Full version: Blåa Rosor
abbbe
Finns det blå rosor?
Alexander-VG-zon3
är inte säker men tror inte att det finns , dom som finns är någ färgade
zaaritha
Har haft en ljusblå ros, många år se´n--minns ej vad den hette!
Åsa, mälardalen zon 2
Knallblå rosor finns i en del postorderkataloger, men de bilderna ljuger ju, någon hade lite kul med något fotoredigeringsprogram.

Snittrosor doppar man ibland i färg så man kan nog beställa blå rosor men snittblommor doppade i färg brukar inte bli så snygga + de färgar av sig.

Det närmaste man kommer blått är nog rosor som är mera åt lila hållet.
Plain
Åt det lila hållet får det nog bli - såg att AoT har varit hos Kajsa i Västerås och den ros som blir "blåast" är Rhapsody in Blue - här en länk till en av Kajsas bilder: Rhapsody in Blue ros

Mvh

David
abbbe
Doftar rosen rhapsody in blue?
skulle vilja ha en smile.gif
Kajsa

Rhapsody i Blue doftar starkt, den är just så här lila/blå.
Blir en mindre buske ca 1.20 eller högre.

Min Blue Parfum, mer rödlila Thehybrid gillar inte färgen, men den här har jag sett blåare bilder av, men inte mitt ex.

Annars finns ljuslila rosor alla i olika ljusa och mörka färger som Blue Bajou, Blue Moon, Blue Nile, Blue River, Blue Boy, Blue Diamond osv.
Finns i boken Botanicas rosor, ingen är blå mer mosigt lila.
kristerh
CITAT (abbbe @ 20-01-2007, 11:46)
skulle vilja ha en smile.gif

köpte sådana förra året,
den är underbar med en härlig doft wub.gif
malin72
CITAT (kristerh @ 22-01-2007, 11:53)
CITAT (abbbe @ 20-01-2007, 11:46)
skulle vilja ha en  :)

köpte sådana förra året,
den är underbar med en härlig doft wub.gif

mm den är jag sugen på.....vad kan man ha för färger med den..vad passar den med

nu när man ska planera in färgsättningarna ute tongue.gif tongue.gif

men det blir nog fruktsallad i år igen wink.gif eller vad sa ni laugh.gif laugh.gif
Kajsa
Ja vad tar man, gult rött, blått kanske ? Tänk bara på att det blir en liten buske 1.20 eller mer. Själv har jag en salig blandning som grannar

Den här, Honorine de Brabant ( zon 4 ) har jag som granne på ena sidan, blir ca 1.5 m, en vit klematis och röda rosor H. C Andersen, mörkblå aklejor osv. Men jag är inte så petig med färger. Ta vad du gillar, det blir bäst så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon