Full version: Frö av Dagliljor
grynet
Hejsan...jag gillar Dagliljor väldigt mycket,och undrar om något vet var man får tag på frön någonstans?
Och om något vet när o hur man ska så Riddarsporre? unsure.gif
kerstin z5-6
Riddarsporre -Gror varmt + 20
Täck fröna med ett tunnt lager jord eller grus

De tar inte skada av att ställa s ute men har du skaffat lysrör kan de ställas under dem i början mars -då gror de inom 10 dagar
Dagliljor -frö kan man säkert byta till sig/ hitta på fröfirmor -men dessa knölbildare tar nog ganska lång tid innan de blommar från frö
grynet
Ok,då vet jag...pratade med min sambo idag,så nu ska han fixa i ordning med lysrör till mig biggrin.gif så då kan jag så fröna,när jag fått dom uppsatta och hoppas på att dom tar sig bättre än mina andra sådder..dom är ju bara att slänga nu..jag har kollat lite på fröfirmor efter dagliljefrön,men inte sett några.. men får leta vidare...ska åka till Florida i November igen,så jag tänkte titta efter frön och lökar där..kanske hittar något spännande som inte finns här än..
Annelie/zon 3-4
Åsa, mälardalen zon 2
Jelitto har 3 sorters dagliljefrön

Sedan kan man ju köpa knölar hos dessa också:

Verberghe har 5 sorters daglilja (Hemerocallis).

Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik har ca 100st olika dagliljor.

Alla dessa firmor säljer via postorder och alla dessa firmor finns inom EU så det blir inga problem med tullen och liknande.

Kolla upp med tullen eller jordbruksverket vad som gäller innan du handlar i florida, allt får man inte ta in i Sverige från icke EU-land, lökar och knölväxter brukar ofta finnas med bland sånt man inte får skicka hursomhelst det finns en hel del sjukdomar man inte vill ska sprida sig.
grynet
Tack Åsa för tipsen...jag får kolla runt lite på fröfirmorna,så kanske jag hittar lite frön..jag ska ta reda på vilka frön och lökar jag kan ta med mig hem från Florida i resväskan,men annars så lägger jag dom i containern som vi skickar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon