Full version: tomat
Monchichii
Hej,

jag kom på en sak, kan man ta vanliga frön ifrån en tomat och plantera?
Ska man torka fröet eller bara lägga ner fröet direkt i en plasthink med jord så den får gro? Sedan plantera ut när det har blivit varmt.
De vanliga kvisttomaterna i mataffärerna, är de lätta at oda på?

MVH
Monchichii
Tesa
Tomatfrön kan du nog så hur du vill...det växer massor av tomatplantor på kompostanläggningarna vid reningsverken..
Ofta gror det tomater i växthuset på våren om nån tomat blivit kvar på jorden över vintern..
Hur kvisttomaterna är att odla är nog svårt att svara på för det är säkert olika sorter...grejen med kvist är att de ska hålla sig lite längre då..
Monchichii
växer de vid reningsvärk? Hur kommer det dit? med fåglarna eller med människan? Jag tänkte göra hela proceduren själv. Men måste man ha ett växthus? jag har inte plats med ett sådant på min baksida. eller kan de bara stå i solen?
Plain
Tomaterna du köper i butiken är ofta av sk. F1 sort. Ofta är deras frön sterila så att så dem är inte mycket lönt.

Om jag minns rätt så ska du skölja fröna noga, allt fruktkött ska bort - kan sedan torka lite och därpå sås.

Du kan hitta mer information här: Tomatsidan

Jag sådde två sorter förra året - Gardeners Delight och Tiny Tim - båda stog i krukor på framsidan här i zon 3 (stockholm). Gick hur bra som helst.

Mvh

David
Monchichii
tack för länken och all hjälp.
men varför kan man inte odla på de i affären, du sade något med F1.
Fenja
F1 hybrider är inte fröäkta, de kan bli vad som helst av de sorter de odlats fram av. Du får alltså inte den tomatsort som du tog fröet ifrån.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
F1 hybrider har frön som gror bra men som sagt de är inte fröäkta, men plantor odlade frön tagna från F1 tomater brukar bli ganska lika den tomaten man tog fröet ifrån.

Ett par nackdelar med att ta frön från köpetomater är att de ofta är sorter anpassade för odling i uppvärmda växthus inte odling på friland, i hink eller i kallväxthus. +Ofta har de lång utvecklingstid = man får vänta länge på att få mogna tomater samt detta brukar vara rejält kraftigväxande och högväxande sorter.

Kan tillägga att du inte måste ha växthus för tomatodling, det finns många sorters tomat. Det finns många sorter som passar för frilandsodling i zon 2 som klarar även om det skulle bli en lite sämre sommar + väljer man rätta sorterna så kan man skörda under stor tid av sommaren-hösten.
Tomat måste dock förkultiveras ca 6-8v innan utplantering vilket för dig betyder sådd inomhus i slutet av mars-början av april.
Tesa
CITAT (Monchichii @ 21-01-2007, 15:39)
växer de vid reningsvärk? Hur kommer det dit? med fåglarna eller med människan? Jag tänkte göra hela proceduren själv. Men måste man ha ett växthus? jag har inte plats med ett sådant på min baksida. eller kan de bara stå i solen?

Det är tomatfrön som passerat genom folk som gror när slammet från reningsverken komposteras...med det ville jag bara antyda att tomatfrön gror efter det mesta.. tongue.gif
Jonas70
Jag hade köpt frön istället för att ta frön från tomater man köper i affären. Då slipper du problemet med F1 hybrider, du kan se till att köpa tomater som trivs på friland (och inte växthustomter) och dessutom får du ju reda på hur stora tomatplantorna ska bli.
Monchichii
Är det lika med paprika, att man inte ska ta de kärnorna för de är hybrider?

MVh,

Monchichii
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de brukar också vara F1 hybrider och det är också ofta sorter med lång utvecklingstid så man kan behöva vänta onödigt länge på frukt.
Monchichii
Man kommer på så många grönsaker man vill odla när man äter dem ofta.
Monchichii
Var i väg idag till blomsterlandet och köpte frön till tomat, paprika och brockoli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon