Full version: Rabattips
Chanku
Har planerat att göra om mina föräldrars rabatter (med tillåtelse såklart), men jag har lite svårt att välja växter. Jag har tänkt odla det mesta själv, så det får gärna vara lätt att odla.

Rabatt nr 1: Formad som ett L, ligger i sol större delen av dagen, blir oftast väldigt varmt. Växter som redan finns: 2 stycken gula rosor och 1 ljust lila astilbe. Ena sidan kantas av en brun tegelvägg (där är rosorna), astilben är i hörnet och resten av rabatten kantas av staketet till altanen.

Rabatt nr 2: Relativt skuggigt läge, placerad under/mellan en stor rönn och en björk, lite stenig mark. Inga växter som måste sparas. Gärna något som "lyser" upp stället lite grann.

Jag uppskattar all hjälp, det är svårt att veta vad man ska leta efter som nybörjare...
Chanku
Glömde bort att skriva att det är zon 6 det handlar om, utanför Luleå.
Margith
Några spontana kommentarer från mig smile.gif

Hade jag varit i din situation hade jag först tänkt färg, inte växt.

Eftersom du har gula rosor i den första rabatten (och jag tycker att gult är en lite svår färg) hade jag satsat på fler rosor. De där kanadensiska som är gula men slår över i orange. T ex Morden Sunrise och Jans Wedding. Mot den bruna väggen hade jag gärna sett en vit klätterros, Polstjärnan är den enda jag kan i vår zon...
Vitt fungerar tillsammans med allt, men hur stor är rabatten? I min gula rabatt har jag en norrlandsschersmin, men den tar en väldans plats tongue.gif
Som marktäckare har jag heucheror.

Vill du nu fröså själv, har du tänkt dig perenner eller 1-åringar?
I din gula rabatt skulle jag vilja slå ett slag för Tagetes, som jag tycker har oförtjänt dåligt rykte.
Den är lätt att fröså, köp några olika påsar så att du får olika nyanser på blommorna, plantera dem som "marktäckare" medan perennerna växer till sig smile.gif

Jag tycker att en avvikande färg kan vara helt suveränt, mörkt rött är ursnyggt tillsammans med gult, men jag skulle ha väntat till år 2 med det.

Astilben skulle jag ha flyttat till rabatt 2, visst är det väl så att astilbe gärna vill växa lite skuggigt? unsure.gif
Oavsett det, så är färgen "fel" för mig laugh.gif så den får så lov att flytta på sig.
Några växtförslag har jag inte, färgen styr biggrin.gif men ett gäng vårlökar hade jag grävt ner till hösten smile.gif

Var det här nån hjälp, eller blev du bara ännu mer förvirrad?
Chanku
Ja, jag tänker både färg och växt. Jag vill helst inte ha dit fler rosor och det tror jag mina föräldrar håller med mig om. Det ryms tyvärr ingen klätterros mot den bruna väggen, då vi inte vill flytta de två rosor som redan är där.

Jag har nog tänkt mig mest ettåringar.

Astilben ville min mor absolut ha där och den trivdes någorlunda förra året. Tyvärr är den lite för hög för den andra rabatten, utan jag hade snarare tänkt mig någon marktäckare och så kanske bryta av med något som är lite större.

Ja... Hur stor kan det vara egentligen..? 2x4 meter kanske? *dåligt ögonmått*

Tagetes har jag inget emot, utan jag tycker om den mycket.
Margith
Då föreslår jag som 1-åringar i rabatt 1:
Rosenskära, den vita
Blomstertobak, den höga vita (men minns att den blir lätt 150 cm hög!)

Till den andra rabatten tycker jag att du ska prova fröså Hosta. Hos mig växer den väldigt sakta, sår du nu har du inget som är stort nog att plantera ut den här sommaren wink.gif Men jag vet att andra lyckas bättre tongue.gif
Katti med torpet
Hm, tegelvägg är ju en utmärkt bakgrund, varm söderrabatt med ettåringar där det redan finns en gul ros...
Jag skulle gå in för rött, gult, terrakotta och låta grönt bli en lugnande bas, gärna med intressanta bladformer.

1) Givetvis måste du ha något som klättrar på tegelväggen, spalje med t.ex. humle som kan hjälpa till att ge en intressant bakgrund till rabatten.
2) några mindre vintergröna barrträd för att rabatten skall vara intressant även vintertid
3) Jag tycker att ett litet träd (1-1,5 m) ofta kan skapa ett intressant blickfång i en rabatt (speciellt på höst-vinter-vår). Finns ju många ympade t.ex. salix på låg stam. Är dock helt okunnig om härdighet men fråga i plantskolan.

Om 1-3 var basen/ryggraden så börjar nu det roliga, dvs leka med fröer och färger i form av ettåringar. När det gäller ettåringar så behöver du inte bekymra dig för zoner och övervintring. Det gäller bara att de inte har alltför lång utvecklingstid eller blommar för sent på hösten.

4) Sommarrudbekior av olika sorter. Lättodlade, blomvilliga och finns i massa olika varianter från klargula över orange till brun-röda.
5) Vill du ha ettåriga klättrare så kan t.ex. Svartöga och Krasse komma i fråga
6) Pärlhirs, gärna Purple Majesty, är ett maffigt "gräs" med breda mörkröda blad och 120 cm m spiror, stramt upprätt.
7) Solrosor finns en uppsjö
8) Rosenskära, Cosmos bipinatus t.ex. Cosmic Orange, orange 30 cm hög, Versailles Red, röd m gul disk 90 cm hög. Lätt odlade och med frodigt dillliknande bladverk.
9) Gullskära, Cosmos sulphureus - april (blommar i 2 månader)
10) Sömntuta, Eschscholtzia californica - direktsås i april, maj t.ex. 'rasperry fool'
11) Påfågelsblomster, Gazania splendens
12) Tagetes och Ringblommor är ju självklara basväxter i en gul-röd rabatt.
13) en kortlivad perenn som kan sås som ettåring är Rölleka (Achillea) Den finns i gult men även med toner av orangea-terrakotta-röd. t.ex. namnsorterna Fanal, Terra Cotta m.fl.

Ja här fick du en del uppslag, alla hämtade från min egen önskelitsa gällande en gul-orange-röd rabatt i soligt läge . Goggla gärna på (de latinska) namnen för att få bilder så blir det lite lättare att tänka sig in i det hela.
Själv odlar jag i zon 3, om någon av våra nordligare odlare har invändningar mot förslagen här ovan pga zon så får ni väldigt gärna säga i från, jag har som sagt inte koll på de bitarna.
kerstin z5-6
några mindre vintergröna barrträd, kan bytas mot något högre....barrväxter än 50 cm -annars syns de inte -normala år slutet okt -april smile.gif
Många salix även ormhasseln är härdiga i z6

Det går fint att så även perenner själv smile.gif

I övrigt har du fått jättefina förslag redan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon