Hej!
Jag vill tipsa om skolan jag går på i England, Writtle College!(Ligger i Essex, utanför Chelmsford)
Jag går en 3-årig trädgårdsingenjörsutbildning på universitetsnivå, kallas BSc. (Hons) Horticulture.
De har också andra trädgårdsinriktningar såsom trädgårdsdesign mm.
Terminsavgiften är ok (£1350 /2 terminer, fulltidsstudier), täcks av studiebidraget och man är också berättigad lån från CSN.
Jag trivs jättebra!
Ta en titt på deras hemsida www.writtle.ac.uk (sorry, vet inte hur man länkar...)
Anledningen till att jag går där är att vi av andra skäl skulle flytta hit i 3 år och jag som alltid velat komma in på Alnarp blev överlycklig att komma in här. Ett stort plus är ju att man får engelskan på köpet!
Det ju en utbildning på uni-nivå så det är stora krav på dig som elev! Men vet man vad man vill och älskar ämnet så är ju motiveringen stor att ta sig igenom!
Innan vi flyttade visste jag inget om vilka skolor som fanns och lite tur får man ju ha, vi bor nära!
Writtle har väldigt gott renomé, har tex alltid en monter med på Chelsea Flower-show. Ni som var där förra året kanske såg montern om provodling av tomater i olika odlingsmedia (fick silvermedalj)?
Jag skriver detta för jag tycker det är synd att inte fler vet om denna skolan, som som sagt är godkänd av CSN för studiemedel (och så kanske jag får lite svenska skolkamrater, just nu är jag den enda svensken...) Det är mycket elever från hela världen inkl norge, holland, frankrike, spanien, kina, japan...
och så är det nära till alla vackra engelska trädgårdar!
Hälsningar Anna