Full version: Rexkatter?
ABBA
hej, har lite funderingar angående rexkatter eftersom min man är allergisk. Någon som har/har haft rexkatt? Jag är nyfiken på bl a temperament, uppfödare, hur de fungerar med allergiker etc... allt ni kan komma på egentligen som är värt att veta... wub.gif wub.gif
Fenja
Här finns ett himla bra kattforum, där det finns många som både äger och föder upp båda rexsorterna.
Mvh
Fenja
ABBA
Tack för länken Fenja, jag ska kolla upp det!! smile.gif
Ramoth
Båda rexraserna som är vanliga är sverige är mycket trevliga katter.
Livliga, påhittiga och personliga wub.gif

Det viktigaste att tänka på vid allergi är *vad* man är allergisk mot.
Är det pälsen/mjällen eller saliven?

Är det saliven så hjälper det inte ens med en nakenkatt, men är det mjällen/pälsen så kan en rex funka bra.
Man brukar då också rekommendera att bada katten ca 1 gång /vecka.

Du kan säkert få en massa bra hjälp på rexforumet också!

Lycka till!!!!!
ABBA
Tack för svar Ramoth! rolleyes.gif

Tror nog att vi kan vara säkra på att det är pälsen/mjällen han är allergisk mot eftersom han reagerar när han kommer in nånstans det finns katt, fast man kanske kan vara allergisk mot både och? i så fall lär vi stöta på problem... sad.gif
Gertie
På den tiden när min äldsta son bodde hemma, hade han en kompis vars syster hade en huskatt. Kompisen var allergisk mot den katten, men hos oss kunde han vara hur länge som helst, trots att vi hade 11 Chinchilla-perser då.
Känner också en annan uppfödare vars barn inte tål kattungar, men klarar de vuxna katterna.
Alltså är det saliven de är allergiska mot.
En vuxen perser tvättar sig inte, men de tvättar däremot sina ungar.
Kolla upp vad det är din man är allergisk mot INNAN du skaffar katt.
Det är inget som säger att man klarar Rex bättre än andra.
Whiskuchi
Enklaste sättet att ta reda på om han tål rex är att helt enkelt åka och provsniffa hos en rexägare (eller -uppfödare) smile.gif
Ramoth
Kattungar sägs också generellt vara mer allergiframkallande än vuxna katter.

Har förresten en kompis - européuppfödare som jag - som tål sina egna katter, men reagerar då hon kommer hem till andras - oavsett ras eller antal katter ....
Det där med allergi är mer än lurigt!

Förresten, kan ni inte "låna hem" någons katt över en helg eller ett par veckor?

Någon som har en rex att låna ut ? wacko.gif wink.gif
Kajsa i Arvika
Jo, vi har i vilket fall som helst ingen som helst tanke på att köpa något djur innan vi har fått låna hem katt/hund och levt med den några dagar för att kolla så att han tål den ordentligt.. Man kan ju inte gärna lämna tillbaks de små liven när man väl fäst sig vid dem... då tror jag hellre gubben får flytta!!! laugh.gif laugh.gif

Pratade med en tjej i Karlstad som visste om en uppfödare i Karlskoga som har lånekatt innan försäljning.. Det är ju ett absolut måste!

rolleyes.gif
Fenja
Jag har varit pälsdjursallergiker sedan tonåren och vuxit upp med och alltid själv haft hundar och katter. Jag var alltid i stallet med. Jag äter allergimedicin dagligen, periodvis får jag änvända nässpray och astmamedicin... Men i stort sett fungerar det bra. Jag träffade en klok läkare som hjälpte mig att komma fram till vilken medicin jag behöver och som sa att många människor mår sämre av att avstå från allt de är allergiska mot.
Är man inte allergisk på ett farligt sätt, som ger lungödem och andra livshotande reaktioner, tror jag att mycket går att lösa med medicinering.
Mvh
Fenja
ABBA
Tyvärr blir min man astmatisk när han får för höga doser av allergener så det funkar nog inte så bra med enbart medicinering.. sad.gif sad.gif

Var det inte tal på "vaccinering" mot allergier för några år sedan? Kommer ihåg att man skulle bli tvungen att ta regelbundna injektioner (?) under ett ganska lång period..

Lite ledsamt att behöva leva utan djur, precis som du säger Fenja får man avväga vad det är man ger upp och om det är värt det..
Whiskuchi
CITAT (ABBA @ 21-01-2007, 21:58)
Tyvärr blir min man astmatisk när han får för höga doser av allergener så det funkar nog inte så bra med enbart medicinering.. sad.gif sad.gif

Var det inte tal på "vaccinering" mot allergier för några år sedan? Kommer ihåg att man skulle bli tvungen att ta regelbundna injektioner (?) under ett ganska lång period..

Lite ledsamt att behöva leva utan djur, precis som du säger Fenja får man avväga vad det är man ger upp och om det är värt det..

"Allergivaccination"
SannaLasso
CITAT (Morinablomman @ 21-01-2007, 20:38)
Jo, vi har i vilket fall som helst ingen som helst tanke på att köpa något djur innan vi har fått låna hem katt/hund och levt med den några dagar för att kolla så att han tål den ordentligt.. Man kan ju inte gärna lämna tillbaks de små liven när man väl fäst sig vid dem... då tror jag hellre gubben får flytta!!! laugh.gif  :lol:

Pratade med en tjej i Karlstad som visste om en uppfödare i Karlskoga som har lånekatt innan försäljning.. Det är ju ett absolut måste!

rolleyes.gif

Det låter ju bra att kunna låna hem en katt eller hund för att testa sin eventuella allergi men... wink.gif

HUR hör man sen om det visar sig att nån i familjen ÄR allergisk? Då har man ju redan hunnit få djurallergenerna spridda över hela halva huset och den stackars allergikern ska kanske behöva leva där tills allt är ordentligt allergisanerat. unsure.gif

Det är nog klokare att be att få hälsa på nån med några djur av aktuellt slag och sitta där och gosa en-två timmar. Man kan be att få lite hår i ett kuvert eller en bit filt eller handduk som katterna har legat på och sen kan man sitta och sniffa på det också.

Själv skulle jag inte ens drömma om att ha utlåning av mina djur. Det är ju i regel frågan om helt djurovana människor som vill låna hem "testpiloter" och såna vill inte jag ställa upp med.
Inga från Närke
Det är inte alltid detta stämmer att gå till någon och testa om man är allergisk.
Jag var allergisk i många år och fick anfall när jag var hos en släkting som hade katt. Där var inte dammvippan och städning prioritet 1.
Senare så skaffade jag mig egen katt för att se om det var lika hemma och kan ni tänka er att det gick hur bra som helst. Vi hade henne i 11 år utan det minsta bekymmer.
Jag är ingen städpedant men det verkade som att jag i mitt eget hem och damm även tålde katten.
Samma sak med hund, hos andra reagerar jag på vissa raser men här hemma känner jag inget. Har haft 4 olika raser boende vid olika tillfällen för att testa.
Mycket är nog miljön man visstas i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon