|
Natures wisdom
18-01-2007, 19:06
Jag kommer odla bl.a. Lila spiklubba, vanlig spikklubba och Belladonna i vår. Vi har två katter här. Kommer det bli ett problem? och om så är fallet..förslag på lösningar?
Piccante
18-01-2007, 19:14
CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 19:06) Jag kommer odla bl.a. Lila spiklubba, vanlig spikklubba och Belladonna i vår. Vi har två katter här. Kommer det bli ett problem? och om så är fallet..förslag på lösningar? Jag vet inte hur mycket dina katter brukar provsmaka på krukväxter, men jag vet att vissa katter gör det. Kan du driva upp dina växter i ett annat rum där katterna inte behöver vara för säkerhets skull? Annars skulle jag försöka odla sådant i typ en gammal akvarie eller ett odlingsskåp. Många gånger är förgiftningsrisken överdriven när det gäller vissa växter men just potatisväxter hör till de lite styggare och en katt behöver kanske inte äta så värst mkt för att bli sjuk. Man kan ju vara lite försiktig för säkerhets skull.
Natures wisdom
18-01-2007, 19:17
Alla spikklubbor och belladonnor är dödliga för människor, så förmodligen även för katter. Spikklubborna blir väldigt stora och kommer placeras utomhus, så något litet odlingsskåp är inte aktuellt. Eventuellt om jag får pengar att ordna ett växthus, men den risken är inte så stor just nu.
CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 19:17) Alla spikklubbor och belladonnor är dödliga för människor, så förmodligen även för katter. Spikklubborna blir väldigt stora och kommer placeras utomhus, så något litet odlingsskåp är inte aktuellt. Eventuellt om jag får pengar att ordna ett växthus, men den risken är inte så stor just nu. djur har en ruskig förmåga att veta vad dom kan smaka på och inte har odlat alla sorterna och ingen av mina katter har provsmakat dom allt annat går att tugga på
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 19:29
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 19:25) CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 19:17) Alla spikklubbor och belladonnor är dödliga för människor, så förmodligen även för katter. Spikklubborna blir väldigt stora och kommer placeras utomhus, så något litet odlingsskåp är inte aktuellt. Eventuellt om jag får pengar att ordna ett växthus, men den risken är inte så stor just nu. djur har en ruskig förmåga att veta vad dom kan smaka på och inte har odlat alla sorterna och ingen av mina katter har provsmakat dom allt annat går att tugga på  samma här katterna käkar inte änglatrumpeter och digitalis eller nåt annats som sägs vara giftigt . dom äter hellre gräs,flasklijor,ampeliljor
Natures wisdom
18-01-2007, 21:10
Hehe. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en mur med ampellijor runt eller något sådant  Om inte annat kan man ju driva upp lite kattmynta i närheten. Men då har man nog kattskit över hela stället till slut
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 22:57
CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 21:10) Hehe. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en mur med ampellijor runt eller något sådant  Om inte annat kan man ju driva upp lite kattmynta i närheten. Men då har man nog kattskit över hela stället till slut  ge dom inte krukväxter , synd om krukväxterna dom är liv dom med . ta hellre kattgräs eller nåt annat som är lätt att driva upp som man behandlar som ettåriga istället för att ta fina ampeliljor som kan leva vidare och frodas .
CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 21:10) Hehe. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en mur med ampellijor runt eller något sådant  Om inte annat kan man ju driva upp lite kattmynta i närheten. Men då har man nog kattskit över hela stället till slut  ge inte katterna ampelliljor att tugga på!!!!! för katter är det en drog med en narkotisk effekt, som vid höga doser kan vara farligt!!!!!
Kilmister
19-01-2007, 00:12
Jag har katt samt en förmåga att alltid välja en massa giftigt att odla. Vet ej varför det råkar bli så. Jag har både änglatrumpeter, spikklubba, digitalis, mose brinnande buske och guldregn för att bara nämna några. Katterna har alltid undvikit dessa, när trumpeten blommar så går katterna synbara omvägar. Jag tror de tycker att dessa luktar för djä--gt, helt enkelt. Som tidigare sagts så verkar djur ha en viss förmåga.
/Kilmister
Jag odlar både belladonna och datura och en massa andra giftiga växter, ingen av mina katter, eller hundar för den delen, har någonsin farit illa av det. Så jag tror inte att du behöver oroa dig. Ska du odla kattmynta så låt plantorna växa sig stora innan du sätter ut dem till katterna. Mina katter drog till och med upp rötterna på de stackars plantorna året efter  . Du kan sätta någon Valeriana med för det brukar katterna gilla! Mvh Fenja
rosentass i Göteborg
19-01-2007, 01:59
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 23:37) CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 21:10) Hehe. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en mur med ampellijor runt eller något sådant  Om inte annat kan man ju driva upp lite kattmynta i närheten. Men då har man nog kattskit över hela stället till slut  ge inte katterna ampelliljor att tugga på!!!!! för katter är det en drog med en narkotisk effekt, som vid höga doser kan vara farligt!!!!!  Åh nej, är det så!! Min nya kisse käkar/kloar på krukväxter (och det mesta). Läste på internet och frågade i blomsteraffärer, och överallt rekommenderades AMPELLILJA. Köpte en sådan till katten. Växten var uppkäkad och död efter ca tio dagar... Katten mår bra dock. Kunde ha köpt fler ampelliljor så klart, eftersom så populärt. Men tyckte det var lite trist för plantans skull Som flaxxs säger någonstans, det är ju liv det också. Bra att hon klarade den här. Att den kunde vara giftigt visste jag verkligen inte. Ska inte göra om det. Det här gäller en extremt "livlig" ungkatt. Aldrig varit med om ngt liknande. Varje leksak "dör" efter en timme el två. Inte så att hon har särskilt behov av just "gräs" alltså. Och jag får ha favoriten hyacinter - kissen gillar nog inte lukten. Men tulpaner har jag måst ge upp. Snart blir det vår? Då ska vi gå ut tillsammans, och upptäcka världen.
Mia, zon 3
19-01-2007, 08:05
CITAT (rosentass i Göteborg @ 19-01-2007, 01:59) Då ska vi gå ut tillsammans, och upptäcka världen. Alternativt mumsa i sig världen, låter det som!  Rolig kisse! Vilka växter som är giftiga för djur är inte alltid samma som för människor. Antar att veterinärer borde ha bäst koll på sådant. Jag har ingen katterfarenhet, men mina kära papegojor bidrog till många växters förtidiga bortgång.... Vid ett tillfälle hade hanen flugit in i fel rum och lyckats ramla ned på fönsterbrädan. När jag upptäckte det hade han firat med att käka upp nästan ALLA krukväxter i det fönstret (och det var många!). Bland annat satte han i sig en stor kroton och en prickbladsplanta. Båda är giftiga för människor, men han blev inte ens lös i magen... Jag har sått kattgräs i en gammal långpanna en gång (för dekoration). När dekorationsvärdet var över ställde jag ut den till besökskissarna, och det blev poppis. Då blir det ju en hel del också, kanske kan de låta andra växter vara då?
rosentass i Göteborg
20-01-2007, 01:15
CITAT (Mia @ zon 3,19-01-2007, 08:05) CITAT (rosentass i Göteborg @ 19-01-2007, 01:59) Då ska vi gå ut tillsammans, och upptäcka världen. Alternativt mumsa i sig världen, låter det som!  Rolig kisse! Vilka växter som är giftiga för djur är inte alltid samma som för människor. Antar att veterinärer borde ha bäst koll på sådant. Jag har ingen katterfarenhet, men mina kära papegojor bidrog till många växters förtidiga bortgång.... Vid ett tillfälle hade hanen flugit in i fel rum och lyckats ramla ned på fönsterbrädan. När jag upptäckte det hade han firat med att käka upp nästan ALLA krukväxter i det fönstret (och det var många!). Bland annat satte han i sig en stor kroton och en prickbladsplanta. Båda är giftiga för människor, men han blev inte ens lös i magen... Jag har sått kattgräs i en gammal långpanna en gång (för dekoration). När dekorationsvärdet var över ställde jag ut den till besökskissarna, och det blev poppis. Då blir det ju en hel del också, kanske kan de låta andra växter vara då?
Kilmister
25-01-2007, 04:13
Tokroliga djur det där, har själv en 18-veckors katt. Någonting galnare får man leta efter.
Whiskuchi
25-01-2007, 19:32
Vad är nu detta om ampelliljor? Jag har alltid gett mina katter ampellilja när jag glömt så kattgräs.. och de har alltid mått prima av det. Blandar du inte ihop det med kattmynta nu? Den är en drog
rosentass i Göteborg
28-01-2007, 03:07
CITAT (Whiskuchi @ 25-01-2007, 19:32) Vad är nu detta om ampelliljor? Jag har alltid gett mina katter ampellilja när jag glömt så kattgräs.. och de har alltid mått prima av det. Blandar du inte ihop det med kattmynta nu? Den är en drog  Oh så bra. Också fattat att ampellilja är ok. Så pejori, vad är detta med ampellilja?
Monchichii
28-01-2007, 18:15
jag odlar enbart öter/kryddor och grönsaker som jag äter, dvs sådant som inte är giftiga. De blommor jag har är rosor både mini och vanliga höga, och sedan pelargoner i trädgården. Hoppas inte att min lilla hund blir förgiftade av rosor eller pelargoner?
Natures wisdom
28-01-2007, 18:37
CITAT (pejori @ 18-01-2007, 23:37) CITAT (Natures wisdom @ 18-01-2007, 21:10) Hehe. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra en mur med ampellijor runt eller något sådant  Om inte annat kan man ju driva upp lite kattmynta i närheten. Men då har man nog kattskit över hela stället till slut  ge inte katterna ampelliljor att tugga på!!!!! för katter är det en drog med en narkotisk effekt, som vid höga doser kan vara farligt!!!!!  Jag vet inte om jag vågar tro på det. Har du något källa? Här är några länkar om katter och Ampelliljor: http://www.zoopet.com/forum/archive/index....hp/t-73890.htmlhttp://hem.passagen.se/woodstock70/katter.htmhttp://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000002656167http://www.katt.nu/agneta31.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|