Margith
Frågor om jord dyker upp ganska ofta.
Nu tänkte jag att vi kanske kunde samla våra erfareheter i en och samma tråd unsure.gif
Det handlar alltså om jord som du köper i affären, vad köper du och vad använder du den till?
Egen limpa-jord och egen kompostjord är det ju många som inte har tillgång till....

Jag köper:
Hasselfors S-jord, den använder jag till alla sådder.
Hasselfors P-jord, den använder jag när jag omskolar perenner.
Trädgårdsringens blomjord, den använder jag till alla krukväxter (utom orkidéerna som får Hasselfors orkidée-jord)
Till 1-åringar köper jag Hasselfors plantjord (3 för en 100-lapp) och lika mycket kogödsel, blandar 50/50 och i det planteras både tomater, Dahlior och 1-åriga sommarblommor.

Hur gör ni?
malin72
jag köpte

hasselfors s-jord till sådden
hasselfors u-jord till omplanteringen
hasselfors blomjord till pellisarna tongue.gif

skulle köpa p-jorden men det var så hårt packad (vad är skillnaden på P och U jorden) den låg till så att jag inte kunde läsa om den unsure.gif unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag köper:
s-jord Hasselfors till sådder
Yrkesplantjorden Weibulls till plantor.
Händer även ibland att jag köper p-jord Hasselfors.
Sen köper jag en pall av den jord som ICA säljer under sommaren ,oftast 5 för 100:-, den lägger jag över all den kogödsel som maken har skottat ur i alla rabatter, ser så snyggt och prydligt ut då rolleyes.gif
kerstin z5-6
Skriver under på Margits lista
+ Ujord till orangeriets krukor utom vissa specialjordare smile.gif

Jag odlar inga tomater förvisso , men annars stämmer allt
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 20:34)
+ Ujord till orangeriets krukor utom vissa specialjordare smile.gif

men då skulle jag ha tagit P-jorden istället då unsure.gif kan jag inte använda den eller???
kerstin z5-6
Nää eller har du jättekrukor med Bananer o sånt du med ??

Jag menar inte perennerna -utan de tropiska växterna Streilizan , palmerna , Fikonen , vinet osv smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 20:45)
Nää eller har du jättekrukor med Bananer o sånt du med ??

Jag menar inte perennerna -utan de tropiska växterna Streilizan , palmerna , Fikonen , vinet osv smile.gif

jaha jaja nej bananen är löst den dog sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Synd , men det är bara till dem -ev sommarblommor den där kraftiga jorden behövs " -man kan ju göda själv med -tex med vanlig Blomstra
malin72
men hur är förklaringen på deras u,p jord???

är P.jorden alltså fetare då eller???
Margith
U-jorden är kraftigare gödslad, så vitt jag har begripit unsure.gif
Använder du den till 1-åringar ska du inte behöva gödsla nåt alls under sommaren, nåt sånt... unsure.gif
malin72
CITAT (Margith @ 20-01-2007, 21:06)
U-jorden är kraftigare gödslad, så vitt jag har begripit unsure.gif
Använder du den till 1-åringar ska du inte behöva gödsla nåt alls under sommaren, nåt sånt... unsure.gif

aha så mina blommor får super krafter i år då ohmy.gif laugh.gif
kerstin z5-6
P Plant jord -till utskolning och rabattförbättring
U jord -till krukor och URNor med sommarblommor , rosor etc
S jord -att så i
Plain
Hmm - själv skriver de så här om sina jordar.

CITAT
P-jord är en mörk och myllig plantjord för växter i kruka, både ute och inne. En klassisk jord för yrkesodlare och hobbyodlare med krav.

P-jord är kraftigt gödslad för att plantorna skall etablera sig och växta till snabbt.
CITAT
  U-jord
Ett självklart val om du vill ha vackra planteringar i urnor, amplar och balkonglådor. Klarar sig i alla väder! När det är regnigt och blött dränerar U-jorden bort vattnet, och när det är torrt sparar den på vattnet så att växterna inte torkar ut.

Gödslad med både lång- och korttidsverkande gödsel som gör att växterna får en bra start.

En riktig proffsjord som används i "tuffa" planteringar i gatumiljö och parker.

Förra våren skolade jag om mina ettåringar och tomater till P jord. Växte som sjutton gjorde de smile.gif

/David
malin72
men nu blir jag nervös hur kunde jag vara så dum att köpa U-jorden sad.gif sad.gif det var snöns fel mad.gif

hur ska det gå för mina småttingar unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Blanda ut den -med överbbliven såjord o grus -blir perfekt -Nästan som Limpajord

malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 22:08)
Blanda ut den -med överbbliven såjord o grus -blir perfekt -Nästan som Limpajord

okidoki jag blandar smile.gif

är det sjyssta lökar med respektive på kortet eller smile.gif
Monchichii
Jag köpet Blomsterlandets och Plantagens stora säckar. Sedan blandar jag ut jorden med tång/sjögräs ifrån skärgården och hästavföring. Det går jätte bra...
CalleF
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 22:08)

Vad är limpajord? *nyfiken*
fruberglund
Har tidigare använt "billig" så och kaktusjord men ska nu gå över till Hasselfors S-jord till mina frösådder om jag får tag på den.

Till omskolning av frösådder använder jag Hasselfors P-jord.

Till krukor och urnor ute på sommaren använder jag Hasselfors U-jord.

Till krukväxter inne använder jag Änglamarks blomjord med små lecakulor i, superbra tycker jag smile.gif

Några specialplantor har jag inte biggrin.gif
kerstin z5-6
Limpajorden kan du läsa mer om här

en sorts snabbkompostering för framställning av fa jord till nya rabatter

MMTS Jordlimpa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon