Full version: temperatur
Rapchic
jag tror att det är lite för varmt i matkällaren där jag bor
potatisarna och morötterna börjar gro och det ska dom väl inte
eller?
Gurkan
Nä, det låter inte bra. Hur varmt är där ??

Det ska bara vara några få grader för att saker skall hålla sig riktigt länge.

Vad är det för typ av källare ? Bor inte du i lägenhet ? Stor chans att det är för varmt eftersom hela huset är uppvärmt (hoppas jag).
Rapchic
CITAT (Gurkan @ 20-01-2007, 17:26)
Nä, det låter inte bra. Hur varmt är där ??

Det ska bara vara några få grader för att saker skall hålla sig riktigt länge.

Vad är det för typ av källare ? Bor inte du i lägenhet ? Stor chans att det är för varmt eftersom hela huset är uppvärmt (hoppas jag).

jo jag bor i lägenhet
men dom har en sak som kyler ner rummet
och (det här kan jag bara ha fått för mig)
jag tycker det var kallare förut

just hur kallt det är där vet jag inte just nu
men det går nog att kolla på nått sätt

det är så synd jag hade ju morötter och potatis som jag fått av mormor
jag får slänga jättemkt
Gurkan
CITAT (Rapchic @ 20-01-2007, 16:36)

jag får slänga jättemkt

Det är aldrig kul att behöva slänga grönsaker, speciellt inte såna som är odlade med omsorg av nån man tycker om.

Men du, temperaturen kan man kolla med en lite uppfinning som kallas "termometer" ... du har säkert nån hemma annars kan du köpa en på "Konsum" för 20:-.
askar
När vi hade matkällare höll den kring + 5°
det är lagom för att potatis och rotfrukter ska hållas fräscha.
Åsa, mälardalen zon 2
Runt +5C kan vara lagom, morötter vill egentligen ha det något svalare än så men potatis vill ha ungefär den temperaturen vid förvaring.
Rapchic
CITAT (Gurkan @ 20-01-2007, 18:49)
CITAT (Rapchic @ 20-01-2007, 16:36)

jag får slänga jättemkt

Det är aldrig kul att behöva slänga grönsaker, speciellt inte såna som är odlade med omsorg av nån man tycker om.

Men du, temperaturen kan man kolla med en lite uppfinning som kallas "termometer" ... du har säkert nån hemma annars kan du köpa en på "Konsum" för 20:-.

jag menade att jag skulle kolla om dom hade det på väggen
eller om jag skulle köpa en termometer tongue.gif
Christa
Att potatis och morötter växer lite behöver inte betyda att de är kass. När det gäller potatis är det viktigt att de ligger luftigt. Blir det långa groddar på så tar man bort dem. (Det kallas att åla av potatisen.) Jag gjorde emellertid misstaget att tillaga sådana potatisar i lergrytan med skalet kvar och då fick jag en släng av solaninförgiftning. Det är hög solaninhalt i groddarna och det blir lite kvar. Numera gröper jag bort ögat där grodden suttit med potatisskalaren när jag tillagar dem och då är det inga problem.

Morötter är i motsats till potatis väldigt känsliga för uttorkning. Brukar ha dem i små plasthinkar med locket liggande löst ovanpå. Då bildas nya rötter som suger upp fukt. Om blasten som växer ut börjar ruttna så ta bort den. Jag har använt morötter som varit ganska torra och halvskruttiga till soppa eller kokat dem.

Har man mycket morötter och man ser att de inte kommer att hålla sig kan man ju skiva upp dem och koka och frysa in dem.

Har jag potatis som behöver göras åt så gör jag rårakor.
Rapchic
CITAT (Christa @ 21-01-2007, 18:48)
Att potatis och morötter växer lite behöver inte betyda att de är kass. När det gäller potatis är det viktigt att de ligger luftigt. Blir det långa groddar på så tar man bort dem. (Det kallas att åla av potatisen.) Jag gjorde emellertid misstaget att tillaga sådana potatisar i lergrytan med skalet kvar och då fick jag en släng av solaninförgiftning. Det är hög solaninhalt i groddarna och det blir lite kvar. Numera gröper jag bort ögat där grodden suttit med potatisskalaren när jag tillagar dem och då är det inga problem.

Morötter är i motsats till potatis väldigt känsliga för uttorkning. Brukar ha dem i små plasthinkar med locket liggande löst ovanpå. Då bildas nya rötter som suger upp fukt. Om blasten som växer ut börjar ruttna så ta bort den. Jag har använt morötter som varit ganska torra och halvskruttiga till soppa eller kokat dem.

Har man mycket morötter och man ser att de inte kommer att hålla sig kan man ju skiva upp dem och koka och frysa in dem.

Har jag potatis som behöver göras åt så gör jag rårakor.

tack för tipset ang morötterna
dom hade faktiskt torkat ut också
Christa
Vill tillägga en sak. Man skall nog inte tillaga avgroddade potatisar med skalet på med någon metod utan vatten. Tror att det kan finnas solanin i skalet också men är inte säker. Att koka dem är dock inget problem.
Christa
En sak till. De små plasthinkarna jag använder till morötter har jag fått hos ett skolkök. Det är hinkar som de köpt matvaror i. De är på 3 - 5 liter.

Hinkar från storkök brukar man kunna få gratis och de är ju avsedda för matvaror. Större hinkar än 5 liter är inte bra eftersom det då blir för blött pga det kondensvatten som bildas. Större hinkar är också svårare att få tag i för övrigt.
Rapchic
CITAT (Christa @ 22-01-2007, 09:59)
En sak till. De små plasthinkarna jag använder till morötter har jag fått hos ett skolkök. Det är hinkar som de köpt matvaror i. De är på 3 - 5 liter.

Hinkar från storkök brukar man kunna få gratis och de är ju avsedda för matvaror. Större hinkar än 5 liter är inte bra eftersom det då blir för blött pga det kondensvatten som bildas. Större hinkar är också svårare att få tag i för övrigt.

typ sånahära yougurt hinkar?
Christa
Det har varit creme fraiche i en del och majonäs i en del. Det är vita hinkar med lock. Ring köket på någon skola så kanske de har några stående.
Rapchic
nu är det ingen ide att kolla
dom har bestämt att sluta kyla ner i matkällaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon