Full version: Pelargonfråga
stina
Jag har några olika sorters pelargoner som bor inne i ett fönster nu över vintern. Dom har växt sig väldigt höga och lite rangliga, men ser för övrigt ut att må bra. Min fråga är när det är dags att klippa ner dom (för det antar jag att jag ska göra?) och plantera om dom? Jag har aldrig övervintrat pelargoner tidigare så jag är total nybörjare! blink.gif
Fenja
Klipp dem först när det blivit ordentligt ldagsjus ute, om du inte har möjlighet att ge dem extra ljus. Klipper du innan så lankar de bara i väg på nytt. Jag brukar kruka om mina ungefär samtidigt som jag klipper.

Om de är ohanterliga så kan du givetvis friserad dem till hanterlig form igen.

Mvh
Fenja
stina
Tack Fenja! rolleyes.gif
Lady Hamilton
Januari månad är den "värsta" månaden för övervintrade växter. Många plantor som har levt tills nu dör plötsligt pga närings brist. Så har du dina pelargoner framme nu så rekommenderar jag dig att ge dem lite och mycket utspädd näring så att de klarar sig även denna månad
stina
Oj då - då lyder jag ditt råd också Hamilton! ohmy.gif Jag har fått "samlingen" av en annan odlait så jag är väldigt rädd om dom! rolleyes.gif
malin72
ja ajg har 2 i fönstret och det är så varmt för dom från elementet så dom växer så det knakar...med rangliga lååååånga blad laugh.gif laugh.gif laugh.gif ok bra att ni sa det näring ska bli smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
På tal om Pelargonier, har ni sett Margith i Bodens samling ohmy.gif jag är djupt impad wub.gif
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...mid=5406&page=1
olublanseflor
Ni är välkomna att titta in på min hemsida för att se bilder på de flesta av min 1200 olika sorters samling av pelargoner.

Monica
Monica E
oj oj imponerande,hur många finns det ?
olublanseflor
Nja cirka 1200 olika sorter skulle jag tro (enligt min lista).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon