Full version: Fågelräkning 2007
Wilmer
Ser ingen egen tråd för påminnelse om årets "vinterfåglar inpå knuten". Räkning sker helgen 26-29 januari år 2007. Mer information på www.sofnet.org

Jag kan inte göra så fina länkar, men jag är säker på att någon finurlig snart fixar det! smile.gif

Här har antalet fåglar minskat drastiskt, för att vintern är mild? Mat saknas inte!!

/ Wilma
askar
Oj.. det hade jag missat.
Har ju inte varit in på sidan på ett tag nu.

Lovar att rapportera alla som besöker oss den helgen.smile.gif
ewa zon 3
Sveriges ornitologiska förening

Räknade fåglar förra året det ska jag göra i år också smile.gif

/Ewa
Piccante
Det är enkelt:
Tryck på "LÄNK"
Kopiera in eller skriv in www.sofnet.org efter http:// i rutan som kommer upp.
Klicka på "OK"
Skriv ett länknamn som t.ex. Sveriges ornitologiska förening
Klicka på "OK" och vips har du en länk till....
Sveriges ornitologiska förening.

PS jag hjälper dig gärna lägga in länkar men räkna fåglar får ni göra själva, jag kommer så sällan över tre sad.gif
Wilmer
tongue.gif Visste väl att ni kunde länka!

Jag har kommit på det. FÅGLARNA har BLÅST bort i år!! laugh.gif
Gunvor Nilsson
I år tänkte jag att jag skulle räkna mina fåglar runt knuten men det är inte lätt minsann! Dom sitter inte stilla så jag hinner räkna! tongue.gif

Jag har en fröautomat hängande i en liten oxel utanför min altan och i närheten har jag hängt en korg i en gran där jag har solrosfrö åt ekorrarna och skatorna så att de inte skall slita sönder fröautomaten i år igen. (Fast där fick jag ju tji mad.gif )

Nu hamnade en hel del frö på marken nedanför fröautomaten och med fyra koltrastar som skulle dela på 'kakan' så blev det två trastar för mycket unsure.gif . Dom blev osams, så nu har jag sopat rent på marken under en gran på andra sidan huset och strött ut frö också där och då blev det strax lugnare!

Men nu har jag problem - om jag räknar fåglarna på ena sidan huset och snabbar mej på till andra sidan - hur vet jag då att inga fåglar har flugit över medan jag flyttade mej? Det det fullkomligt kryllar av småfåglar! Det måste varit hit dina fåglar blåst, Wilma!
Det kan ju aldrig bli rätt antal att rapportera! Hu nu har jag nog tagit mej vatten över huvudet!
ohmy.gif

/Gunvor
*rolf*
Ta det lugnt, så petnoga är det inte.
Ser du 15 talgoxar på en gång så skriv det, och 4 koltrastar. rolleyes.gif
Det är ju inte nån slags folk-och bostadsräkning det här utan en uppskattning
Man skall alltså försöka ange det högsta antal man ser av en art vid ett och samma tillfälle.
Lycka till.
Wilmer
Jo, lite snurrig i bollen blir man av att försöka räkna! Nu har det ju slutat blåsa och blivit snö, så några avfällingar har kommit tillbaka. Spännande att se att det tillkommer och försvinner arter. Vi har haft tre par större hackspett som mest (förra året), i år inga! Funderar på vad som hänt.

Jag tycker det är lite problem med de arter jag inte vet vad det är. Undrar om man kan skriva "övriga" 20 st....? rolleyes.gif
*rolf*
laugh.gif
Skaffa en fågelbok o en billig kikare.
Som vanligt är det roligare när man vet litet om det som finns runt omkring, gäller både växter o djur.
Alla gula fåglar är inte "Gulhoppor" så en mig närstående kallade dem på skämt.
biggrin.gif
askar
En hel del fågebilder och fakta om fåglar kan man också hitta på nätet. smile.gif

kvitter.se
Aftonbladet--- lyssna på fågelsång.
fågelläten
birder.se
lansort fågelstation
SOF_ vilken fågel är vilken
Lars-Olof Arvids
Hur har det gått med räknandet? Precis som förra året var jag borta större delen av helgen, men detta fick jag ihop på söndageftermiddagen:

Blåmes >10
Talgoxe 7
Nötväcka 1
Koltrast 3
Gulsparv 6
Entita 1

Olle
askar
28 Grönfink
1 Blåmes
8 Talgoxe
2 Talltita
2 Gråsparv
3 Pilfink
1 Domherre

Kanske hade det blivit ännu fler men vi är sjuka
bägge två så vi har bara räknat på lördag.
mekare
i helgen hade vi:
kråkor 4
kajor 20
skator 2
talltitor ca 5
talgoxe ca 10
blåmes ca 10
fasaner 5
nötskrika 1
lövsångare 2 (+1 död vid balkongdörren, de struntade i att flytta i år sad.gif )
koltrast 3
steglits 1
gulsparv ca 10
domherre 1

vi matar dem med solrosfrön i automat + på backen till fasanerna + ost/bröd/annat från köket.

fasanerna är 5 tuppar som är otroligt roliga att se på. jag tror att de är årets ungar. de busar och håller på.
Wilmer
Jag hade tur! Snön kom lite lagom till förra helgen så några krakar extra kom till matningen. De här kunde inräknas (och INGA OKÄNDA!!):

Koltrast 3
Talltita 5
Svartmes 3
Blåmes 15
Talgoxe 15
Nötväcka 4
Nötskrika 1
Skata 7
Pilfink 10
Grönfink 2
Gulsparv 12

Här kan de kalasa på Solrosfrön, hampfrön, hirs, talg, talgbollar, jordnötter, äpplen och havre.

De vackra hackspettarna (tre par) lyser med sin frånvaro i år. Men jag har hört dem, så någon finns kvar i alla fall!

/ Wilma
Ophelia
biggrin.gif biggrin.gif

Både mina föräldrar och min syster matar och räknar. Min syster är en passionerat intresserad fågelskådare. Måste erkänna att viss rycks man med i spanandet rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon