Full version: Änglatrumpet
Alba
Jag har under flera år haft stickling eller frö av änglatrumpet.
De blommar aldrig första året och inte alla gånger andra året.

Kan man göra något för att få igång blomning.
Kyla fröet eller något ?
kerstin z5-6
Det enda sätt som möjligen kan påskynda är att ta toppsticklingar från trumpeter som har blommat -de är sas beredda för blom redan och kan ha det berömda V formationen med sig trots att de ännu är låga -Frösådder tar längre tid
Österläge
Hmm, jag hade tänkt så änglatrumpeter. Bommar de inte första året om man sätter dem från frö alltså?
Fenja
CITAT (uteplatsen @ 22-01-2007, 13:56)
Hmm, jag hade tänkt så änglatrumpeter. Bommar de inte första året om man sätter dem från frö alltså?

Är det datura eller brugmansia du tänkt att så? Daturorna blommar samma år, med brugmansian vet jag inte....
Mvh
Fenja
Österläge
Det är Brugmansia, kollade just i frökatalalogen. Väljer mellan änglatrumpet och änglabasun, är det nån skillnad mellan hur lättodlade de är?
Kilmister
Precis som Kerstin skriver har jag gjort flera år då jag inte har lust att övervintra jättar, jag övervintrar bara toppskotten med delningen. Dessa kan ju flyttas lätt så jag har dem på den inglasade altanen så fort det bara håller sig över nollan.
På våren brukar jag fortfarande ha blad kvar och de får en riktig rivstart med tidig blomning, förra året vid midsommar. Men var beredd på att rotningen tar tid - lång tid.
Truntetorp
Hur övervintrar du toppskotten? Jag hade mina stående i vatten med de bara dog. Jag bytte vatten ganska ofta. Vad har du för knep? rolleyes.gif
Kilmister
Jag tar ett par lämpliga toppskott som är någon decimeter från delningen i slutet av september.
Trycker ner i en kruka som hålls fuktig men inte genomblöt.
Sedan aktar jag den för direkt solljus, det kan fortfarande bli varmt vid denna tid bakom glas. Den kommer säkert sloka några veckor, men det tar sig om man inte övervattnar. Sedan gör jag i stort sett ingenting förrän det börjar bli frysgrader (på altanen). Jag tog in som först i förrgår 23 Jan. Tänker ställa ut så fort det blir över noll igen. Rotningen är nog det kritiska eftersom det går så trögt med det dåliga ljuset på hösten, annars är det lätt som en plätt.
Kilmister
Ahh, missade vattnet. Jag har upptäckt att det är helt odugligt att rota dessa i vatten. Jord direkt. Det är nog där som det skitit sig för dig gissar jag.
Plain
Jag köpte en änglatrumpetplanta på Älvsjömässan förra året. Den ville inte vara med alls - växte inget, fick spinn - tappade bladen. Skolade ut den i juni och inte hände det mycket med den.

Sen började jag ge den en full kapsyl flytande blåkorn varje dag - jäsiken vad den fick fart - var över två meter hög i augusti och blommade som bara den.

/David
Hum
Frösådda Brugmansior och blommor första året är det lite så och så med nog... jag frösådde i fjol och hann få en blomma (på 3 plantor) innan vintern kom. Och som det sägs överallt: massa näring, större och större krukor och akta för spinn... de är krävande men fantastiska!

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon