Full version: Liten undran
ABBA
Har fröer till Cynoglossum officinale - Hundtunga.

Enligt Tom Clothier sådd vid max 5C, blir till att ställa ut krukan med andra ord eller?

Har aldrig sett den förut, fastnade för utseendet på blomman. Någon som har någon erfarenhet av den, placering, höjd etc? wub.gif wub.gif
ABBA
Ser nu att fröerna är ganska stora.... blink.gif ska de behandlas på nå't vis, sandpappras... blötas??!! wacko.gif wacko.gif
Eva 33c
Jag har beställt fröer av den själv. Det är en tvåårig växt, dvs den bildar bladrosett första året och blommar och bildar nytt frö nästa år, som sedan ger nya bladrosetter året därpå. Spar några fröer så du kan så igen nästa år så har du blommande hundtungor varje sommar. rolleyes.gif
Växten finns ju vild i Sverige så den ska väl inte vara så svår att ha att göra med, hoppas jag.
Jelittos såråd säger samma sak som TOm C. och tillägger att den gror oregelbundet och under lång tid. Så ha tålamod. Men de säger inget m sanpappring eller så.
Du kan läsa mer om den på:
Den virtuella floran
ABBA
Tack för svar och länk, har aldrig sett den vildväxande häromkring i Värmland i alla fall. Det där med obehaglig doft lät väl inte så lockande men den var så söt så det får man väl stå ut med!!! laugh.gif laugh.gif Får bli en se men inte röra växt! wub.gif

Då stoppar jag väl ner fröerna i krukan då och förbereder mig med tålamod! sleep.gif
ABBA
Hjääääälp!!!

Attans hakar!!! Det gror!! och jag har inte ens hunnit få ut krukan för kylning!!! Tror jag blir tokig och jag som inte har någon belysning!!

så mycket för max 5grader sad.gif blink.gif ...

kan nu tala om att hundtunga går alldeles utmärkt att ha varmt i alla fall!! laugh.gif laugh.gif
Eva 33c
Nu blev jag nyfiken:
Gror "alla" frön eller bara någon enstaka?
Hur länge hade du dem inne?

När jag sår frön som ska ställas ut får de stå inne max 24 timmar. Ibland händer det just att något frö gror varmt och då kan man ju inte ställa ut krukan. Men man hade fått större procent grodd med köldbehandling.
(Sedan finns det ju såråd som är helt fel också...)
Hoppas du inte sådde alla frön : )
Kanske kan du ordna någon liten belysning till dina små plantor i allafall? Rigga upp dem under något bänklysrör i köket kanske?

Jag har inte fått mina frön än (beställda från STA, så jag vet ju inte ens sökert att de är med...) och är därför intresserad av dina erfarenheter. Har du slut på frön kanske jag får tillräckligt att dela med mig av. smile.gif
Anki V
Ska vi inte ena oss om att Tom C far med osanning? laugh.gif laugh.gif

Jag har också groende frön som jag blivit "lurad" att så för tidigt:tongue.gif

Polemonium caeruleum, Sow at 20ºC (68ºF), germination slow (grodde på 5 dagar)
Malva moschata, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months (grodde på 2 dagar)

I fjol, innan jag hunnit få upp lysrören så tackade jag en högre makt att jag inte föll för frestelsen att sätta upp "spottar" i stället för lysrör över arbetsbänkarna. sleep.gif
Micron och andra "onödiga" hushållsmaskiner åkte in i en gaderob och arbetsbänkarna användes till för tidigt grodda frösådder.

/Anki
Maggan H
Jag plockade frö för på två år sen uppe i våra kohagar, och de grodde snällt utan någon som helst behandling. De blommade i somras, så vackra! smile.gif
ABBA
tja få se nu, sådde i fredags... var borta hela dagen igår så då blev det inte av att jag fick ut den sad.gif

hade nog ett tiotal fröer och hittills har nog fem tittat upp... tror jag får spunk wacko.gif

Oturligt nog har vi renoverat köket och här finns minsann inga lysrör längre, bara spottar så långt ögat når, de funkar inge vidare va??!! rolleyes.gif fast nån nämnde micron.... finns det inte ett litet lysrör därinne månne?!! laugh.gif laugh.gif man kan ju använda ugnen att tina bröd i!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon