Elisabeth P
vad har ni för erfarenhet av denna växt?

Jag har nu fått frön, men vet inte om jag vill så dem.
Andledningen är att jag för ett par år sedan fick en planta av en vän och den sprir sig som rena ogräset. Jag har grävt upp och flyttat den till lite undanskymd plats, men tycker att det fortfarande kommer nya skott där den förut satt.

Hur hade ni placerat den?
Upplever ni den som okontollerad, att den srir sig för lätt?
eller finns det olika arter som beter sig olika?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Jag har flera olika sorter av Stjärnflocka och inte en enda sprider sig utan snarare växer väldigt sakta i storlek. Jag har ju en rätt fuktig tomt och mina rabatter är ngt. upphöjda. Gillar den växten skarpt...
A.major 'rubra'
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...31692516_ab.jpg
A,major
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...31692348_ab.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...58324979_aa.jpg

Tycker den är så vacker då den sticker upp bland andra perenna växter
Elisabeth P
Den jag har verkar inte kräva någonting, den sprider sig ändå - överallt. sad.gif
Vet inte om det möjligen är en förvildad variant jag har fått tag på.
Den är mer åt det gröna hållet. Absolut inte så rosa som nr 1 och 3 av dina i alla fall.

Lisa
Katti med torpet
Min frösår sig väldigt, sprider sig med utlöpare gör den därimot inte.
Det gäller alltså att klippa ner blomställningarna innan de går i frö annars får man rensa babyplant hela nästa vår.
lolo
Vilken angenämt problem! rolleyes.gif tongue.gif smile.gif Tänk om mina kunde göra likadant! Fina gåbort-presenter till trädgårdsbekanta...!
malin72
såååå fina att torka wub.gif wub.gif min mamma har sin i ena hörnet på huset växer jätte fint intill huskanten och formar sig väl där....står intill vatten tunnan jätte fint wub.gif
Maria_z5
Underbar växt!!!

wub.gif

/Maria
Eva 33c
En favorit hos mig med. Jag har samma erfarenhet som de övriga här: den sprider sig med frö (men måttligt) och är fin att torka.
Jag har just den "vilda" vaianten som är nästan grön-vit, gillar faktiskt den bäst. Men den har fröat av sig med en mera rosa variant såg jag i somras.
Jag grävde också upp och flyttade en planta för några år sedan och det har inte kommit upp nya skott på det gamla stället. Jag har ganska lerig jord, sånt kan ju ha betydelse för hur en växt beter sig också.
Så här ser mina ut, fast de är på väg att blomma över här
Astrantia major
Elisabeth P
Den jag redan har som kanske är lite småvild ser precis ut som din bild Eva. Visst är den vacker, men den frösår sig så. Får försöka bättra mig på att ta bort innan den går i frö.
Nu har jag fått en till. Den heter ju som du nämner Eva "major", men enligt vad som står på den ska den bli rosa, t.o.m starkt rosa i soligt läge. Kan färg variera på samma sort?

Lisa
Eva 33c
Ja den finns i lite olika varianter. Min har ju tex självsått sig med en rosa variant, och om du tittar på Helens länk tidigare här har hon en bild på Astrantia major 'Rubra' som alltså är en rödare variant.
fruberglund
Jag har sått den i år, har inte gillat den förut men nu kan jag inte vänta tills den finns i mina rabatter biggrin.gif Den är ju bara helt underbar wub.gif
Elisabeth P
Det blir nog att jag gör ett nytt försök och sår den i alla fall.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon