abbbe
Vad är skillnaden mellan dessa jord?
kerstin z5-6
Plantjorden är ofta biligare -Blomjorden mer välgödslad
Plantjord är ok till perenner vid omskolning -Krukor och urnor kan behöva något bättre jord , finns även extragödslad sk U -jord
abbbe
Kan man använda plantjord i balkonglådor med ettåriga växter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad det är för plantjord. Är det den där jorden som säljs 4 säckar för 100kr och liknande så säger jag, nja det blir sådär resultat, det är ofta ganska dålig torv i de säckarna samt inte så mycket näring.

Är det yrkesodlarjorden (den med älgen på) P-jorden så brukar det gå bra det är bättre kvalité i den plantjorden (man kan köpa långtidsnäring och blanda ner i den jorden för att förenkla näringstillförseln).
Vill man satsa på jord som är framtagen för balkonglådor och liknande så är det U-jorden man köper (även denna är yrkesodlarjord med en älg på påsen)
Hannele
CITAT (abbbe @ 21-01-2007, 16:01)
Kan man använda plantjord i balkonglådor med ettåriga växter?

Tja, som Åsa säger, innehåller bara torv. Jag köper 50 liters säckar Kogödsel istället,
vilket är egentligen vanlig jord, lite bättre. Om man inte väjer dendyarre Balkongjorden.
kerstin z5-6
Precis , jag glömde den komposterade kogödseljorden -den är utmärkt !
abbbe
men kan man inte köpa sådana plantjord som bara innehåller mycket torv och tillsätta flytande näring vid varje vattning..
eller skulle ma´n oxå kunna använda såjord i balkonglådor?
min granne hade petunior i balkonglådan med såjord o hon sa att de funkar utmärkt o de trivs ganska bra..
Piccante
När jag jobbade en kortare period som trädgårdsäljare på ett varuhus så märkte jag att kunder oftast ratade vår balkongjord och köpte billig plantjord i stället, då får man ofta 4 för 100kr. Balkongjorden är givetvis bättre men det är nog mest de som är riktigt intresserade som bryr sig om att köpa fin jord.

Den billigaste plantjorden är som Åsa skrev mest billig och ganska dålig torv. Jorden riskerar att torka ut i krukor/ urnor och balkonglådor och då kan den billiga jorden bli som en filt. Men tycker man det är onödigt att köpa en stor säck balkongjord om man bara behöver till en låda så kan man köpa billig jord men själv blanda ut den med perlit eller lecakulor så att den får bättre struktur och givetvis gödsla den oxå.
kristerh
CITAT (Leocarpus @ 21-01-2007, 20:27)
När jag jobbade en kortare period som trädgårdsäljare på ett varuhus så märkte jag att kunder oftast ratade vår balkongjord och köpte billig plantjord i stället, då får man ofta 4 för 100kr.

Ofta får man välja koskit oxså i dessa "paket"
Lady Hamilton
Det mesta kan man plantera i ko-på-påse när det gäller krukor, lådor, hinkar och urnor ute på sommaren. Gurkor te.x. växer som "ogräs" och Änglatrumpeter är det knappast lönt att plantera i annat eftersom de vill ha MASSOR med näring smile.gif
fredwel
Menar ni att ni använder kogödseln som jord? ohmy.gif Trodde den var för "stark" för det.

/fredrik
Lady Hamilton
Nä koskit på påse är inte sååå starkt smile.gif Det är "utblandat"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon