lolo
Om man har bra växtbelysning och ca 12-15 grader inomhus i aktuellt rum, är det då möjligt att övervintra välrotade perenner (som jag fått tag i helt nyligt...)? Jag planterade samtliga sex plantor i vanlig krukväxtjord i en låda som håller tätt, och de ser fina ut än så länge i alla fall. Hoppas att denna "nödlösning" fungerar till senvåren... tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag hade planterat dom ute , jag planterade senast perenner i dag själv plus ett par barrväxter
mulle
Det beror på vad det är för växter, det finns såna som klarar det alldeles utmärkt och andra som överhuvudtaget inte gör det.
Men om du har haft dina inne hela vintern och de mår bra klarar de säkert en par månader till.
Mulle
lolo
Tyvärr kan jag inte plantera dem utomhus, eftersom vi har tjäle i Västerbotten. Jag har inte haft dem länge, endast två dagar. Tänkte försöka sköta dem som pelargoner ungefär, som vill ha ganska svalt men ljust och en skvätt vatten då och då så inte rötterna torkar ut. Låter detta knäppt? Växterna det handlar om är olika sorters alunrot (heuchera) m fina rötter och tillväxt, en höstanemon med stor rotknöl och viss tillväxt och en s k heucherella.
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror det går fint, bara du inte har varmare, det är snart varmt ute dagtid och då kan dom stå där rolleyes.gif
lolo
Tack så mycket för era värdefulla svar!! Jag följer ditt råd, Helen!
kerstin z5-6
Jag tror precis som Helen , bara du håller tempen på den nivån du har nu finns det goda möjligheter att lyckas
lolo
Jättestort tack, Kerstin!!! tongue.gif
Penstemon
Hejsan!
jag tror nog det går bra. Bor själv i västerbotten och har både Palmlilja och Mörkt ormskägg i källaren under lysrör som är på i ca 6 timmar och det har gått i 2 år. Så nog tror jag det går. Men jag har ju bara 9-12 grader där om vintern. wink.gif
Går det så går det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon