Full version: Staket
Monchichii
Hej,

Jag undrar vad kan man ha för inhängnad till pallkragar? Mina pallkragar står ca 8 cm från marken. Min hund hoppar upp i pallkragarna och river runt. Det är därför..
På marken har jag öppnat upp vid plattorna i trädgården till ett örtaland, där river hunden runt också. Men där tänkte jag sätta ett staket eller liten högre inhägnad. Är det någon mer här som har djur som går i egna odlingar?

MVH,

Monchichii
mulle
Jag har sågat till armeringsmattor som lock till pallkragarna, det fungerar fint. Varken hunden eller katten går dit och det är tillräckligt stora rutor i mattan så att vitlöken och sparrisen och vad jag nu har mår bra ändå!
Mulle
Monchichii
Vart kan man köpa sådana mattor? Går det bra att ha sådana, när man odlar sallader också?
Malvia

Jag lägger kompostgaller som lock på kragarna, gillar varken katter eller fåglar.
mulle
Du kan odla allt utom större knölar som t.ex. potatis, det blir för bökigt då.
Jag har odlat sallad och det var inga problem.

Armeringsmattor köper du på de stora byggvaruhusen. Mattorna är enorma och du måste köpa hela men man kan be personalen att dela dem så att de ryms i/på bilen.
Om inte allt går åt till pallkragarna kan järnet användas som spaljé också.
Billiga är de också.

Här är en bild av pallis med matta på och en närbild så att du ser materialet.

Mulle

Äsch, jag glömde ju att tillägga att jag har armeringsmattor runt grönsakslandet också, nu tog jag ingen bild av det men det är enligt samma princip som runt rosenlandet: käppar i marken och mattor på längden.
I grönsakslandet får man dessutom stöd för ärterna, det blir som en liten häck...

Monchichii
Hej,

Jag har nu varit ute vid Plantagen och handlat ett staket till att skydda mina odlingar för min lilla hund. Staketet är 65 cm högt. Så nu är det inget gräv i de lådorna mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon