlade upp- sommarrudbeckior, luktärtor, blomstertobak, violer, ettåriga och några fleråriga riddarspoorar, rosenskäror, krasse, solrosor, löjtnatshjärtan, funkior,
och sen köpte jag färdigväxta stora exemplar som syntes ordentligt
lavendel, akjejor, rosor, heliotrop, revsugor, sjärnflockor, buddljeja, schersminer, malört, bruddeuzia, kransveronikor, röd och vit solhatt, flox, myskmalvor, anisisop,.
jag fick av andra(och grävde upp på ängar- med tillåtelse):
septembersolrosor, jättenattljus, praktlysning, nävor, japanska lyktor, daggkåpa, syrenskott, stockrosor, lupiner, perenn vallmo, månviol, lejonsvans, gullris, digitalis och massa saker som jag inte har ordentliga namn på.
jag hade också stora örter som jag lät gå iblom och satte ikrukor runt bordet- det doftade gott och var mysigt, jag hade stora koriandrar, lavendlar, anananssalvia, myntor som jag hade gödslat och skämt bort så att de var 150 cm höga.- Billigt sett att få små doftande buskar
sen hade jag inga buketter på bordet utan man satt liksom mer i blomsterprakten.
det var ju en kall vår och saker växte inte alls så snabbt som jag hade velat därför kanske det inte blev så maffigt som jag ville- med det var fint ändå.
och nästa sommar då kommer det att vara paradisiskt hoppas jag- då kan jag bara gå och njuta

(om inte sniglarna och regnet och blåsten tar ihjäl allt)