|
Full version: Frölista 2007
Alpiner i Halmstad
19-01-2007, 21:16
Vi har några fröer som vi inte kommer att så alla själva. Fröerna är samlade samlade sent i vår egen trädgård, de blev därför inte skickade till de trädgårdssällskap som vi är med i. Vi tycker därför det vore trevligt om de spreds i Norden. Det finns en enkel lista här: Frölista 2007Bilder på arterna hittar Ni i hamsidans album. Skicka Ert namn, vilka frönummer Ni önskar och två frimärken till: Min adressMeddela gärna här på länken vilka fröer Ni önskar. Vi packar i slutet av nästa vecka. Ni behöver inte skicka med något kuvert. M.v.h. Bernt
Hej Bernt!
Jag vill gärna ha liten basunlilja, Lilium formosanum v. pricei, och också Cardiocrinum giganteum.
Problemet är bara att du inte har nytta av mina åländska frimärken. Är det OK om jag lägger pengar i ett kuvert och, om ja, hur mycket vill du ha?
Mulle
ewa zon 3
19-01-2007, 22:17
Skulle också bli väldigt glad för några frön av Lilium formosanum v. pricei
/Ewa
Blomstertanten
19-01-2007, 22:57
Åhhh !!! Ni är väl för gulliga !  Jag vill gärna ha : 1 Anemonopsis macrophylla 3 Gentiana asclepiadea blå 4 Gentiana asclepiadea rosa 5 Gentiana asclepiadea vit 7 Lilium formosanum v. pricei Fast då kanske det inte räcker med 2 frimärken
Vilken lycka! Anemonopsis macrophylla skriver jag också under på!
Vill gärna ha: Gentiana asclepiadea blå Gentiana asclepiadea rosa Gentiana asclepiadea vit Tack så mycket  Mvh David
Sailor Pluto
20-01-2007, 14:03
Jag vill gärna ha: Anemonopsis macrophylla Cardiocrinum giganteum Gentiana asclepiadea blå Zigadenus elegans Tack på förhand  !
Maria_z5
20-01-2007, 15:07
Tack, vad ni är snälla!  Jag vill gärna ha: 8) Zigadenus elegans 3) Gentiana asclepiadea blå Tack på förhand, Maria.
fruberglund
20-01-2007, 19:09
Jag fattar inte vart jag ska hitta bilderna och när jag väl hittat så är det väl slut
Blomstertanten
20-01-2007, 19:28
CITAT (fruberglund @ 20-01-2007, 19:09) Jag fattar inte vart jag ska hitta bilderna och när jag väl hittat så är det väl slut  Lugn ! Jag hittade inte heller bilder på allt. Ett tips : prova att söka bilder med Google.se
Elisabeth P
20-01-2007, 21:01
Äntligen hittade jag bilderna, efter att jag googlat lite. Skulle hemskt gärna vilja ha dessa om det inte är försent eller slut.
Zigadenus elegans Cardiocrinum giganteum Lilium formosanum v. pricei
Lisa
Alpiner i Halmstad
20-01-2007, 21:50
För information. Två frimärken räcker till allt Ni kan önska. Jag har medvetet gjort det lite svårare än att bara länka. Nu tvingas Ni att leta lite i våra odlingar. hoppas att Ni får uppslag om trevliga växter. Gentianamödrarna står här på rad. Gentiana.M.v.h. Bernt
Blomstertanten
20-01-2007, 22:00
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 20-01-2007, 21:50) För information. Två frimärken räcker till allt Ni kan önska. Jag har medvetet gjort det lite svårare än att bara länka. Nu tvingas Ni att leta lite i våra odlingar. hoppas att Ni får uppslag om trevliga växter. Gentianamödrarna står här på rad. Gentiana.M.v.h. Bernt Märkte det ! Gentianorna var för övrigt dom enda jag hittade Men nog får man många uppslag och tips om nya växter ! Önskelistan blir bara längre och längre Nu skulle jag bara behöva en rejält stor trädgård också !
Elisabeth P
20-01-2007, 22:04
Hade ju bestämt mig för att inte vilja ha allt. Men de är ju så otroligt vackert alltihopa Nu vill jag ju gärna ha även dessa: Gentiana asclepiadea blå Gentiana asclepiadea rosa Lisa
fruberglund
20-01-2007, 23:49
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 20-01-2007, 21:50) För information. Två frimärken räcker till allt Ni kan önska. Jag har medvetet gjort det lite svårare än att bara länka. Nu tvingas Ni att leta lite i våra odlingar. hoppas att Ni får uppslag om trevliga växter. Gentianamödrarna står här på rad. Gentiana.M.v.h. Bernt Hehe, luringar där Ja, jag skulle gärna vilja ha om det finns kvar *Cardiocrinum giganteum *Gentiana asclepiadea blå *Gentiana asclepiadea vit *Glaucidium palmatum mix Hur ska dessa skötas Bernt och är de härdiga? Är alla stenpartiväxter? Hur ska de sås osv. (stratifiering eller inte)? Tack!
Bodenblomman
21-01-2007, 00:05
Oh så kul! Jag skulle jättegärna vilja ha om det finns:
Zigadenus elegans - Gärna flera av den Gentiana asclepiadea rosa Gentiana asclepiadea vit Gentiana asclepiadea blå Cardiocrinum giganteum
Mycken tack!
/ Susanne
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 20-01-2007, 21:50) Nu tvingas Ni att leta lite i våra odlingar. hoppas att Ni får uppslag om trevliga växter. Jotack, det har man ju gjort och blivit riktigt sjuk, ett nöje att gå igenom sidan... Finnes kvar så skulle jag gärna vilja prova *Glaucidium Palmatum* Tack på förhand! /Stefan
Ja tack! Jag tar gärna emot fröer till Lilium formosanium och Zigadenus elegans om det finns några kvar.Himla fin sida tycker även jag.
Alpiner i Halmstad
23-01-2007, 12:50
Vi har i dag skickat de först önskade fröerna. Jag har uppdaterat listan, som visar hur många påsar vi har kvar efter dagens sändning. Förteckning över vilka fröer vi har kvar.M.v.h. Bernt
Jag skulle gärna vilja ha en påse frön av Anemonopsis macrophylla och Glaucidium palmatum mix. Jag skickar frimärkena idag. Tack på förhand.
Alpiner i Halmstad
23-01-2007, 14:11
Vi sådde våra perenner i går. Vi blandar såjord med 50% grov sand 1-3 mm. Orsaken till att vi har så mycket sand i såjorden är att jorden faller av småttingarnas rötter när vi vänder på krukan innan vi skolar dem. Eftersom vi skolar så fort plantorna är hanterbara behöver de inte så kraftig jord. Såkrukorna får stå inne i rumstemperatur under 2 dygn, sedan får de tillbringa vintern ute. De olika arterna vet sedan bäst när det är tid att gro. Tänk på att Ni måste skicka ett kuvert för att jag skall kunna hålla reda på vem som önskar vad. De första två dagarnas önskemål har jag skickat i dag. Det som är kvar finns uppdaterat på fröförteckningen. M.v.h. Bernt
fruberglund
23-01-2007, 14:14
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 23-01-2007, 14:11) Tänk på att Ni måste skicka ett kuvert för att jag skall kunna hålla reda på vem som önskar vad. De första två dagarnas önskemål har jag skickat i dag. Det som är kvar finns uppdaterat på fröförteckningen. M.v.h. Bernt Jag ska försöka få iväg ett kuvert imorgon, har snöoväder här idag så jag vill inte dra ut lillen idag. Hoppas mina fröer finns kvar då, det var visst bara 3 kvar av Gentiana asclepiadea vit *hjälp*. Dock tacksam för det jag får
fredwel
23-01-2007, 21:23
Och jag skulle jättegärna vilja ha:
Anemonopsis macrophylla Cardiocrinum giganteum Gentiana asclepiadea blå Lilium formosanum v. pricei
Måste säga att er trädgård är fantastisk! Har tillbringat mycket tid på er hemsida. Har en vision om en egen "plätt" med alpiner på framsidan framför huset. Än så länge består tomten av ca 900 m2 lera....
/fredrik
ewa zon 3
24-01-2007, 19:36
Tack Bernt! Idag fick jag fröerna från dig Önskade Lilium formosanum v. pricei, tack för dom fröerna. Sen låg det fröer till Cardiocrinum giganteum och den blå Gentiana asclepiadea i kuvertet också tack för dom också. Hade inte önskat dom men du tyckte kanske att jag behövde lite extra utmaning /Ewa
Elisabeth P
25-01-2007, 13:53
Åh, tack  . Redan idag kom fröerna. Det var snabbt. Längtar sååå till man får se de börja växa Lisa
Sailor Pluto
25-01-2007, 13:58
Jag fick också fröna idag! Ska genast börja pyssla med dem  . Tack så jättemycket, det är bra att det finns så generösa människor  .
Man tackar och bugar  Skall genast ta itu med "utmaningarna".
Blomstertanten
25-01-2007, 17:06
Tack för fröerna ! Nu ska här sås Håll alla tummar !
CITAT (Betty @ 23-01-2007, 13:07) Jag skulle gärna vilja ha en påse frön av Anemonopsis macrophylla och Glaucidium palmatum mix. Jag skickar frimärkena idag. Tack på förhand. Jag fick fröpåsarna idag. Tack för snabb leverans och stora fröportioner! Jag säger som BT i inlägget ovan, "Nu ska här sås, håll alla tummar!"
fredwel
26-01-2007, 13:21
Även jag tackar jättemycket för fröerna!
/Fredrik
Bodenblomman
26-01-2007, 13:48
Nu har även fröerna anlänt till Norrbotten. Jätte tack från mej! / Susanne
Alpiner i Halmstad
26-01-2007, 15:02
Efter dagens sändning har vi några kvar. Personligen är jag förvånad över att vi har kvar fröer av jätteliljan. lilla basunliljan och lunddockan. Se också till att Ni sår anemonopsisfröerna så fort som möjligt. Frölistan 2007M.v.h. Bernt
Nu vet jag vilka som är kvar!
Om jag bestämmer mig sänder jag ett brev!
Blomstertanten
26-01-2007, 19:29
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 26-01-2007, 15:02) Efter dagens sändning har vi några kvar. Personligen är jag förvånad över att vi har kvar fröer av jätteliljan. lilla basunliljan och lunddockan. Se också till att Ni sår anemonopsisfröerna så fort som möjligt. Frölistan 2007M.v.h. Bernt  Erkänner att jag totalt missade lunddockan !  Fattar inte att jag kunde missa det. Har visserligen en liten ynklig planta redan men har inga större förhoppningar om att den ska överleva vintern Kan du lägga undan till mej av jätteliljan , lila basunliljan och lunddockan ? Så skickar jag kuvert och frimärken så du har det på måndag. Please
Tusen tack!!  Här har den ljuva Anemonopsis macrophylla och som bonus Lunddocka anlänt idag.
Lunddocka kom igår, plus ett par spännande bonusar! Stort tack Bernt, nu får vi se hur jag lyckas....
Agneta z5-6
28-01-2007, 12:21
Har helt missat ditt fina erbjudande, finns möjligtvis den blå gentianan, lunddockan och den lilla basunliljan kvar ??/Agneta
Alpiner i Halmstad
28-01-2007, 14:30
Agneta, som Du kan se i förteckningen har vi fortfarande kvar fröer av dessa arter. M.v.h. Bernt
Agneta z5-6
28-01-2007, 17:55
Bernt, skickar direkt imorgon //Agneta
fruberglund
30-01-2007, 18:28
Fick mina fröer idag! Tack så mycket
Hej! Finns det fortfarande chans att få fröer till Lunddockan? I så fall kommer frimärken pronto!! *hoppas*
Alpiner i Halmstad
30-01-2007, 22:36
Vi har fortfarande kvar fröer efter lunddocka. Vi har sått de sista av vårens sådder i dag. M.v.h. Bernt
Blomstertanten
03-02-2007, 12:43
Tack för fröerna Bernt ! Du är en riktig ängel du
Tack för fröerna! Jag ser med spänning fram emot att få se vad som döljer sig i dem! Linda
Agneta z5-6
05-02-2007, 16:38
Ett hjärtligt tack även från mig. De anlände till ett kallt,snöigt och blåsigt Norrland. //Agneta
Ojojoj! Om jag förstått rätt så har jag fått frön till den fina porslinsanemonen! Så vacker den är på era bilder!!! Jag tackar än en gång.....! Skulle den planteras så fort som möjligt? Även om jag inte har något extraljus att använda? Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|