Full version: Änglatrumpet
therese.kvist
Änglatrumpeten har fått bo i trapphuset i vinter. Alla stoa blad är tappade o några små nya syns, den ser ut som en meter grön pinne!
Inte en förgrening.
Ska jag klippa ner den?

Hur långt ska jag klippa o kan jag rota det jag klipper av?
Fenja
Klipp inte, risken är då att du tar bort alla blomanlagen! Hur stor är den? Plantera om i en mycket större kruka i vår, plantera gärna i kogödsel som du köper på påse, ingen jord. Gödselvattna sedan efter 4 veckor vid varje vattning så ska de se att du får en stor fin och blommande ängel.
Änglarna är riktiga gottegrisar!!
Mvh
Fenja
therese.kvist
Den är ca en meter lång.
Har bott i en stor hink sen jag köpte den förra sommaren o i kobajs på påse!
Fenja
Bra att du vet det där om kogödseln! Jag har mina i 60 literskrukor och jag byter kogödsel varje vår. Mina har nu nått den storleken då jag rotbeskär dem och använder samma kruka från år till år... man ska ju kunna flytta dem också!
Ge din en kruka på 30-40 liter så ska du få se på tillväxt!! Jag är i stort sett säker på att den kommer att grena sig fint och blomma av sig själv då.
Lycka till!

PS. Var bor du så kanske någon kan tipsa om ställen med billiga krukor?

Fenja
therese.kvist
Jag bor i stockholm
Hum
Fenja:

CITAT
Mina har nu nått den storleken då jag rotbeskär dem och använder samma kruka från år till år

På tal om rotbeskärning: hur mycket vågar jag ta bort då jag planterar om ungefär? Mina pinnar är där kring 170 cm och den ena hann precis få sitt Y innan vintern kom...

-jb-
Fenja
På mina, med en rotklump på cirka 50x70 cm skär jag bort runt en decimeter varje vår. De står alltså i 60 literskrukor, att jämföra med en ordinär vattenhink som brukar rymma 10-20 liter. Är de så unga att de inte grenat sig ännu och kommit upp i en rejäl krukstorlek skulle jag inte våga rotbeskära dem.

Therese kolla på Bauhaus, Rusta, Ikea, Coop och liknande ställen. Annars kan du väl starta en ny tråd och fråga om billiga krukor i Stockholmstraken... jag bor i V Götaland.

Mvh
Fenja
Hum
Kanske jag låter rötterna vara, har ännu ett steg större kruka, men sen blir det för mycket smile.gif

Men en ytterligare fråga: jag tänkte kapa den andra trumpeten ner i bitar och rota om, men ska de rotas i vatten eller direkt i jord?

-jb-
Fenja
Min erfarenhet är att de rotar sig bäst i jord. De har en tendens att ruttna i vatten, i alla fall för mig.
Mvh
Fenja
Alba
Tack Fenja för dina inlägg.
Nu börjar jag förstå varför mina änglar aldrig blommar. För liten kruka och för lite näring. Brukar köra med flytande i varje vattning men den är nog inte tillräcklig.

Vad tror du om självvattnande krukor. OM det nu finns insatser till så stora krukor som 40-60 liter.
Fenja
Alba, jag använder inte självvattnande krukor så jag vet inte. Men med en 60 liters kruka så vattnar med en 10-literskanna (hela) varannan, var tredje dag när det är riktigt sommarvarmt.
Jag använder också flytande gödsel, Blåkorn i dubbel dos till änglarna varje gång jag vattnar dem. De är dessutom krukade direkt i kogödsel som sagt smile.gif
Mvh
Fenja
Kilmister
Angående rotning, absolut i jord, rotning i vatten är helt förkastligt med trumpeter. Jag har misslyckats samtliga gånger i vatten men aldrig i jord.
Lite lagom fuktig verkar vara bästa melodin.
Tjoppa
Gör det alltså inget att nästan alla blad har ramlat av under vintern?
Ängeln bör vara helt okej ändå?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tjoppa @ 08-02-2007, 00:36)
Gör det alltså inget att nästan alla blad har ramlat av under vintern?
Ängeln bör vara helt okej ändå?

dom ska tappa bladen , mina gör det och kommer lika fint
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon