Full version: Radon
AnitaO
Har gjort en radonmätning i huset och fick resultatet idag.
Årsmedelvärde: 340 Bq/m3 sad.gif
Enligt Socialstyrelsen utgör mätvärden över 200 Bq/m3 oläghenhet för människors hälsa.

Så fick man lite mer att göra då sad.gif sad.gif sad.gif
Leia
Ajajaj... Så tråkigt. Vi har också sådana dosor i huset just nu. Vårat hus är ju ett trä hus, men radon kan även komma från sprickor i berget, så därför vill vi kolla upp det.
Lena i Torslanda
Några frågor eftersom jag själv är undrande till vårt eget hus:
Vad kom det sig att du gjorde en mätning? Misstänkte du höga värden?Vad kan du göra för att få ner radonhalten?
AnitaO
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-01-2007, 10:31)
Några frågor eftersom jag själv är undrande till vårt eget hus:
Vad kom det sig att du gjorde en mätning? Misstänkte du höga värden?Vad kan du göra för att få ner radonhalten?

Vi fick ett erbjudande från kommunen om att göra mätning.
Företaget som vi beställde dosorna från:
www.pasela.se

Vad vi kan göra måste jag läsa in mig på.
Finns en massa information på Boverkets hemsidan att ladda ner.
Leia
I vårat fall var det så att vi fick hem ett förmånligt erbjudande om att kolla radon halten. Eftersom vi vet att vårat hus står på berg och det komma ur sprickor i berget så hakade vi på. Hur man får bort det vet jag faktiskt inte, det får vi ta då om det är högt värde.
Lena i Torslanda
Tittade på Boverkets sida och det verkade ju inte alltför oöverstigligt att kunna minska ev. höga halter .Ökad ventilation verkar ju var det första.
AnitaO
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-01-2007, 10:39)
Tittade på Boverkets sida och det verkade ju inte alltför oöverstigligt att kunna minska ev. höga halter .Ökad ventilation verkar ju var det första.

Jag började att läsa om bidragen laugh.gif
Man får bidrag med 50% av kostnaden, dock högst 15.000
Lena i Torslanda
CITAT (AnitaGg @ 22-01-2007, 10:41)
Jag började att läsa om bidragen laugh.gif
Man får bidrag med 50% av kostnaden, dock högst 15.000

Hade jag också gjort om jag visste att jag behövde åtgärda sleep.gif

Man får banne mig vara lite om sig och kring sig!!
kristerh
CITAT (Leia @ 22-01-2007, 10:36)
I vårat fall var det så att vi fick hem ett förmånligt erbjudande om att kolla radon halten. Eftersom vi vet att vårat hus står på berg och det komma ur sprickor i berget så hakade vi på. Hur man får bort det vet jag faktiskt inte, det får vi ta då om det är högt värde.

Det finns på fler ställen än i bergsprickor, det är väldigt vanligt med markradon, som pyr upp från underjorden,
icke att förglömma alla hus som byggdes i blå lättbetong, tror det var på 70 talet, de husen har oxså radon.
om det kommer från marken åtgärdas det lättast genom en radonfläkt som placeras under huset (grunden), annars är det som någon skrev ökad ventilation som gäller.
AnitaO
CITAT (kristerh @ 22-01-2007, 11:41)
CITAT (Leia @ 22-01-2007, 10:36)

Det finns på fler ställen än i bergsprickor, det är väldigt vanligt med markradon, som pyr upp från underjorden,
icke att förglömma alla hus som byggdes i blå lättbetong, tror det var på 70 talet, de husen har oxså radon.
om det kommer från marken åtgärdas det lättast genom en radonfläkt som placeras under huset (grunden), annars är det som någon skrev ökad ventilation som gäller.

Förmodligen markradon i vårat fall eftersom det är byggt på berggrund.
Huset är från sekelskiftet, så det är sannolikt inte byggnadsmaterial.
Magdis
Nää vad läskigt! unsure.gif Stackars er, vad gör man åt det då? Vågar nog inte göra nån sån där mätning ens. Fast vårt hus står på gammal sjöbotten, brukar det vara radon på såna ställen?
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2007, 12:02)
Nää vad läskigt! unsure.gif Stackars er, vad gör man åt det då? Vågar nog inte göra nån sån där mätning ens. Fast vårt hus står på gammal sjöbotten, brukar det vara radon på såna ställen?

Ska försöka få tag på nån på kommunen som kan anvisa nån firma.
Dom får komma hit och utreda var radonet kommer ifrån, och sen föreslår dom åtgärder.

På gammal sjöbotten finns nog ingen radon, men det kan också finnas i vissa byggnadsmaterial, så helt säker kan man inte vara förrän man har kollat.
Magdis
Jag har hört att spindlar inte brukar trivas i radonhus, är det sant eller är det en skröna?
anna_rispan
Magdis: Mina föräldrar bor i läganhet som är byggda på/alternativt precis bredvid gammal sjöbotten som. Marken har även varit soptipp. Plus att det är en ås därigenom så det är förhöjda radonhalter där. Vet inte vilket av sakerna som påverkar mest men det verkar inte helt lätt det där med Radon!!

De har spindlar i lägenheten också.
O det redan innan det sattes in fläktar i huset.
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2007, 12:14)
Jag har hört att spindlar inte brukar trivas i radonhus, är det sant eller är det en skröna?

Förmodligen en skröna eftersom vi ofta har spindlar inomhus biggrin.gif
Det jag har hört är att spindlar inte trivs i mögelhus.
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 22-01-2007, 12:24)

Jaha, alltid nåt! biggrin.gif Kanske man inte har mögel iallafall då. Vi har en fläkt i krypgrunden, undrar om det kan bidra till att minska radon.
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2007, 12:26)
CITAT (AnitaGg @ 22-01-2007, 12:24)

Jaha, alltid nåt! biggrin.gif Kanske man inte har mögel iallafall då. Vi har en fläkt i krypgrunden, undrar om det kan bidra till att minska radon.

Ja, det är jättebra att ni har en fläkt i krypgrunden.
Det minskar definitivt radonhalten.

Fattar inte hur man ska få in en fläkt i krypgrunden unsure.gif
Hur är den monterad?
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 22-01-2007, 12:29)
Fattar inte hur man ska få in en fläkt i krypgrunden unsure.gif
Hur är den monterad?

Ingen aning, det är Anticimex som har hand om den. Vi har ett trygghetsavtal med dem. De satte in fläktar i alla hus i området efter att någon fått fuktskador.

Jag tror att den bara står där nere på golvet...vi har en lucka i hallgolvet där man kan komma ner i krypgrunden. Min man har varit där nere men inte jag.
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2007, 12:33)
CITAT (AnitaGg @ 22-01-2007, 12:29)
Fattar inte hur man ska få in en fläkt i krypgrunden  :unsure:
Hur är den monterad?

Ingen aning, det är Anticimex som har hand om den. Vi har ett trygghetsavtal med dem. De satte in fläktar i alla hus i området efter att någon fått fuktskador.

Jag tror att den bara står där nere på golvet...vi har en lucka i hallgolvet där man kan komma ner i krypgrunden. Min man har varit där nere men inte jag.

Nån sån lucka har inte vi sad.gif
Leia
Nu har vi fått svar på vårat värde. Bara 30, så inget behöver göras, skönt! smile.gif
Bee
Ena fasaden på vårt hus är byggd (på 60-talet) med blåbetong och alltså radonhaltigt. Vi har haft två mätningar, en gång på 80-talet och en gång för två år sen. Vi ligger numera en bra bit under gränsvärdet 200 bequerel sen vi bytte alla fönster på den sidan av huset. Det handlar i stor utsträckning om ventilation så de nya fönstren står på glänt nästan hela tiden.

Sen såg jag på någon byggsajt att det finns något som kallas "radontapeter". Dom menade att man skulle stänga ute radonet med en extratjock tapet av något särskilt material. Låter mest som bondfångeri tycker jag. Inte kan man stänga ute strålning, i såfall fick tapeten vara minst 10 cm tjock!

Christa
Radon är ju en gas så den kanske man kan stänga in. Gasen kan ju sprida sig i huset men strålningen sprider sig nog inte lika långt. Kan inte detta så bra men tror att det kan vara så.
snillan
Angående radonmätning:

I vår kommun får man låna en radonmätare först, det tar 2-3 dagar som den skall stå i huset, då får man först en vink om hur radonhalten ser ut, är den för hög, så beställer man dosorna, och vad jag minns så skulle väl de ligga i minst en månad (eller om det var längre tid), då får man en mer exakt mätning. Sen kan länsstyrelsen tipsa dig om företag dit du kan vända dig för att få ett åtgärdsförslag. Vi har markradon i vårt hus, som skall åtgärdas med radonfläkt, är man lite händig kan man tydligen fixa sådan själv säger de som vet. Vi har fått en offert från ett företag på ca 30 000 kr, innan bidraget är inräknat.

Snillan
karjo
Vi har också mätt radon. De små dosorna vi hade skulle hänga i nästan 3 månader tror jag och det skulle vara under vintersäsongen, när man har dörrar och fönster stängda i huvudsak och i vårt fall också under eldningssäsongen.
Aries
Vi håller på och radonmäter just nu. En dosa nere i vardagsrummet och en uppe i dotterns rum. Så vi får hoppas att det inte är höga värden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon