Jag har några olika sorters pelargoner som bor inne i ett fönster nu över vintern. Dom har växt sig väldigt höga och lite rangliga, men ser för övrigt ut att må bra. Min fråga är när det är dags att klippa ner dom (för det antar jag att jag ska göra?) och plantera om dom? Jag har aldrig övervintrat pelargoner tidigare så jag är total nybörjare!
Klipp dem först när det blivit ordentligt ldagsjus ute, om du inte har möjlighet att ge dem extra ljus. Klipper du innan så lankar de bara i väg på nytt. Jag brukar kruka om mina ungefär samtidigt som jag klipper.
Om de är ohanterliga så kan du givetvis friserad dem till hanterlig form igen.
Mvh
Fenja
Tack Fenja!
Lady Hamilton
22-01-2007, 14:34
Januari månad är den "värsta" månaden för övervintrade växter. Många plantor som har levt tills nu dör plötsligt pga närings brist. Så har du dina pelargoner framme nu så rekommenderar jag dig att ge dem lite och mycket utspädd näring så att de klarar sig även denna månad
Oj då - då lyder jag ditt råd också Hamilton!

Jag har fått "samlingen" av en annan odlait så jag är väldigt rädd om dom!
malin72
22-01-2007, 14:54
Helen i Piteå Zon 5
08-02-2007, 15:39
På tal om Pelargonier, har ni sett Margith i Bodens samling

jag är djupt impad
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...mid=5406&page=1
olublanseflor
09-02-2007, 22:07
Ni är välkomna att titta in på min hemsida för att se bilder på de flesta av min 1200 olika sorters samling av pelargoner.
Monica
Monica E
14-02-2007, 14:49
oj oj imponerande,hur många finns det ?
olublanseflor
14-02-2007, 18:14
Nja cirka 1200 olika sorter skulle jag tro (enligt min lista).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.