frugb
Hej!
Skulle ner i källaren och så nu men upptäckte att den stora såjordspåsen jag köpt på rea i höstas var alldeles tung av vatten. Inte så att det droppade, men klart tyngre än den brukar vara. Jorden luktar fint och är småfuktig.

Har sökt i tidigare inlägg men inte hittat svar.

Jag tänkte så perenner och ställa ut i vintern. Jorden kommer frysa och tina om vartannat (hoppas jag... men denna vinter är inte att lita på...). Perennerna är väl inga svåra att få tag på direkt men jag vill ju helst att de gror.

Kan jag använda den - eller bäddar detta för angrepp av sorgmyggor etc?

Klarar sorgmyggor att det fryser? Är sorgmyggor ett problem i sådder som man ställer ut i vintern?

Tacksam för svar innan jag fortsätter...

Mvh frugb
Margith
Nu svarar jag, trots att jag egentligen inte vet tongue.gif
Jag kan inte tänka mig att sorgmyggorna överlever minusgrader unsure.gif Jag hade alltså inte tvekat att använda jorden till sånt som ska ut, däremot skulle jag nog vara tveksam till att använda den till sånt som ska sås inne.
Hos mig är sorgmyggor bara ett problem inomhus, men jag har ju lite kallare utomhus (- 20 både igår och idag mad.gif )
Helen i Piteå Zon 5
Sorgmyggor, usch jag mad.gif sådana här lapppar har jag snart i varje kruka mad.gif
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...69126218_aa.jpg

jag jagar för fullt.. dom ska inte ha en chans rolleyes.gif har alltid sprayflaskan färdigblandat med gift laugh.gif
kerstin z5-6
men jag har aldrig haft problem med ute sådder o sorgmyggor -Jag hoppas o gissar att jorden är ok
Margith
Nu måste jag fråga Helén, har du någonsin haft problem med sorgmygg i det som du sätter ut på vintern?
Jag är beredd att säga att jag inte har det, men lite bekymrad blir jag, inte har jag tittat så noga på det som växer och mår på våren sad.gif Flyger det nåt runt dem skulle jag förmodligen tänka att det var katten vad tidiga myggen var i år laugh.gif

Och en fråga till, de gula klisterlapparna sökte jag runt halva norrbotten förra året, hittade dem ingenstans sad.gif
Har du nåt tips på möjligt inköpsställe?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margith @ 20-01-2007, 19:44)
Nu måste jag fråga Helén, har du någonsin haft problem med sorgmygg i det som du sätter ut på vintern?
Jag är beredd att säga att jag inte har det, men lite bekymrad blir jag, inte har jag tittat så noga på det som växer och mår på våren sad.gif Flyger det nåt runt dem skulle jag förmodligen tänka att det var katten vad tidiga myggen var i år laugh.gif

Och en fråga till, de gula klisterlapparna sökte jag runt halva norrbotten förra året, hittade dem ingenstans sad.gif
Har du nåt tips på möjligt inköpsställe?

Nej, inga problem med sorgmyggor på sådder som står ute hela tiden och gror ute under våren men, tar jag in dom så blir det ganska fort flygfän... Det kanske kommer sig av att dom blir smittade från innesådderna. Jag undrar ibland om sorgmyggor kan överleva i något mörkt hörn i garaget och ligger och inväntar första frösåddskrukan wink.gif Men hur det än är så har problemen med sorgmygger blivit värre de senare åren, för ca. 10år sedan hade jag aldrig varken sett eller hört talas om sorgmyggor.

Gula klisterlappar köper jag kartongvis i Björsbyn rolleyes.gif
Margith
Ok, självklart, dumma mig sad.gif , det jag sätter ut kommer inte in igen tongue.gif Platsbrist... hört talas om det??

Tack, Björsbyn, förra året var de slut när jag skulle ha dem sad.gif Får se till att hasa mig iväg dit så fort som möjligt och bunkra lite smile.gif
frugb
Tack för svar! Då använder jag mig nog av jorden om den fortfarande känns fin längre ner i påsen.

Ska bli så kul att äntligen så igen! Men först hoppas jag att vi inte blåser bort, för nu är det storm ute igen, så att huset faktiskt rör sig lite i vindbyarna.

;-)
frugb
kerstin z5-6
Det var ju nån här som gjorde ett test -jord i sålåda utan frö en vecka under rören .. om inga mygglarver visar sig -så kan du ju vara helt säker ...

ps .... de kommer upp på ytan direkt om man petar i jorden o vattnar rejält )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon