Full version: Vad är skillnaden?
Elisabeth P
Alla gör vi kanske lite olika. Då vi efter egna försök hittar bästa sättet att få olika frö att gro, men.........

Jag kan inte låta bli att undra vad skillnaden är?
Varför vill inte alla som ska kallstratifieras vara ute? (Ex bergvallmon som vill vara i kylen)
Vad jag förstår funkar inte kylen för alla som ska kallstratifieras, eller?
Och varför fungerar inte frysen för några sorter?

Finns det några som ska gro i kylan, eller behöver alla värme för att gro?

Finns det några enkla svar på mina frågor, eller är det bara att testa sig fram. Givetvis följer jag alla era goda råd, men kan ändå inte låta bli att fundera.

Lisa
kerstin z5-6
Kallstratifiering :
Syftet med detta är att häva den sk frövilan -ett stadium som fröet går in i för att inte gro för tidigt -och därmed inte överleva

Ofta sker detta om temperaturen växlar-4 - 0-+4 grader -sådan temp finns tex under snön -varför vi i norr ställer ut sådderna och låter dem snöa över

Ni i söder har ofta den tempen naturligt -eller får den under tidig vår

Frysen är inte lämplig alls , möjligtvis för helt torra frö , men inte ens då -det är aldrig -18 på marken -under snön ..där frö normalt befinner sig ..
Alltså är den inte lämplig för några sorter alls
Antigen går de in i total frövila som kan ta två eller flera år att väcka med omväxlande temperaturer -eller så dör de

Alla som "ska " kallstratifieras" vill/kan vara ute .

Även de som gror varmt kan sättas ut i slutet feb , men de gror inte före maj juni -därmed kan de vara för små plantor , när hösten kommer , de fixar inte vintern

varför denna metod inte gärna rek till folk i kalla zoner som sår perenner

Inte alls alla frö gror jättevarmt i + 20 , men väldigt många gör det

En del frö har visat sig -att trots att rekommendationen varit kylning -gror de även utan kyla , Lewisia , Bergvallmo , fler finns

För bergvallmo gäller tex att de tom kan gro i kylskåpet , men lika ofta direkt under lysrör om du fått färska hemfrö av fertil sort
De gror bra och någorlunda jämn groende efter en kylperiod -de är knepiga att sköta längre tider i varm innemiljö , bör därför sås på speciellt sätt om man saknar växthus
dvs sås -ställ ut -låt gro ev inne i mars april -annars ute i maj -
Andra meconopsis arter kan vara mer svårväckta

Alltså
Först gäller det arten -Vad du ska så
Sedan: Vilka förutsätttningar du har, Rådet sås inne i februari kan naturligtvis inte ges till någon som inte har möjlighet till extraljus
Därav kanske denna rådes att så och ställa ut rubbet , även om många eg är sk varmgroende arter

sedan finns ytterligare knep för den som har lust för erkänt sega frö tex Gentiana
smile.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 20:22)
sedan finns ytterligare knep för den som har lust för erkänt sega frö tex Gentiana
smile.gif

Tack för utförligt svar. Jag tycker det är roligt att veta varför man gör saker och inte bara att så gör man. smile.gif

Hur???

Vad??

Jag har ju sått en alpgentiana. Den kunde ta upp till två år sa Eva 33, så det har jag ju räknat med. Jag skulle absolut inte ta in den. Har du fler knep?

Lisa
kerstin z5-6
Ga 3
gibbrelinsyra
Kan köpas via Gardens North
Läs särskilt det näst sista och sista inlägget om detta -Hannelotte är gentiana experten nr 1 -och inlägget skrevs idag !

Från sålistan GA3 -
Elisabeth P
Det var intressant. Verkar vara rena hästekuren. Men utan detta mirakelmedel är det då näst intill omöjligt att lyckas?
Har aldig tidigare handlat via utländska sidor. Känner mig så osäker med språket.
Dyrt, lär det ju vara, men allt är relativt så på ett ungefär vad handlar det om i pris? Sedan tillkommer väl troligtvis frakt, eller?

Lisa
kerstin z5-6
Visst finns möjligheter utan detta -testa med kylperiod och se först

Dyrt .-tja om du inte beställer frö i samma veva, kostar 7, 50 Can dollar - värda ca 45 sv kronor
-svårare än att beställa från Bröderna Nelsons är det inte
Frakt .. minns inte med inte dyrt
frö o detta väger ju inte mkt

Kolla in sajten här
Gardens North

Gentianan bör hursomhelst behandlas innan sådd -fröna alltså -se länken i sista inlägget från sålistan

men kanske något för nästa år
Elisabeth P
Okej, kanske skulle göra ett försök. Fast först får jag nog kolla om jag har några frön kvar. Jag är lite osäker på om jag sådde alla, för ett gäng har redan åkt ut i alla fall.
Risken är nog bara stor att min fröfeber förvärras. Tar ni hand om mig då wacko.gif

Lisa
kerstin z5-6
Ja , Jag har redigerat lite ovan kolla det smile.gif

Vi är alla i samma båt tongue.gif laugh.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2007, 21:03)
Ja , Jag har redigerat lite ovan kolla det smile.gif

Vi är alla i samma båt tongue.gif laugh.gif

Skönt att veta att man är bland likasinnande biggrin.gif tongue.gif
Kan ju alltid beställa några fler gentiana, om jag ändå är i farten/ Lisa
ewa zon 3
Mycket intressant läsning smile.gif
Nästa gång beställer jag lite GA-3 från Gardens North.
Verkar bra att ha till "vill-int-gro-fröan"

/Ewa
kerstin z5-6
När eder o hot inte hjälper -då kan man i alla fall pröva ga 3 smile.gif
Eva 33c
CITAT (Lisa:) @ 18-01-2007, 20:54)
Det var intressant. Verkar vara rena hästekuren. Men utan detta mirakelmedel är det då näst intill omöjligt att lyckas?

Misströsta inte Lisa smile.gif
De plantor av Gentiana acaulis som du fått frön ifrån har jag sått själv en gång i tiden utan GA3. Förmodligen sådde jag nog bara, ställde ut och väntade. Så visst kan du lyckas med dem.
Men det är klart att det låter frestande att kunna få fröna att gro på en vecka och i mycket större utsträckning med hjälp av GA3. tongue.gif
Jag har aldrig provat men är sugen på att försöka nästa år.
En fråga till er som redan har erfarenhet:
GA3 är vad jag förstår i pulverform som man sedan kan blanda ut med vatten (någon löste det i aceton först och sedan i vatten???)
Denna blandning är visst färskvara och ska användas inom en vecka.
Men hur länge håller sig själva "pulvret"?
Elisabeth P
CITAT (Eva 33c @ 19-01-2007, 08:27)
Misströsta inte Lisa  :)
De plantor av Gentiana acaulis som du fått frön ifrån har jag sått själv en gång i tiden utan GA3. Förmodligen sådde jag nog bara, ställde ut och väntade. Så visst kan du lyckas med dem.
Men det är klart att det låter frestande att kunna få fröna att gro på en vecka och i mycket större utsträckning med hjälp av GA3. tongue.gif
Jag har aldrig provat men är sugen på att försöka nästa år.
En fråga till er som redan har erfarenhet:
GA3 är vad jag förstår i pulverform som man sedan kan blanda ut med vatten (någon löste det i aceton först och sedan i vatten???)
Denna blandning är  visst färskvara och ska användas inom en vecka.
Men hur länge håller sig själva "pulvret"?

Tack Eva smile.gif
Jag är ju i och för sig glad bara jag lyckas driva upp någon planta. Jag hoppas att jag lyckas lika bra som dig, men visst låter det frestande, så prova ga3 någon gång gör jag nog.

Lisa
kerstin z5-6
Pulvret håller sig i flera år i frysen -smile.gif

Jag är också en sådan som måste veta "Varför "
jag ska göra vissa saker med sådderna ...

smile.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2007, 13:20)
Pulvret håller sig i flera år i frysen -smile.gif

Jag är också en sådan som måste veta "Varför "
jag ska göra vissa saker med sådderna ...

smile.gif

Det va skönt att höra wink.gif
Ibland känner man sig lite knasig när man ifrågasätter allt, men förhoppningsvis lär man sig väl en del ochså tongue.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon