Jag föll för frestelsen och köpte en cymbidium i går. Och jag upptäckte att komposten var näst intill som jord. I blomsteraffären sa dem att de skall ha en mer mullrik jord, alltså mer finfördelad barka än övriga. Stämmer det?
När jag läser min böcker, neovita med flera på nätet samt pratat med expertbutiker får jag olika svar om skötseln av cymbidium. Jag har dock föstått att utevistelse så länge det går samt hög luftfuktighet är avgörande föra att de skall trivas och blomma om. Planerar för växthus så hösten får den tillbringa där. Men, då återstår frågan om kompostkvalitén -är det någon som har erfarenheter eller svar på det?
Susa
Sailor Pluto
20-01-2007, 14:10
Jag köpte en cymbidium förra sommaren, och då den var planterad i vanlig orkidekompost fick den stå kvar så. Den verkar trivas bra, den har växt på sig men inte blommat om.
Lena i Torslanda
20-01-2007, 14:36
Jag tror att det var någon här som nyligen sa att ju finare/tunnare rötter orkideerna har desto finare kompost.
I så fall stämmer det inte med cymbidium som ju har kraftiga rötter. Dessutom tror jag att tex miltonopsis som har fina rötter är känsliga för allt för fin kompost eftersom dess rötter lätt ruttnar.
Susa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.