Hej bor i lägen het med en liten trädgård eller skogsparti. Nu funderar jag på att sätta vinbärsbuskar men vill inte lämna kvar dom om jag senare kommer att flyta vilekt vi kommer och göra.
Finns det något sett att plantera buskarna i så att när jag sedan ska flytta är det inte så svårt att ta upp dom ur marken ???
Hoppas på svar Mvh karin
Min erfarenhet är att vinbär är tåliga, jag har flyttat runt på mina både stora gamla och yngre och det verkar de klara fint. Gräv upp så mycker du kan av rötterna. Jag flyttade mina på våren och det blir förstås ingen skörd att tala om det året.
Det viktigaste när du flyttar dem är vatten, fyll gropen de ska stå i flera gånger fullt upp och låt det rinnan undan innan du planterar dem. Passa också med vatten om det är en torr sommar.
Mvh
Fenja
Man kan också regelbundet ta sticklingar från vinbärsbuskarna (eller avläggare), så har man alltid små buskar "på gång", som man enkelt kan flytta, eller varför inte ge bort.
CITAT (KURT @ 22-01-2007, 07:19)
Man kan också regelbundet ta sticklingar från vinbärsbuskarna (eller avläggare), så har man alltid små buskar "på gång", som man enkelt kan flytta, eller varför inte ge bort.
Kan man ta sticklingar som man gör med andra blommor/växter?
Förklara lite närmare hur man gör?
Enklast är att göra en avläggare (se illustration nedan), annars kan man ta sticklingar (om de har blad så tar man bort dem på den del som skall ner i jorden) och sätter dem i sandblandad jord (låt max 1/3 sticka upp), som man håller fuktig. Svartavinbär är mycket enkelt att föröka med stickling. Man bör sätta några sticklingar tillsammans för att få en buske.
Tack måste prova detta.
När är bästa tiden att ta sticklingar?
Kan man göra så med röda vinbär också!
Krusbär?
Vinbärsbuskar är busenkla att flytta och dela. Man behöver inte plantera i något för att kunna flytta dem senare.
Jag har inte provat sticklingar men avläggare och de har fungerat bäst på svarta vinbär där alla tog sig, medan de röda och vita kräver lite längre vattning och hjälp. Alla växter jag gör avlggare på skrapar jag med nageln bort en liten sträng bark på vid den del som hålls under jord för att påskynda rotning. Men detta är säkert inte nödvändigt.
Krusbär har jag inte förökat alls vad jag minns. Skulle jag testa blev det med avläggare. Ta bort taggarna på den del som ska under jord så kanske det fungerar som att skrapa bort lite bark.
Den stora skillnaden för mig att göra avläggare jämfört med sticklingar är att avläggarvarianten är lite mer förlåtande om man glömmer att vattna. En stickling kan ta hela våren och sommaren på sig att rota sig, och det krävs regelbunden tillsyn och bevattning.
Sommartorparn
30-01-2007, 09:46
CITAT (Cilla @ 29-01-2007, 18:30)
Vinbärsbuskar är busenkla att flytta och dela. Man behöver inte plantera i något för att kunna flytta dem senare.
Jag har inte provat sticklingar men avläggare och de har fungerat bäst på svarta vinbär där alla tog sig, medan de röda och vita kräver lite längre vattning och hjälp. Alla växter jag gör avlggare på skrapar jag med nageln bort en liten sträng bark på vid den del som hålls under jord för att påskynda rotning. Men detta är säkert inte nödvändigt.
Krusbär har jag inte förökat alls vad jag minns. Skulle jag testa blev det med avläggare. Ta bort taggarna på den del som ska under jord så kanske det fungerar som att skrapa bort lite bark.
Den stora skillnaden för mig att göra avläggare jämfört med sticklingar är att avläggarvarianten är lite mer förlåtande om man glömmer att vattna. En stickling kan ta hela våren och sommaren på sig att rota sig, och det krävs regelbunden tillsyn och bevattning.
Krusbär förökar sig med rotskott, blir bredare och bredare med tiden. Dessa ungplantor går bra att gräva upp o sätta någon annan stans. Inblillar mig att det är enklare än att ta avläggare. Men jag antar att det funkar på samma sätt som med vinbär.
Eva i Västerås
30-01-2007, 15:04
Om du äger och ska sälja lägenheten, kom bara ihåg att tala om att buskarna flyttar med.
Tråkigt om man känner sig lurad av säljaren på sådant. Om alla vet vad som gäller brukar det inte bli några problem och diskussioner. Få det gärna nerskrivet.
Krusbär är iaf lätta att flytta. Vi har ett par buskar som flyttats på följande sätt samtidigt som de bar frukt : Rep runt buske, knutet i dragkrok på bil. Buske uppdragen med mesta rötterna kvar i jorden. Sen fraktad, utan jord eller nåt, i bilbagage nån timme en varm dag. Nedgrävd ordentligt och vattnad. Tog sig utmärkt båda två. Vinbär är också lätta att flytta, som alla redan sagt.
Jag gjorde sticklingar av vita vinbär som min syster har. Det fungerade finfint. Efter ca 4 år har jag helt ok buskar. Då började varje buske som en enkelstickling på ca 8 cm över jord.
Det går bra att göra avläggare av krusbär, och jag är helt övertygad om att det går fint att göra sticklingar av dem också.
Svarta vinbär är så enkla att göra sticklingar av att när jag använde några avklippta grenar för radmarkering i kökslandet så slog de rot!
flytta busken är enkelt, men frågan är om du kan göra det utan att det är överenskommet med köparen. se upp för onödigt tjafs där.
har du tur så finns det vinbär i ditt nästa boende:=)
CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2007, 09:46)

Krusbär förökar sig med rotskott, blir bredare och bredare med tiden. Dessa ungplantor går bra att gräva upp o sätta någon annan stans. Inblillar mig att det är enklare än att ta avläggare. Men jag antar att det funkar på samma sätt som med vinbär.
Jaså, gör krusbär det? Bra att veta. Jag ska ta bort lite gräs runt mina och se om jag kan stimulera dem att skjuta rotskott. Mina är 20-40 år gamla och några har jag delat med bra resultat, men aldrig sett att de gör annat än skjuter nya skott från ungefär samma ställe.
Jag tycker att krusbär är svåra att förstå sig på. Ni som kan något om förökning, sorter, pollinering och annat får gärna skriva mer!
Själv har jag ca 10 buskar som står och står och ger mängder av bär utan skötsel och utan att jag vet något mer om dem än att de har mycket vackra små blommor och härliga bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.