Full version: Beskärning...
mulle
Hur är det, ska man i är ändra sina rutiner vad beskärningen beträffar med tanke på att det inte har varit någon köldperiod?
Det är fråga om mindre putsningar av träd och buskar som normalt ska beskäras på vårvintern.
Mulle
CGB
Jag ser inga orsaker till förändrade vanor. JAS är fortfarande bästa tid för beskärning.
Gossen Ruda
Jag var ute och tuktade min avenbokshäck idag. Jag brukar kapa den ordentligt vid midsommar och sen lite puts på hösten men i år fick jag annat att göra på hösten och så regnade det. Går nästan bättre nu, jag har inga löv att ta hand om. Bara lite pinnar och dom låter jag ligga. biggrin.gif
mulle
Efter att min vinranka nästan blödde bort då jag måste kapa den i samband med att vi byggde viltstängslet så följer jag beskärningsråden för buskar till punkt och pricka.
Fruktträd o.s.v., JAS, ja - men det finns många prydnadsbuskar där åtminstone min beskärningsbok rekommenderar beskärning just den här tiden på året.
Men eftersom många buskar har gröna bladknoppar så blir jag lite osäker.
Fast nu lär vi väl få lite kyla och sen är väl knopparna ett minne blott.
Jag får väl vänta med att tukta tills dess.
Mulle
Cilla
Jag har inte givit upp hoppet om vinter och lite kyla ännu, så vad gäller vårvinterbeskärningar väntar jag. Förra årets vinter startade också sent, och höll sedan i sig länge här i zon 3.

Däremot, om de långa somrarna och varma höstarna fortsätter, så kan det finnas anledning att förlänga JAS-perioden. I år beskar jag också i början av oktober.
arborator
JAS-beskärning är ett nytt begrepp och jag tror att detta är litet missvisande i det att det gäller väl mest unga träd som är välskötta från början. Då är trädet inte alltför högt, och det är vanligt att de gamla träd har inte tillräckligt sidogrenar nere i trädet. Det finns massor av gamla frukträd som är så svåra att beskära, att frågan är att lönar det sig? Gamla tappar har blivit ruttna hål i stammen, man har grenar som kan fläka osv.
Där kan man eventuellt ta ned höjden om man hittar lämpliga sidogrenar som man lämnar och det är lättare att beskära på våren. Men jag skulle inte beskära JAS här, det har så litet ny tillväxt.
Jas är kanske mest använt i kommersiella odlingar, där måste trädet vara låg; beskärning, besprutning och skördplockning som är kanske största kostnaden är enklare och billigare.
Jag har mest klippt JAS i mitt trädgård i kordon-äppelträd, samma metod som med spaljeäppel, huset har inte ett lämplig vägg.
Big Gardener
Om vi pratar om yrkesordling av äpplen och päron förekommer JAS-beskärning i princip inte. Det som förekommer är enstaka sommarbeskärning för att säkra att solljuset når frukten. Det varierar mycket beroende på trädtyp och odlingstyp. Annars sker den huvudsakliga beskärning av fruktträd på vårvintern. Fruktodlare är inte särskilt rädda för svampangrepp til följd av beskärning vid "fel tidpunkt" eftersom de flesta växtskyddsåtgärder i fruktodlingen slår ut rötsvampar. En lägre tillväxt i träden regleras i detta fallet inte av beskärning utom genom grundstamsval och eventuell rotbeskärning.

JAS-beskärning är ett mycket bra begrepp oavsett om det handlar om gamla eller unga träd. I princip alla växter mår bäst av att beskäras i denna period helt enkelt av den anledningen att träden befinner sig i tillväxt då med aktiverade försvarssystem. Sen behöver det absolut inte innebära att det är dåligt att utföra beskärning på vårvintern. Många växter klarar det fint. Det beror helt enkelt på vad man vill uppnå. VIll man ha kraftig vegatativ tillväxt är vårvintern ett bra val.

Men tumregeln är trots allt att INGEN tidpunkt kan uppväga en dåligt utförd beskärning. Därför önskar jag egentligen en större diskussion om beskärninges biologiska, tekniska och ekonomiska frågor och mindre om tidpunkter, även om tidpunkter för vissa trädarter ÄR viktiga.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 03-04-2007, 14:32) *
Om vi pratar om yrkesordling av äpplen och päron förekommer JAS-beskärning i princip inte.

I England knippsar dom bort överflödiga grenar på sommaren, för att all kraft ska gå till äpplena.
Big Gardener
I första hand handlar det om tillgång till solljus för frukterna och har inte så mycket med energi att göra.
Näcken
Nu har jag beskurit alla rosor, inte är det några öron på björken, men på rosorna var det stora blad så jag hoppas det blir bra ändå.

Alexander-VG-zon3
CITAT (mulle @ 18-01-2007, 15:50) *
Hur är det, ska man i är ändra sina rutiner vad beskärningen beträffar med tanke på att det inte har varit någon köldperiod?
Det är fråga om mindre putsningar av träd och buskar som normalt ska beskäras på vårvintern.
Mulle

det har väl varit en köldperiod ??

CITAT (Näcken @ 04-04-2007, 19:32) *
Nu har jag beskurit alla rosor, inte är det några öron på björken, men på rosorna var det stora blad så jag hoppas det blir bra ändå.

i skåne kan man inte ha den regeln med musöronen så här kan man beskära rosor så fort vädret tillåter det
cato
Tycker kanske Cilla att vi bör ändra JAS till ASO?
Själv tror jag att man klipper för lite i fruktträden om man skall göra det så länge frukten sitter kvar.
Fick uppdraget att klippa träden hos en bekant, som vi besökte i augusti förra året. Träden hade inte beskurits på några år.
Jag möttes av ängsliga blickar då marken fylldes med grenar fulla med halvmogen frukt. Med efter uppstädning såg träden fina ut.
Kanske kunde man väntat med klippningen tills frukten var plockad i oktober åtminstone i södra Sverige.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon