Full version: Morronfunderingar..
ABBA
Av någon underlig anledning kom jag att tänka på den hög med grästorv jag lade upp då jag grävde en ny rabatt för två år sedan, när jag låg och drog mig i sängen i morse!!??

Kan det finnas användbar jord i dess mitt till sommaren om jag skalar av gräsytan som bildats eller finns det fortfarande för mycket gräsrötter och jox som kan sprida sig i rabatterna...? wink.gif sad.gif

Varför i all världen kommer man in på såna tankar så tidigt på morronen?? laugh.gif laugh.gif
uno
Ja det är två frågor. En grästorvshög erfordrar en väl genomtänkt tanke gärna i form av ett morgontänk. Precis som att vissa tankar kan mogna snabbt är det samma sak med en grästorvshög.
grycken
När jag grävde upp min nya kolonilott förra våren rensade jag bort all kvickrot och andra ogräsrötter ur jorden och lade gräskokorna i ihopknutna svarta plastsäckar. Innehållet skulle stekas i solen och ogräsrötterna dö. Det blev aldrig av att kolla eller hälla ut innehållet som jordförbättring förra året. Det ska bli spännande att se om innehållet är användbart i år.
ABBA
Jo men det där med svarta säckar har jag testat om inte av planering utan snarare glömska (läs lathet!!)
Hade torv i sopsäckar från 04 som hade omvandlats till jättefin jord lagom tills dess vi fick grävt för bergvärme 05. bara att öppna säckarna och tömma ut... vi fick ett myrsamhälle på köpet som hade flyttat in i en av säckarna!!! blink.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon