Full version: vattenlevande larv?
Katti med torpet
Jag hade två stora trä-tunnor som vattenuppsamlare vid växthuset i sommras. Den ena som stod lite skuggigare ramlade det ner en del löv och annat skräp i och jag var lite dålig på att rensa.
När jag väl skulle göra det upptäckte jag att det fanns fullt av någon konstig larv som hängde i varsin slemmig tråd. Larven i sig befan sig alltså en bra bit ner i vattnet och hade som en slags navelsträng fästad i t.ex ett löv som flöt på ytan. Larven var kanske 3-5cm lång och blek, nästan vit. De krumbuktade och påminde lite om mätarlarver men den hade ju inget att gå på så jag fattar inte riktigt vad de höll på med.
Det var säkert minst 30 stycken.
Vad kan detta ha varit för djur?
Ev kan det ha fallt ner en fågel i tunnan, jag är inte säker men hittade lite väl många fjädrar... Detta fick mig att fundera på vattenlevande maggot?!? Borde förmodligen ha rensat ut tunnan men nyfikenheten blandat med viss äckelkänsla gjorde att jag lät det vara kvar för att se om jag kunde upptäcka vad det skulle bli av alla konstiga kryp.
När jag tömmde tunnan på hösten hittade jag dock inget alls.
Föreslog halvt på skämt att jag skulle få låna en guldfisk av en kompis så den fick äta upp alla kryp. Om inte annat borde jag bli av med lite mygglarver på det viset?! Han såg dock förskräckt ut och ville inte alls utsätta sina älsklingar för en sådan hemsk upplevelse tongue.gif
Vad tror ni seriöst om att ha en fisk i en vattentunna. Klarar den en sådan tillvaro eller är det för stora temperaturvariationer och för mörkt (liten yta i förhållande till djupet) Syresättningen kanske också kan bli ett problem?
Gossen Ruda
Beträffande larverna så är det uppe till diskussioner här då och då. Det är blomflugelarver av en speciell grupp som kallas slamflugor, larverna kallas även för råttsvanslarver. Dom andas luft via svansen och därför kan dom leva i starkt förorenade och syrefattiga miljöer. Dom är förmodligen insektsvärldens största överlevare. Miljön säger också att fiskar troligen inte överlever där du hittar slamflugelarver.
Katti med torpet
Aha!
Blommflugor, är det de rovdjur som äter bladlöss och annat så jag skall vara lite rädd om larverna eller skall jag rensa bort dem?
Jag brukar fylla vattenkannan från tunnorna ibland, kan det vara skadligt för växterna med "slammigt" vatten?
Kan ju öka vattenomsättningen i tunnorna genom att regelbundet vattna med det vattnet och fylla på nytt vatten från slangen om nu inte himlen fixar den delen.
Gossen Ruda
Låt larverna vara, dom gör ingen skada. Dom flesta blomflugelarver är rovdjur men det finns andra som lever av ruttnande växtmaterial, som slamflugorna. Vattnet är helt ok att använda, kan dock lukta lite.
amaira
Dem ska du vara rädd om!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Blomflugorna är trädgårdens juveler! När man väl ser dem alltså, och inte tror att de är getingar eller bin av olika slag.

Gossen Ruda har redan svarat dig, så jag har inget att tillägga, mer än ett par bilder. Här är en "råttsvanslarv" me lite vatten i min hand.

Den kan mycket väl bli en sådan här Allmän kärrblomfluga, Helophilus pendulus.

Det finns några olika blomflugearter som har dessa lustiga råttsvanslarver. Slamflugorna bland annat.
KURT
Läs gärna Fredrik Sjöbergs bok "Flugfällan", den handlar bla om blomflugor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon