Full version: Borrmaskin
faith
Jo, rubriken är rätt biggrin.gif Jag är spekulant på en borrmaskin.

Jag är så trött på att behöva be om hjälp så fort något ska skruvas upp (en bra kvinna reder sig själv wink.gif ) så jag planerar köpa en egen borrmaskin.

Därför tänkte jag be er berätta om ni äger en som ni är nöjda med och i så fall berätta vad den heter, modellnr och sånt. Den ska kunna borra i betong och "hårda" väggar, alltså vara en slagborrmaskin om jag förstår det hela rätt. sleep.gif

Pirum
Allt beror ju på vilka ekonomiska resurser man har, men Bosch har ett ganska prisvärt sortiment med "säkra köp" enligt min mening. Dessutom är deras maskiner gröna och snygga. Det finns dessutom blåa Bosch, men det är 'proffsvarianterna'.

Modellnr och sånt har jag ingen koll på, men vi har en 15 år gammal Bosch som funkat i ur och skur, typ.

Ska du borra i REJÄLA betongväggar kanske det är bättre att köpa en sk borrhammare, kompletterat med en mindre batteridriven variant för de där enklare arbetena. (Och då lägga mesta pengarna på den batteridrivna egentligen)

Får lägga in bild : Vacker all-round Bosch för 689kr på Clas Ohlson, Bosch finns lite överallt, Bauhaus exv :

(Jag arbetade med en del installationer av diverse TV-utrustning tidigare, då hade vi mestadels DeWalt, men, de är oftast rätt dyra)

Tillägg : Ska du "skruva" så ska du definitivt ha en batteridriven, men de är inte bra till slagborr om du inte lägger ut fasliga pengar. Är pengar en faktor, köp en bra batteridriven av känt märke (Bosch, Black&Decker, etc), och en billig eldriven när den batteridrivna inte räcker.
arno
Håller med Pirum i allt.Äger själv en snyggt grön maskin av nämnda märke och den håller måttet.I riktigt hård betong (tak/golv) måste man dessvärre ofta ha en borrhammare men då är det smartare att hyra en sådan.Satsa på en maskin som kan ta 13 mm borrar i chucken.
faith
CITAT (Pirum @ 19-01-2007, 00:09)
Ska du borra i REJÄLA betongväggar kanske det är bättre att köpa en sk borrhammare, kompletterat med en mindre batteridriven variant för de där enklare arbetena. (Och då lägga mesta pengarna på den batteridrivna egentligen)

I lägenheten där jag bor är det mest betongväggar (60-talshus), måste jag ha en s k borrhammare i dessa?

Tak borrar jag inte i så ofta, har hänt någon gång att jag flyttat lampkrok, men då kan jag ju som arno säger hyra eller be om hjälp.

Det är mestadels väggar jag vill kunna borra i, sätta upp en tavla eller hylla utan att be om hjälp varje gång.
arno
Min borrmaskin har bara visat sig vara för klen då jag försökt borra i taket.
Den har räckt till med råge i alla andra fall.
faith
CITAT (arno @ 19-01-2007, 01:14)
Min borrmaskin har bara visat sig vara för klen då jag försökt borra i taket.
Den har räckt till med råge i alla andra fall.

Tack! smile.gif
Och tack för det tidigare tipset om storleken på borren. smile.gif
askar
Både på ÖB och COOP finns slagborrmaskiner för ca 300kr
Dottern har en sån sedan några år... funkar perfekt till att borra
i betongväggar... när man ska hänga upp tavlor...sätta upp hyllor mm

En borrmaskin som man bara anv några ggr/år behöver inte vara av dyraste snitt.

Annars... har du ingen granne du kan låna av... vi har erbjudit och lånar ut.

13 mm chuck vet jag väl inte om du behöver fundera på...
ska du borra upp för tavelupphäng så räcker det med 4 mm.

T.ex tunga badrumsskåp satte vi upp och då anv 6mm borr.
I trä däremot kan man, för att t.ex försänka... ha större dimension.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon