Ciczi
Hej

Med så många duktiga fotografer här på odla är jag övertygad om att ni bränner era bilder på CD skiva...

Men vad använder ni för program?

Jag sitter nämligen här och försöker göra backup på min dator men programmen (har två olika) för att bränna CD´s fungerar inte bättre än... (med lite fantasi så vet ni vad jag menar....)

Jag vill veta vilka program som ni använder för att bränna CD-skivor med era bilder (och andra filer, ej DVD).

Jag blir snart tossig här blink.gif wacko.gif mad.gif blink.gif

Ciczi
Magdis
Nero Burning Rom använder jag. smile.gif
pejori
jag med smile.gif smile.gif
Piccante
CITAT (ciczi @ 21-01-2007, 21:12)
Hej

Med så många duktiga fotografer här på odla är jag övertygad om att ni bränner era bilder på CD skiva...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif jo jag har tänkt den tanken många gånger att , det borde man ju göra unsure.gif
Men som med mycket annat så har man stora ambitioner men när det kommer till genomförandet så är man inte lika präktigt som man hade tänkt wub.gif

Men det är kanske bara jag som är kroniskt slarvig? wub.gif

Jag brukar inte ha några problem med att kopiera till CD. Jag markerar bara mappen i mina bilder och klickar på "kopiera" eller vad det står till vänster och sedan kommer det upp en ruta där det står att det finns filer färdiga att bränna till CD.
askar
Jag med använder Nero.
Ciczi
Hittade Nero på en hemsida, har ni köpt eller downloadat.... eller har ni fått den med datorn...

Ciczi
askar
CITAT (ciczi @ 21-01-2007, 21:23)
Hittade Nero på en hemsida, har ni köpt eller downloadat.... eller har ni fått den med datorn...

Ciczi

Jag har döttrar och svärsöner som fixar sånt... vet alltså inte var det kommer ifrån. smile.gif
Gossen Ruda
Nero här också. Han som brände ner Rom. Att man kan bränna utan speciellt program beror på att i XP finns det inbyggt. Förutsättningen är dock att man har en CD-brännare men det finns inbyggt också i dom senaste läsarna också.

Komplettering: Nero följde med när jag köpte min brännare.
gammelnalle
Har också NERO- följde med datorn.
Det brukar följa med ett brännarprogram när man köper dator ELLER ny brännare.

Men om jag fattat det rätt så finns det även en i Windows , men jag vet inte hur man kommer åt den.

b
renate
Nero,det fixar min son åt mig.Han körde en back up förra vintern på alla mina bilder.Sedan har jag brännt mina rosor på skiva för att kan köra den i DVDn.
askar
I windows mediaplayer finns det brännfunktion... har jag sett..
men jag har aldrig använt den.
Borde kanske testa. rolleyes.gif
pejori
CITAT (askar @ 21-01-2007, 21:49)
I windows mediaplayer finns det brännfunktion... har jag sett..
men jag har aldrig använt den.
Borde kanske testa. rolleyes.gif

jag har använt den och den fungerar bra...lätt och smidig, men jag har vant mej vid nero, så det blir offtast den smile.gif
askar
Jag gick in på Start... Hjälp.. skrev in bränna på cd.. då fick jag detta svar
Natrix
Jag backar alltid upp mina bilder på dvd samt en extern hårddisk, det skulle blli alldeles för många cd-r. Men cd eller dvd kan ju kvitta. Själv kör jag alltid med Nero, jag tycker den är överlägsen de flesta andra brännare.
Har du möjligen en långsam dator? Om du bränner snabbare än vad processorn orkar med får du problem. En tanke bara.
Pirum
Jag använder Nero och sparar omväxlande mail och bilder på CD och DVD. Ser till att alla bilder etc finns på minst 1 CD och minst 1 DVD. Det är svårt att veta om CD eller DVD håller längst. Rent fysiskt, mot repor, verkar DVD vara bättre då de har tåligare yta. Fast, vad gäller inspelningsytan (inne i skivorna) är DVD möjligen mindre tåligt än CD-skivor.

Fast viktigast alla kategorier är att förvara skivorna mörkt, och absolut inte i solljus.
askar
Jag bränner också mina bilder på både CD-R och DVD några ggr/år...
2 st av varje... en som inte tittas på , som förvaras i mörkt fodral.. den andra
också i mörkt men som man tittar på då o då. smile.gif
Floppy
Vi hade en diskusion tidigare om nått dataproblem och jag efterfrågade ett svensk språkigt ställe som man kunde spara sina bilder mm på internet...en hårddisk på internet...
Fick då ett superbra svar från någon...kommer inte ihåg vem...
Storgate så det programmet använder jag...och de gör en backup varje dag på de mappar som jag har sagt till om att de ska ta en backup på...alltså bla mina bilder...

Tack för det tipset vem det nu var som skrev det... wub.gif
KURT
CITAT (Floppy @ 21-01-2007, 22:57)
Vi hade en diskusion tidigare om nått dataproblem och jag efterfrågade ett svensk språkigt ställe som man kunde spara sina bilder mm på internet...en hårddisk på internet...
Fick då ett superbra svar från någon...kommer inte ihåg vem...
Storgate så det programmet använder jag...och de gör en backup varje dag på de mappar som jag har sagt till om att de ska ta en backup på...alltså bla mina bilder...

Tack för det tipset vem det nu var som skrev det... wub.gif

Fast ett sådant företag måste man ju verkligen lita på också! Och adressen skall nog vara www.storEgate.se .
Floppy
Sorry.... Ny länk till STOREGATE...
Jodå jag litar på dem...jag betalar ju även för det...det kan ju även hända cd-skivorna nått som att det kan hända storegate nått...finns nog inget sätt som är 1000% -igt säkert smile.gif
grycken
Jag använder NTI CD & DVD-Maker som var förinstallerat i min nya bärbara dator. Är helt nöjd med det, mycket enkelt att använda. Hade Nero förut.
Sommartorparn
Hur är det egentligen med livslängden på cd:na? Har inte så många digitala bilder ännu men funderar på framtida arkivering. Musik-cdar har jag många som har gått sönder under åren, så det känns inte speciellt säkert att lagra sina foton på det viset.
Ciczi
Har en snabb dator men de programmen jag har är totalt skruvade i sin konstruktion... Ska testa askars tips i kväll när jag kommer hem.

Ciczi
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 22-01-2007, 12:28)
Hur är det egentligen med livslängden på cd:na? Har inte så många digitala bilder ännu men funderar på framtida arkivering. Musik-cdar har jag många som har gått sönder under åren, så det känns inte speciellt säkert att lagra sina foton på det viset.

Det är omtvistat. Men samtidigt så kan du inte riktigt jämföra med musik CD, den körs regelbundet och det krävs att den skall kunna läsas både i dator och i musikspelare.
Pirum
Livslängden är omtvistad ja. Dels spelar som sagt lagringsförhållandena en stor roll, dels beror det mycket på kvaliteten på både skivan och brännaren.

Galningarna på http://club.cdfreaks.com/ , som ofta har som hobby att ägna timmar åt att bränna skivor och sen undersöka kvaliteten, upplever rätt ofta att deras billiga DVD-skivor tappar radikalt i kvalitet bara på några år. Medan CD-skivor tycks hålla längre. Fast det finns undantag. Överlag verkar både CD- och DVD-skivor tillverkas av sämre kvalitet idag än för några år sedan, möjligen är även brännarna sämre idag (för att spara pengar antar jag).

http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=33 för den intresserade, ett delforum endast om inspelningsbara skivor.

Kortfattat råd : Köp Verbatim.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon