Åsa E
Här sitter jag i godan ro och läser på odla, och så ser jag i ögonvrån något som rör sig över golvet. En mus! Inne! Vad ska man göra? Musen springer vettskrämd in i ett hörn och sitter alldeles stilla. Jag ställer mig och vaktar den så den inte ska springa iväg medan min man gör i ordning en fälla. Sedan ställer vi fällan nära musen och väntar. Inte vill den rackarn gå in där fastän den är betad med en läcker godisbit.

Då kommer jag på den ljusa idén att försöka sätta en glasslåda över både musen och fällan. Eftersom fällan inte står tillräckligt nära musen så måste jag försöka fösa fällan närmare. Då springer förstås musen iväg och jag jagar den, in i köket, och där trycker jag ner glasslådan över den. Jag funderar ett ögonblick vad jag ska göra med den fångade musen, och då ser jag att den inte alls hamnade i lådan utan till hälften inne och till hälften utanför. Uäää!
Lyckligtvis dog musen av behandlingen...
Gurkan
Usch, det är ju alltid obehagligt att döda möss. Dom är ju så söta att man vill gråta när dom sitter där fastklämda i fällorna. Jag har tagit över 40st inne i huset sen i höstas ... dags att skaffa katt kanske.
Hannele
Grattis.
Gossen Ruda
CITAT (Gurkan @ 20-01-2007, 12:53)
Usch, det är ju alltid obehagligt att döda möss. Dom är ju så söta att man vill gråta när dom sitter där fastklämda i fällorna. Jag har tagit över 40st inne i huset sen i höstas ... dags att skaffa katt kanske.

Vad är det för skillnad om du eller katten dödar mössen? Den största skillnaden för mig är att inga fåglar stryker med om själv fångar i fällor. Om katten skall få gå ut alltså. Den bästa lösningen är nog att täta huset så inga möss kan förirra sig in.
Margith
CITAT (Gurkan @ 20-01-2007, 12:53)
Jag har tagit över 40st inne i huset sen i höstas ... dags att skaffa katt kanske.

Du har inte funderat på att ringa Anticimex?? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 20-01-2007, 12:58)
Grattis.

haha roligt det lät wub.gif

grattis från mig med
Alba
Usch och fy. Jag tycker du var modig !
Åsa E
Tack!
Hoppas jag slipper göra om det. Här ska ni höra en annan mushistoria:

En arbetskamrat har katter som ibland tar med sig möss in i huset. Levande alltså. En gång tappade katten musen, som sprang iväg in i huset. Hon (min arbetskamrat alltså) jagade musen och lyckades till slut sopa in den i en plastpåse. Hon visste inte hur hon skulle ta den av daga, så då spolade hon ner den i toaletten! Det tycker jag var riktigt ruskigt! Djurplågeri...
netaave
Bättre att bära ut dom än att ha ihjäl dom.
AnitaO
Är mest glad över att det inte var jag rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif
Rapchic
CITAT (netaave @ 20-01-2007, 17:09)
Bättre att bära ut dom än att ha ihjäl dom.

det beror väl kanske på hur stort problem man har
i min pappas hus tex är det krig (mellan pappa och mössen alltså)
men där behövs det det är faktiskt inge kul
att sova i sängkläder som man vet att en massa möss varit i (och skitit i)
eller hitt små musmumier i påslakanet

men tex i vårt gamla hus hade vi en mus en gång
en söt liten näbbmus
(vi har faktiskt också fått en get inne me tongue.gif men den fick vi putta ut)
Pirum
Möss är söta djur, men, förirrar de sig in i hus eller som hos mig - in i min bil...då...finns bara en lösning, tyvärr. Om inte annat så av säkerhetsskäl. Grattis.
pejori
har inga satörre problem med möss här, så jag säger "beklagar" wub.gif wub.gif
försöker nog släppa ut sötnosarna wub.gif
men råttor är ett större problem, så dom har jag ingen pardon med blink.gif
Alexander-VG-zon3
vi har möss i väggarna . men katterna tar dom .
sen har vi 4råttor med i huset
pejori
CITAT (flaxss @ 20-01-2007, 20:21)
vi har möss i väggarna . men katterna tar dom .
sen har vi 4råttor med i huset

du får utbilda katterna flaxss smile.gif smile.gif
Rossi
Och vi har aldrig haft en enda mus i huset trots att vi bor på landet med bara åkrar runt omkring.

Däremot hade jag en mus när jag bodde i lägenhet för många år sedan. Den gick i fällan efter två veckor ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon