Full version: Vad heter skalbaggen?
hakelm
Är det någon som vet vad denna vackra skalbagge heter. Jag tror den kommit ut ur ved av lövträ jag tagit in i stugvärmen. Exklusive de långa antennerna är den 35 mm lång.

Tacksam f svar
Håkan
Piccante
Det kan knappast var något annat än en Myskbock Aromia moschata eftersom den är såpass stor och metallglänsande. Jag tror inte att den förväxlas med någon annan. Det är bara att gratulera att du får se en sådan för den har blivit ganska ovanlig på senare år. Larverna utvecklas i sälg men som vuxen kan den kanske övervintra i vilket träd som helst?
hakelm
Den kommer sannolikt från ved av en asp jag fällde i höstas i Stockholms skärgård. Det kommer säkert fler baggar, veden var full av larver. Vill du ha ett exemplar?
Håkan
Piccante
CITAT (hakelm @ 21-01-2007, 14:38)
Den kommer sannolikt från ved av en asp jag fällde i höstas i Stockholms skärgård. Det kommer säkert fler baggar, veden var full av larver. Vill du ha ett exemplar?
Håkan

Den saknas iofs i min samling men det är synd att ta livet av dem. Dessutom är det svårt att skicka en bagge på posten.

Lite synd att larverna hamnade i din vedbod för larvutvecklingen tar upp till 3 år så det är ingen snabb reproduktion hos dem sad.gif . Men spännande att den fanns på asp för det är inte normalt favoritträdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon