Full version: Tomatsorter...
tekla80
Hej!
Har nyss köpt mig en tomatplanta av sorten moneymaker. Är det någon som vet om den är bra? Vill ha mycke tomater och bor i umeå, men har inglasad balkong i söder.

/Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
Moneymaker är en högväxande tomat som ska tjuvas + bindas upp växten blir som en enda lång lian. Frukterna blir runt 70-80g. Plantan bör odlas i stor hink ca 15-20 liter, plantera plantan djupt det kommer nya rötter på stammen som grävs ner. Gödsla och vattna under sommaren. Blir balkongen het om dagarna försök vädra + skugga tomater mår inte så bra när det blir för varmt + de kan få problem med att sätta frukt. Är det ont om insekter på balkongen snärta till blommorna med fingrarna så blir de pollinerade. Gillar du Moneymaker som sort så kan du låta en frukt sitta kvar och bli väl mogen från denna kan du skörda egna frön, moneymaker är ingen hybrid så tar du frön från denna sort blir fröplantorna också moneymaker.

Moneymaker kanske inte är den sorten jag hade valt i Umeå, moneymaker har ganska lång utvecklingstid men du kanske har köpt en lite större planta som har ett försprång jag odlar för det mesta mina tomater från frö.

Tjuvning av tomat
eml
Blir det en moneymaker av fröna i tomaten sen även om man har andra tomatsorter i närheten eller riskerar man att få en "blandprodukt"?
Åsa, mälardalen zon 2
För det mesta så brukar det bli sortäkta frön även om man har flera sorters tomat, även om det kan hända ibland att det råkar bli en korsning. Jag har flera sorters tomat i mitt pyttelilla växthus och jag har ännu inte råkat ut för en korsbefruktning utan mina fröplantor har sett ut och smakat precis som plantan jag tog fröna ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon