Har drabbats av små flygfän som är runt mina sådder och sticklingar. Tror ni att det kan vara sorgmygg, eller hur ser sådana ut? Hur som helst; vad göra för att bli av med dem?
kerstin z5-6
22-01-2007, 13:43
Ja , sorgmygg -de flygande lägger nya larver -och larverna är värst -de käkar opp rötterna på nygrodda växter nemablom -nematodbekämpning är bäst
Pyrex hjälper måttligt till bra Om du ska behandla med Nemablom -kan du inte använda Pyrex (också)
Jonas70
22-01-2007, 22:54
Tack för ett snabbt svar. För en oinvigd, var får man tag på Nemablom? Finns det några "biverkningar"?
NEMAblom kolla under fliken kontakta oss så hittar du närmaste försäljnings ställe. Och nej, det finns inga biverkningar
malin72
22-01-2007, 23:06
CITAT (Hamilton @ 22-01-2007, 23:03)
Och nej, det finns inga biverkningar
joho det gör det ju..att flugorna blir utrotade och dör
nej allvarligt det är ett jätte bra medel som jag har Hamilton att tacka för det var av henne jag fick min första flugdödare av
Jonas70
23-01-2007, 22:38
Tack så mycket för hjälpen. Ska genast se till att köpa flugpapper i väntan på Nemablom.
fruberglund
24-01-2007, 12:32
Jag har aldrig haft några sorgmygg men undrar vad de kommer ifrån, kan man motverka på nåt sätt? Är det för att man vattnar för mycket, för lite, fel jord eller vad?
kerstin z5-6
24-01-2007, 12:59
I huvudsak en kombination av övervattning och ägg i jorden .. Därav ska man försöka vattna lagom o låta ytlagret torka upp mellan vattningarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.