Full version: Borta 2v i mars
Maria_z5
Hej!

Åker ner till trädgårdsmässan och ska då bo hos mina föräldrar med sonen.
När jag bokade tog jag måndagen innan (19/3) för jag tänkte att det alltid är trevligt med lite extra tid hos dem...
2 v utan att kunna titta till mina perennsådder, jag måste varit galen för maken har aldrig visat något intresse för sånt här... men som han säger "man kan väl lära sig" och "hur svårt kan det vara?"
Ändå... vad tänkte jag på?
Jag får starta tidigt med dem så att alla är omskolade som ska vara det...
Kan det funka, vad tror ni?

/Maria unsure.gif unsure.gif
Elisabeth P
Jag tycker nästan att de kräver mer när de är omskolade än innan. De blir ju åtminstonde många fler krukor.
Men va du glad om du har en man som ställer upp.
Slälv åker jag bort 4 dagar i februari och en vecka i april tillsammans med familjen. Jag hoppas på snäll granne. Dessutom kör jag med bevattningsmatta. Det fungerade rätt hyfsat förra året.

Lisa
Maria_z5
Bevattningsmatta? Kan du utveckla det?

Jag kan ju starta sådderna precis innan jag åker och ställa dem under lysrören så kan Niklas vakta med sprayflaskan sedan, vad tror du? huh.gif

/Maria unsure.gif
kerstin z5-6
Hm -Här är en som är borta större delen av maj och därför i stort sett , för att vara mej ) avstår från sådder .
Min erf av män och sådd är
Starta inte fröna tidigt -starta utbildnin gen av MAKEN tidigt i stället
Inga nygrodder -DET fixar de inte ...
Omskolade kräver att man stoppar i fingret -det -vägrar många
Det bästa är eg. lagom stora snart -om 2v, omskolningsbara groddar som han EV får vattna OM ytan är torr med sprayflaska

Tänk på att lappar med vattenfast text säger mer än 1000 ord -

Underbevattningsmatta är bra -ger mindre avdöda
Räkna med visst svinn ändå , det är en fuktad special matta , som fylls på via ett större kärl -finns säkert nån med bra bilder
Vi ses i Älvsjö
K
Elisabeth P
Ja mer utförligt än Kerstin kan ju inte jag ge dig.

Men jag var ju ialla fall inne på rätt linje kerstin, så lite fastnar allt tongue.gif

Lisa
Maria_z5
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 22:02)
Det bästa är eg. lagom stora snart -om 2v, omskolningsbara groddar som han EV får vattna OM ytan är torr med sprayflaska

Okej, ska börja utbilda maken! wink.gif

Så det som ska drivas i mars är bättre att vänta med till efter mässan menar du?
kan jag inte starta dem i mitten av feb för då borde de ju vara omskolade och till jag ska åka?

Har siktar in mig på ditt föredrag i Älvsjö. smile.gif

/M
kerstin z5-6
Jag tror att med din zon kanske det är sent att vänta med perennerna till slutet av mars , eg 1 april -så kanske det ändå är bäst att de är i åtminstionde -utskolningsbart skick när du far

Roligt att jag får lite åhörare:) fast nervöst med ...
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2007, 13:37)

äsch inte ska du vara nervös fast vi blir nog rätt många som det verkar men du är ju säkert inte bara min växt guru tongue.gif tongue.gif så vi kommer ju ändå bara att sitta så här
Maria_z5
CITAT (malin72 @ 21-01-2007, 13:53)

äsch inte ska du vara nervös fast vi blir nog rätt många som det verkar men du är ju säkert inte bara min växt guru tongue.gif tongue.gif så vi kommer ju ändå bara att sitta så här

CITAT (malin72 @ 21-01-2007, 13:53)
Jag tror att med din zon kanske det är sent att vänta med perennerna till slutet av mars , eg 1 april -så kanske det ändå är bäst att de är i åtminstionde -utskolningsbart skick när du far

Jag ska se till att de är i det skicket; omskolade och klara innan jag far.

Jag instämmer med Malin, vi kommer sitta på rad allihop såhär: wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Inget att vara nervös för med andra ord. wink.gif smile.gif

/Maria
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 22:02)
Hm -Här är en som är borta större delen av maj och därför i stort sett , för att vara mej ) avstår från sådder .
Min erf av män och sådd är

Tänk på att lappar med vattenfast text säger mer än 1000 ord -

Underbevattningsmatta är bra -ger mindre avdöda
Räkna med visst svinn ändå , det är en fuktad special matta , som fylls på via ett större kärl -finns säkert nån med bra bilder
Vi ses i Älvsjö
K

Tycker du verkar generalisera män lite väl hårt tycker jag. Det finns väl många män som sköter de där utmärkt. Här hemma är det ju jag som fixar allt sådant med sådd, växter och bevattning.
Lena i Torslanda
Vad är det för perenner som blir omskolningsbara en månad efter sådd. Såna har jag aldrig haft!
Maria_z5
Jonas; Min man har aldrig visat intresse för blommor och han har under vår tid tillsammans inte vattnat och skött dem så att jag kan komma i håg det någonsin...
Självklart är killar som är intresserade av växter precis lika duktiga och självklart kan tjejer som inte är intresserade ta död på vad som helst... tongue.gif

Min drömprins behöver lite skolning innan han kan ta hand om mina blommor.

Lena; Det mesta är redan sått och väntar på att gro inne eller ute för jag bor ju i Skellefteå där vi börjar liite tidigare än i Torslanda.

/Maria smile.gif
Jonas70
CITAT (Maria_z5 @ 22-01-2007, 09:17)
Jonas; Min man har aldrig visat intresse för blommor och han har under vår tid tillsammans inte vattnat och skött dem så att jag kan komma i håg det någonsin...
Självklart är killar som är intresserade av växter precis lika duktiga och självklart kan tjejer som inte är intresserade ta död på vad som helst... tongue.gif

Min drömprins behöver lite skolning innan han kan ta hand om mina blommor.

Jag menar bara att det har ju inget och göra med att han är man, utan att han inte är/har varit intresserad av dina blommor. Det finns ju säkert en massa saker som han kan, men som inte du kan där hemma och inte beror det på att du är kvinna, eller hur?
Gösfeskarn
Hm.
Jag håller helt med dig Jonas.
På mig verkar inte problemet vara mannens förhållande till
blommor.Snarare kvinnans förhållande till mannen.
Eller?
Maria_z5
Gösfeskarn/Jonas; Vad ni har hakat upp er på det här? Jag har läst allt för min man här och hans kommentar är "Hur svårt kan det vara?"
Inget i det här har att göra med kön utan med intresse.

M v h, Maria
kerstin z5-6
Jag borde naturligtvis ha skrivit -din ännu oinvigda , make ,maka sambo , partner ...
Man har ju sällan samma intressen -

-det är heller inget jag önskar ->jag vill bestämma själv över hur mina rabatter ska se ut smile.gif
Och min , av perennsådder ointresserade make -behöver textade plakat ..
Antog att fler än jag sitter i den sitsen -oavsett kön på partnern.....

Sen var detta inget seriöst inlägg som var avsett att användas i en genusdiskussion
-utan mer ett skämt

Jag lovar att bli mera seriös i mina inlägg

Lena, de flesta perenner som är varmgroende gror och blir utskolningbara inom 1 månad , under lysrör .En del kanske är kylda först -men därefter
Ni på Västkusten har ju andra metoder .. smile.gif ställer man ut allt , o väntar på grodd ute ,tar det förstås längre tid
typexempel
Heuchera americana 'Dale´s Strain' - Alunrot. Sådde inne 1/2-06, grodde 10/2-06, skolade om 18/3-06. Fröna köpta hos Garden North
kerstin z5-6
Såg att Jula har bevattningsmattor för 25 kr -brickan under får man själv fixa.
Maria_z5
Tack för tipset!! wub.gif
Då kanske svinnet inte blir så stort.

Ska kolla det nästa gång jag är där.

/Maria smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon