Min juvelorkidé har blommat med två stänglar under julen. Nu har den ena, huvudstängeln, "ruttnat " vid basen och jag undrar om någon har tips på hur jag ta av den som stickling och plantera om den? Kan jag bara skära av stängeln och stoppa den i jorden? Man ska ju vara väldigt försiktig med vattningen så jag kan knappast sätta den i ett glas? Stängeln är fin med friska blad.
Susa
Jag bröt i misstag av en "gren" på min juvelorkidé för ett halvt år sen. Jag skar den i ca 5 centimeters bitar och satte dem i kompost. Jag hade ju inget att förlora eftersom den redan var av...
De bitar som hade blad på sej så har faktiskt börjat växa. Jag har inte tittat efter om det har kommit nya rötter och jag vågar inte ännu tro att det har lyckats men det ser ganska lovande ut.
Bara min erfarenhet
Satte du dem i vanlig orkidékompost? Hur gjorde du med vattningen?
Blomstertanten
20-01-2007, 17:31
Annars är ett bra tips att rota sticklingar i vitmossa. Finns att köpa på Blomsterlandet och liknande ställen.
tack, då provar jag vitmossa som jag har hemma.
Susa
Jag satte mina i vanlig orkidékompost och vattnade när jag vattnade de andra orkidéerna.
Tomas J
21-01-2007, 13:49
Vitmossa tror jag oxå på. Ludisian vill inte torka ut, den är ju marklevande i naturn (oftast i alla fall=) så plantera den gärna i finmalen orkidékompost som är blandad med torvströ och kanske lite grus för att få den lite luftig. Sen när den fått rötter alltså

Hoppas det går bra!!
jag har lyckats rota en i ett glas vatten precis som man gör med sticklingar av vanliga krukväxter. Nu står den dock i vitmossa och har inte rört på sig ännu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.