Full version: Fläkten?
Maria_z5
Hur viktig är fläkten i ett förrådsutrymme som håller 4-10grader med lysrören och sådderna?
Hur stark måste den vara?
Tänkte bygga en med spirorör som doserar ut jämnt över plantradernap på ca 1,5m.
Har ni byggt själva?

/Maria
kerstin z5-6
never , jag har en 300 bagares från Classe Olsson ...

Det är nog viktigast när det blir varmare dagtid .. i +4 växer inget alls

längst bort i bild ...

Maria_z5
Men behöver man inte ha en fläkt som står och går över sådderna för att de ska må bra? Luftcirkulation?
huh.gif unsure.gif

/M
ewa zon 3
Luftcirkulation får du genom att fläkten sätter luften i rörelse i rummet. Temperaturen blir också jämnare genom att värmen sprider sig bättre med en fläkt.

Sen tror jag att det kan vara bra att vänja plantorna vid det blåsigare livet ute genom att låta en fläkt blåsa mer direkt på plantorna. Använde förra året mina fläktar till att blåsa på växterna utan uppvärmning. Ökade tiden de fick stå i blåset gradvis. Men ingen"storm" bara så att bladen vajade lite wink.gif
Det här gjorde jag när de blev större och väntade på att få komma ut.
Så gjorde jag, finns säkert andra bra sätt

/Ewa
kerstin z5-6
Jovisst , jag var nog otydlig -Fläkt behövs alltid , men har du bara + 4 bör den nog även vara varm -åtminstonde till + 8 grader bör de få ha på natten , om du ska ha lite tillväxt (Dagtid eller rättare sagt lysrörstid -blir det ju alltid lite varmare under rören

Men visst ska man alltid ha fläkt
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2007, 13:34)
Jovisst , jag var nog otydlig -Fläkt behövs alltid , men har du bara + 4 bör den nog även vara varm -åtminstonde till + 8 grader bör de få ha på natten , om du ska ha lite tillväxt (Dagtid eller rättare sagt lysrörstid -blir det ju alltid lite varmare under rören

Men visst ska man alltid ha fläkt

svårt det där tycker jag, mitt lilla förråd behöver vara klart tills att dom ute ska in...dom mår väl bättre av att få börja sitt liv ute där än inne i rumstemp(får nog inte plats ändå)
jag ska kolla hur stort det i kvadrat...
men ska ett litet element in eller räcker det med en fläkt unsure.gif unsure.gif det är ju alltså ett kallförråd som i stort sätt håller samma temp som ute smile.gif
kerstin z5-6
Det är inte alls säkert ... Jag tycker du har perfekt anordning -de får gro i rumstemp -då kommer de fort , stå där till dess du ska utskola dem -och sedan ha det svalare -helt enligt alla instruktionsböcker ...

smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2007, 13:43)
Det är inte alls säkert ... Jag tycker du har perfekt anordning -de får gro i rumstemp -då kommer de fort , stå där till dess du ska utskola dem -och sedan ha det svalare -helt enligt alla instruktionsböcker ...

smile.gif

fast saken är den att jag tror inte att jag får plats inne med allt wub.gif wub.gif på något konstigt sätt så blir det liksom bara mera att göra laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vardagsrummet bara krymper....så konstigt huh.gif huh.gif
kerstin z5-6
Hm smile.gif Vådan av sådd ... Jomen de flesta ska du väl bara ha inne till dess de grott och ska omskolas -fast ditt uteförråd lär nog bli fullt fort
Det räcker nog med fläkten som värmekälla -den räcker ju till i mitt växthus 20 kvm -fast det värms ju av solen ..
Du får skaffa en bra digitaltermometer som visar både nuvarade temp samt lägsta o högsta temp under dygnet -sen vet du
De finns på bensinmackar och ställen som Jula o Claes O
malin72
ok du menar att när dom vuxit till sig och är omskolade då ska jag ut med dom till förrådet...men då ska det ju bli snabbare klart där ute då unsure.gif

så en viss temp fläkt och lyse.....
men då måste jag väl avhärda dom som små(känns osäkert) ut en liten stund och sen öka....ska jag skydda dom på något sätt(plantorna)????'
det är ju stor skillnad på 20+och lyse och att komma ut dit
unsure.gif
kerstin z5-6
nej de behöver ingen avhärdning därute -kanske en fiberduk över sig första nätterna ..inget mer
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2007, 19:15)
nej de behöver ingen avhärdning därute -kanske en fiberduk över sig första nätterna ..inget mer

aha smile.gif tack...man är ju rädd om dom små liven wub.gif wub.gif
Maria_z5
Blir 10-15 grader i förrådet för varmt på natten? Jag har ju ett kallare garage som ligger på ca 6 grader med elementet på?

/Maria huh.gif
kerstin z5-6
Jag tror din temp är bra ..bara du har den där fläkten på så är det ok

Värmen helt ok om det är 10 -15 grader -då växer de , lagom fort
i + 6 står de bara stilla ...

Du sår mest perenner eller hur ? De kan börja avhärdas ute rätt tidigt , ofta i början maj i z5
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2007, 22:36)
Du sår mest perenner eller hur ? De kan börja avhärdas ute rätt tidigt , ofta i början maj i z5

tongue.gif tongue.gif tidigt laugh.gif laugh.gif laugh.gif nää det är ju en evighet dit laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
Jo det stämmer att det mest är perenner... smile.gif
Bara 4 st ettåringar. De har så fina penseer och övriga ettåringar på Trädgården i Ursviken att det känns som onödigt då jag vill ha massor av olika krukor.

Då vet jag var jag ska möblera om lite och hänga upp lysrören. Eller var maken ska hänga upp lysrören och fläkten. wink.gif wink.gif

Malin; Maj är tidigt för snön ligger kvar en bra bit in i april och hos en del närmare maj, tror eller ej. smile.gif smile.gif

Nej, det finns inga isbjörnar på gatorna. wink.gif laugh.gif

/Maria
malin72
CITAT (Maria_z5 @ 22-01-2007, 09:10)
Malin; Maj är tidigt för snön ligger kvar en bra bit in i april och hos en del närmare maj, tror eller ej. smile.gif smile.gif

Nej, det finns inga isbjörnar på gatorna. wink.gif laugh.gif

/Maria

jo jag vet rolleyes.gif skojja bara det känns så långt bort laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo jag håller med men uj vad snabbt det går, der var jul nyss och nu har det gått en månad?! Vart tar tiden vägen? ohmy.gif

/Maria wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon