Christa
En del säger att man måste ympa jorden med kvävefixerande bakterier när man skall odla ärter.

Det sägs också att man gärna kan odla på samma ställe i flera år eftersom de kvävefixerande bakterierna då finns där.

Som barn odlade jag ärter och det gick bra utan ympning av bakterier. Har också odlat ärter när jag hade sommarstuga och de blev jättefina trots en otroligt dåligt jord som inte mycket annat växte i.

I min förra villaträdgård funkade det dock inte. Plantorna utvecklades dåligt och skörden blev liten. Ärtskidorna blev små och korta. Det gällde både märgärter och sockerärter. Skidor av sockerärter brukar ju bli ganska långa med där kunde de innehålla 2 till 5 ärter.

Har ni någon ide om varför det lyckades dåligt och några egna erfarenheter eller kunskaper om det här med ympning osv
Ophelia
Rhizobiumbakterier finns redan i jorden och vid vanlig hushållsodling kan jag inte förstå behovet av ympning. Säkerligen kan det höja produktionen hos vissa baljväxter men jag har för mig att vinsten bland andra växter är inte speciellt hög eller ingen vinst alls då växterna har en god förmåga att själva skapa symbios mellan de viktiga bakterierna.

Kanske är det så att just odlingen i villaträdgården försämrades p g a dålig jordstruktur.
Åsa, mälardalen zon 2
Helt kan man inte låta bli att jordförbättra om man odlar kvävefixerande växter, samt det stämmer inte alls att man kan odla dem på samma plats i många år, jorden blir utarmad på andra ämnen som växten suger ut samt sjukdomar, skadedjur och liknande får ju en extra bra grogrund ifall samma växtslag återkommer varje år.
Christa
Tack för svar. Har själv funderat på om ärterna växte så dåligt pga för lågt pH. Det blev nästan aldrig av att kalka och jag bodde där i 16 år. Läste att ärter vill ha jord med pH 7-7,5 och det är ju ganska högt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon