Full version: B.A.R.F
Kathy
Eftersom det uppkommit bl.a några tips om råa kycklingvingar till katter ....så tänkte jag att en tråd om BARF skulle kanske vara intressant?
Kathy
Enköping BARF
Fenja
Brukar du handla därifrån? Vad har du för erfarenheter?
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Fenja @ 18-01-2007, 23:48)
Brukar du handla därifrån? Vad har du för erfarenheter?
Mvh
Fenja

Nej, jag håller inte på med BARF alls. Det var den första länken om BARF jag hittade, då jag googlade.
Håller du på med BARF?
Fenja
Nää, inte jag heller. Är inte insatt, det var därför jag tänkte att du kanske kunde upplysa mig lite! smile.gif
Mina katter ränner ju ute och fångar "viltet" själva så... En av dem specialliserade sig på trollsländor i somras, hon var överjävlig på att hoppa upp i luften och ta dem. Ibland släpar de in det levande och släpper i köket... små möss, ormar, ödlor och en och annan pippi. Tror att de skaffar sig det de eventuellt behöver i den vägen.
Mvh
Fenja
herkules
har inte heller satt min in i barfandet men ger däremot mina hundar råa kycklingvingar (och så klart andra råa ben) då och då. det uppskattas här hemma! smile.gif
Fenja
CITAT (herkules @ 19-01-2007, 00:17)
har inte heller satt min in i barfandet men ger däremot mina hundar råa kycklingvingar (och så klart andra råa ben) då och då. det uppskattas här hemma! smile.gif

Har för mig att hundar inte ska äta rått gris- eller kycklingkött då detta kan innehålla bakterier som gör hundarna sjuka... Undrar om det inte är samma som är farligt för oss människor. Däremot klarar ju de flesta hundar som fått lära sig sedan valpperioden att äta alla sorters ben i princip.
Katterna klarar tydligen salmonella som kan finnas i fågel har jag förstått.
Mvh
Fenja
Kathy
CITAT (Fenja @ 19-01-2007, 00:10)
Mina katter ränner ju ute och fångar "viltet" själva så... En av dem specialliserade sig på trollsländor i somras, hon var överjävlig på att hoppa upp i luften och ta dem. Ibland släpar de in det levande och släpper i köket... små möss, ormar, ödlor och en och annan pippi.

Ja, i så fall BARF:ar de på naturlig väg. laugh.gif

Och det är säkerligen därifrån detta med BARF kommer.
AnitaO
CITAT (Fenja @ 19-01-2007, 00:23)
CITAT (herkules @ 19-01-2007, 00:17)
har inte heller satt min in i barfandet men ger däremot mina hundar råa kycklingvingar (och så klart andra råa ben) då och då. det uppskattas här hemma!  :)

Har för mig att hundar inte ska äta rått gris- eller kycklingkött då detta kan innehålla bakterier som gör hundarna sjuka... Undrar om det inte är samma som är farligt för oss människor. Däremot klarar ju de flesta hundar som fått lära sig sedan valpperioden att äta alla sorters ben i princip.
Katterna klarar tydligen salmonella som kan finnas i fågel har jag förstått.
Mvh
Fenja

Hundar har inga problem med kampylobakter, och klarar både rått griskött och kycklingkött.

Fick ringa jourveterinär och fråga en gång nämligen, när en av mina hundar hade stulit en hel fläskflié laugh.gif
Ramoth
Det är jag som sprider råd om att servera kycklingvingar, råa grishjärtan, rå köttfärs mm. Å då i första hand till katter eftersom det är där jag har egen erfarenhet.

Mina kissar är systematiskt BARFade sedan drygt ett år.
Det har varit ett gigantiskt lyft att fasa ut torrfodret och börja servera rå natulig mat till älsklingarna.
Innan fick de kött då och då, och alltid nötfärs till kattungar och digivande honor.
De är idag inte 100%iga köttätare (jo endel av dem), utan jag ställer fram en skål torrfoder varje eftermiddag. Däremot får de hemmagjord kött/ben/organ-röra till frukost dagligen och kycklingvingar varje kväll.
Hade inga kycklingvingar under ett par kvällar utan fick trixa med Mjau-burkar och grishjärta till kvällsmat. Så igår fann jag vingar i affären.
Himmel å plättar vilket liv det blev på gänget när jag började tina och skära upp laugh.gif
Kattungarna var värst! De morrade å fräste mot de stora katterna. Ingen fick ta deras kött inte tongue.gif
Så det bästa som finns i det här hemmet är att varje kväll få höra ljudet av ben som krossas laugh.gif
Normalt behöver man inte dela kycklingvingar, men eftersom jag har flera katter så tycker jag det är bättre med flera mindre bitar som kan delas upp mellan katterna än få stora bitar.
När man introducerar kött till sina katter är också mindre bitar det som katterna lättast förstår sig på.

Katter är utpräglade köttätare och är inte alls skapta för spanmål, potatis å sånt.

Det finns en superb sida om rå natulig mat till katt:
Matildas kokbok

"Förövrigt anser jag att RC bör förstöras" wink.gif

Feja:
"Självbarfande" katter får i sig mycket bra genom sin egen jakt.
Blod, ben, inälvor och färskt kött. Sådant som en torrfodersknaprande katt alltid måste avstå.
Gnagare erbjuder en katt den ultimata måltiden eftersom det är det katten är skapt för att äta.
En katts hörntänder sitter bla så till att de passar perfekt mellan en knagares nackkotor. (Tur man inte är mus!)
En å annan ödla och trollslända erbjuder lite variation tongue.gif
Kathy
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 09:38)
Matildas kokbok

"Förövrigt anser jag att RC bör förstöras"   wink.gif

Ja! Där är länken till den sidan som jag tidigare har varit inne och läst på, om BARF.

Är inte heller speciellt förtjust i RC, det kostar tio gånger mer än annat torrfoder och om man studerar innehållsförteckningen så är det ganska lite som skiljer mot andra, mer prisvärda torrfoder.
Ramoth
CITAT (Scrollan @ 19-01-2007, 09:44)
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 09:38)
Matildas kokbok

"Förövrigt anser jag att RC bör förstöras"   wink.gif

Ja! Där är länken till den sidan som jag tidigare har varit inne och läst på, om BARF.

Är inte heller speciellt förtjust i RC, det kostar tio gånger mer än annat torrfoder och om man studerar innehållsförteckningen så är det ganska lite som skiljer mot andra, mer prisvärda torrfoder.

En liten utvikning om torrfoder.
Det man ska titta på när man köper torrfoder är innehållsförteckningen.
Första ingrediensen ska vara köttmjöl/torkat kött.
Inte kött eller köttbiprodukter, eftersom det i jämförelsen är frågan om färsk vara och övriga ingredienser är torra.
I slutprodukten är allt torrt och så kommer köttet betydligt längre ner på skalan.
Det är något som billigare torrfoder gärna syslar med.
Något att tänka på när man jämför torrfoder pris/kvalitet. De billiga är mycket sällan något värdigt att ge en katt och oerhört dyra i förhållande till sitt innehåll. Ofta mycket vete och majs - urk!

Apropå pris på kattmat förresten ...
Att ge rå naturlig mat kan vara nog så ekonomiskt faktiskt.
Inte billigt, men i förhållande till vad katten får/kvaliten på maten och förmågan att tillgodgöra sig den.
Har man sedan kontakter som gör att mam inte måste köpa alla ingredienserna på ICA så kan det bli riktigt bra.

Annars så går det faktist utmärkt att ge rå naturlig mat och hitta allt på exv. ICA
Basen är kyckling, hjärta, lever och i viss mån lite grönsaker.
Allt detta finns oftast i daglivaruhandeln biggrin.gif
Kathy
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 10:01)
Allt detta finns oftast i daglivaruhandeln  :D

Fast....grönsaker?
En katt är en utpräglad köttätare....h*n kan väl knappast tillgodose sig grönsakernas näringsämnen.

Beträffande torrfoder, så har jag i alla fall hittat ett bra alternativ till RC:s torrfoder. wub.gif
Ramoth
CITAT (Scrollan @ 19-01-2007, 10:06)

Allt detta finns oftast i daglivaruhandeln  biggrin.gif

Fast....grönsaker?
En katt är en utpräglad köttätare....h*n kan väl knappast tillgodose sig grönsakernas näringsämnen.

Beträffande torrfoder, så har jag i alla fall hittat ett bra alternativ till RC:s torrfoder. wub.gif

Ungefär 5% grönsaker kan man ta i. Då ska de vara finfördelade/mycket lätt kokta/frysta. Då kan katter ha nytta av dem.
Det ska väl ungefär motsvara det katter får i sig från mag/tarmsystemet hos sina gräsätande bytesdjur.

Vilket torrfoder har du hittat?
Här får de Nutro Complet care/kyckling (vill inte att det ska innehålla fisk pga allergirisken)
Fenja
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 04:53)
Hundar har inga problem med kampylobakter, och klarar både rått griskött och kycklingkött.

Fick ringa jourveterinär och fråga en gång nämligen, när en av mina hundar hade stulit en hel fläskflié  :lol:

Tack för den infon! smile.gif

Tur att jag har självBARFare då!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Ramoth
CITAT (Fenja @ 19-01-2007, 11:52)
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 04:53)

Fick ringa jourveterinär och fråga en gång nämligen, när en av mina hundar hade stulit en hel fläskflié  laugh.gif

Tack för den infon! smile.gif

Tur att jag har självBARFare då!! biggrin.gif
Mvh
Fenja

Apropå "själv-barfare" så bor vi på landet och några av våra katter är "jaktkatter" och således "själv-barfare".
De var till en början helt ointresserade av köttet som serverades inne i huset.
Det var ju inte kroppsvarm - gammalt alltså - å inte pep det heller laugh.gif
Färskt skulle det vara - riktigt färskt rolleyes.gif
Ramoth
CITAT (Scrollan @ 19-01-2007, 10:06)

Allt detta finns oftast i daglivaruhandeln  biggrin.gif

Fast....grönsaker?

Hm, du skrev prisvärt torrfoder och inte billigt ....
Efter en stunds tänkande kom jag fram till att det inte alls är samma sak smile.gif
Det finns flera torrfodersalternativ som är bättre än RC ... wink.gif
Kathy
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 17:12)
Det finns flera torrfodersalternativ som är bättre än RC ... wink.gif

Jepps, det vet jag, det är därför jag inte köper RC längre. biggrin.gif
Ramoth
Det som krokigt ska bli .... wink.gif

Den här grabben och hans systrar har fått kött sedan de först började smaka fast föda.
"Bekymret" för oss har varit/är att de inte tycker att torrfoder är något att ödsla tid och kraft på. Det har funnits tillgängligt hela tiden, men kött har bara serverats några gånger/dag.

Kött - om katten själv får bestämma tongue.gif
Kathy
Igår köpte jag färska kycklingvingar för att testa att ge Hugo och Ikaros.
Eftersom det var första gången de skulle få smaka, så klippet jag isäg vingen till mindre bitar.

Ikaros fattade inget alls, sniffade och gick på det mer kända torrfodret. Hugo var desto mer intresserad men slickade bara på vingen. Imorse fick de en ny kycklingvinge och nu så åt Hugo en liten bit. Det var ett fasligt slickande om munnen, så det smakade säkert gott.
Han t.o.m lekte med kycklingbiten.
Ramoth
Att få torrfodersknaprare att fatta att kött är mat kan vara tålamodsprövande. Nu tycker jag det låter mycket hoppfullt hos dina!
Om en börjar få kläm på det hela så är chansen större att den andra/övriga tar efter.

Att dela i mindre bitar till att börja med är en mycket bra strategi.

Här dröjde det innan vi kom till vingarna.
De fick köttröror och köttbitar först.
Så när kycklingvingarna kom fram så hade de redan fått kläm på att rått kött i stora bitar var mat.
Å så fanns ju så klart "Turbotruten" (kullbror till Tudor - katten med "strumpkudden") Han har sedan han var riktigt liten varit fullständigt galen i kött och ätit med hela ansiktet.

Jag får också erkänna att en orsak till att det dröjde innan de fick rå kyckling var att jag var skeptiskt mot benen.
Men nu är det ju så att *råa* ben är helt ok. Tillskillnad från upphettade - De ska man akta sig noga för att servera sin katt/hund!

Numera får mina katter inte bara kycklingvingar, utan också helmald rå kyckling som jag använder i de hemmagjorda kött/ben/organrörorna.
Där gör benen stor nytta eftersom de är den bästa kalciumkällan.
bejron
Jag skulle nog behöva lite matråd till min katt förstår jag. Han äter helst och mest rå abborre och rå älgfärs. Att få i honom kyckling är inte att tänka på, det verkar vara det värsta han vet. Lite torrfoder om svälten hotar kan gå ner, annars är det ett himla liv på honom.
Ramoth
Rå insjöfisk sägs vara olämplig pga att den ofta ger mask, så kan du dra ner på fiskätandet så är det bra. (Kattens fiskätande alltså . inte din ;-) )

Det finns fler orsaker att vara försiktig med fisk.
Jag lägger in ett stycke från Matildas kokbok (en suverän sida om rå naturlig mat till katt)

Ur Matildas kokbok:
Fisk

Rå fisk bör man ge med måtta då det likt äggvita innehåller ett enzym (tiaminas) som förhindrar kattens upptag av B-vitaminet tiamin. Det innehåller även höga halter magnesium så har man en katt som har problem med stenar eller kristaller i urinen kan det vara klokt att avstå från att överhuvudtaget ge fisk.

Ett annat skäl till att man bör vara försiktig med fisk är risken för pansteatit, även kallat "gult fett". Detta är en sjukdom katter som äter stora mängder omättade fettsyror och lite E-vitamin riskerar att då. Just fisk innehåller mycket omättade fettsyror, men lite E-vitamin. Pansteatit innebär att kattens eget kroppsfett inflammeras, namnet "gult fett" kommer just ifrån den gul/bruna färg fettet får. Sjukdomen leder till döden såvida den inte behandlas. De kliniska symptomen på pansteatit är: feber, trötthet och smärta när man berör katten. Ibland kan man även känna att fettet har klumpat ihop sig under huden. Alla katter uppvisar dock inte symptom på sjukdomen vilket gör den lömsk. Ibland upptäcker man inte att katten är sjuk förrän vid en buköppning t ex när man kastrerar en honkatt.

Slut citat

Här är en länk till Matildas kokbok
Matildas kokbok

Rå älgfärs ohmy.gif En så´n gourmet katt du har tongue.gif
Finns det inget annat kött du kan locka med?
Katter *måste* ju inte äta just kyckling.
Har du tillgång till viltkött kanske du kan testa med vilthjärta?
Njure, lever (i måttlig mängd - bla kan katter lätt få diaré när det blir mycket lever, även om den är nyttig) och lunga också är användbart. Du skulle kunna mala det och blanda i färsen kanske?
Inte allt på en gång förstås. Då kan katten dels tycka att det smakar konstigt och dels kan magen reagera på alla nya ingredienser.

Hjärta är annars lätt och smidigt att testa med.
Gris hjärta finns ofta i vanliga mataffärer eller kan tas hem.
Det innehåller livsviktigt tarurin och kan inte överdoseras.
Det går att ge både som tuggvänliga bitar (bra för tänderna) och malt/mixat.

Istället för torrfoder vill jag rekommendera vanlig hederlig Mjau burk. Koncervburkarna. De är de enda som bara innehåller kött, köttbiprodukter och mineraler. övriga Mjau konserver har diverse onödiga utfyllnadsprodukter som spanmål och socker (?!)

Vill du ändå fortsätta med torrfodret så försök hitta en sort med så hög kötthalt som möjligt. Köttet ska alltid stå som första ingrediens och som torkad vara. Vete, majs och soja bör man undvika i största möjliga mån.
Ris är det minst olämpliga spanmälet och då helst brunt ris.
Nutro Complete care är inte så dumt. (min och katternas favorit)
James Wellbelowed ska också vara rätt bra.
Det finns också ett helt spanmålsfritt foder som heter Orijen
Orijen Du kan kolla här efter återförsäljare. Det är ganska nytt på den svenska marknaden. Du ska dock vara medveten om att det innehåller en hel del fisk.
bejron
Hm, vi har en del att jobba med märker jag. Det första är att få katten att bo kvar wacko.gif Ingen fisk laugh.gif Tack och lov har vi fisk från kall fjällsjö så mask är inget han brukar ha. Men gult fett var ju inte så trivsamt. Mindre sånt. Mycket vilt har vi, det får bli olika sorter av det. Vild fågel kan väl kanske ersätta kyckling ibland. Torrfodret han äter till nöds är bantarfoder från veterinären, helt förkastligt antar jag.

Nu ska här läsas på och sen är det bättre liv som gäller. Tack så mycket för hjälpen.

B
KURT
CITAT (bejron @ 29-01-2007, 13:57)
Hm, vi har en del att jobba med märker jag. Det första är att få katten att bo kvar wacko.gif Ingen fisk laugh.gif Tack och lov har vi fisk från kall fjällsjö så mask är inget han brukar ha. Men gult fett var ju inte så trivsamt. Mindre sånt. Mycket vilt har vi, det får bli olika sorter av det. Vild fågel kan väl kanske ersätta kyckling ibland. Torrfodret han äter till nöds är bantarfoder från veterinären, helt förkastligt antar jag.

Nu ska här läsas på och sen är det bättre liv som gäller. Tack så mycket för hjälpen.

B

Fettinnehållet skiljer sig mycket åt mellan olika sorters fiskar. Laxfiskar har ju högt fettinnehåll medan t ex abborre har lågt fettinnehåll. Är det däremot en gourmekatt som äter öring så innehåller ju den mera fett.
Ramoth
Ja, jag är rädd att just de veterinära fodren är de som innehåller mest artolämpliga ingredienser. Läser man innehållsförteckningen undrar man om det överhuvudtaget är tänkt till köttätare
Obegripligt, men sant.

Det finns en superb artikel om katters utfodring och även en hel del om torrfoder och dess innehåll. Tyvär finns den bara på engelska på internet.
att utfodra sin katt - artikel på engelska
Dock har jag en översättning till svenska i datorn som jag mer än gärna delar med mej av. PMa i så fall

KURT:
Jag vet inte om det är just fettmängden som gör fisken ohälsosam i stora mängder, men det skulle i och för sig inte förvåna mej om vissa fisksorter är nyttigare än andra när det gäller katt, likaväl som människa.
Jag får höra mej för hos "de som vet bättre" !
Whiskuchi
CITAT (Ramoth @ 29-01-2007, 10:53)
Istället för torrfoder vill jag rekommendera vanlig hederlig Mjau burk. Koncervburkarna. De är de enda som bara innehåller kött, köttbiprodukter och mineraler. övriga Mjau konserver har diverse onödiga utfyllnadsprodukter som spanmål och socker (?!)

Sockret är dock bara där som livsmedelskulör, så det är inte i några stora mängder smile.gif De flesta Mjau-burkar (och tetror) är ok, utom de som ironiskt nog heter "sunda målet" huh.gif
bejron
Om jag förstår det rätt - inte mycket fisk, varierat kött och ben och inälvor. Inget torrfoder. Varför fick jag en aning om att hans torrfoder var kasst wink.gif Men en dl räcker i flera dagar så han kanske känner det själv. Burkmat, nä då dör han hellre. Blir han något smalare då av en bättre kost, han är lite...rund och go. Innekatt.

B
Ramoth
Jag håller själv på att "minska midjemåttet" på en minst sagt rundlagd bengal dam - å ja, det funkar.
En bra sak med att ge kött är också att man per automatik bestämmer hur mycket mat ens katt ska äta. (Torrfoderstillverkarna rekommenderar ju gärna fri tillgång) För många katter resulterar det i en mycket "kramgo" kroppshydda sleep.gif
Viltkött låter som magert kött i mina öron och det passar ju utmärkt i det här fallet! Själv står jag allt som oftast och skär av skinnet från kycklingvingar. Antingen har jag inte fått kläm på det hela eller så är det helt enkelt ett pilljobb, för det tar sin lilla tid ...
Men det är hon värd den "lilla" gumman wub.gif

Whiskuchi skrev:
"Sockret är dock bara där som livsmedelskulör, så det är inte i några stora mängder"
Du får gärna ha rätt där, för tetrorna är lite lagom i storlek om man bara har en katt och varianterna är inte så dumma.
Däremot så har jag varit i kontakt med tillverkarna och faktiskt frågat om just sockret. Så enligt Mjau/Doggy så måste sockret finnas där för gelens skull. Vilket jag tycker låter lite märkligt. Gelatin innehåller mej veterligt inte socker?
Whiskuchi
Mjau har inga spannmål och vegetabilier, förutom pyttemängder grönsaker, (mindre än 5%, om man bortser från sunda målet, som jag inte tycker är bra sammansatt alls). Ramoth - jag citerar ur ett inlägg från kattforum.se (där hänger det ett par som är nästan löjligt kunniga om kattmat och BARF)

CITAT
Enligt Doggy är det 0,0225 % socker i form av sockerkulör, så det handlar om en försumbar mängd.
De färgar gelén.. och en så liten mängd är inget att bry sig om. Jag har för mig att tetrorna innehåller grönsaker också iofs, men har ingen koll på mängden, troligtvis inte så mycket.

edit: hittade ett annat stycke om grönsaksmängden, vet inte om skribenten varit i kontakt med Doggy om mängden men hon verkar onekligen säker på sin sak wink.gif

CITAT
Mjau har inga spannmål och vegetabilier, förutom pyttemängder grönsaker, (mindre än 5%, om man bortser från sunda målet, som jag inte tycker är bra sammansatt alls).
Ramoth
Whiskuchi:
Tror jag anar vilka personer du syftar på biggrin.gif

Bra att få lite större anledning att fortsätta rekommendera Mjau i alla fall.
Lite grönsaker i kattmaten är inte alls fel. Ca 5% kan man utan vidare ta i om man gör själv. Däremot finns det de som ger kött som valt att inte servera grönsaker alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon