anneli85
Har nu tittat för sjuttioelfte gången i Kajsas och Kerstins underbara rosalbum. Och nu har jag gjort en lista med "bara måste ha" rosor. Men var köper ni Era fina exemplar? På postorder eller i nån plantskola i närheten av Er? Kolla lite på Flora Linnea, är dom godkända? Man vill ju få bra plantor.
kerstin z5-6
Jag har ju tjatat så häromkring , om de kanadensiska tex -så här finns de på plantskolorna
Även tex Blomsterlandet hade en hel del av dem i somras
Annars är jag väldigt nöjd med rosenposten -frakt ca 100 sv kr oavsett mängd rosor -barrotade, beställ så kommer de i vår
Betalas med svenskt postgiro
Alla mina Gallica kommer därifrån
Rosenposten

Sajten beträdes på egen risk smile.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Eftersom jag inte alltid orkar förminska bilderna här
Har jag nog mer rosor nu än vad som finns i album odla
Här är de andra albumen
aot album 1 rosor

album 2 AoT Rotäkta kanadensiska rosor
Kajsa
Köper på olika ställen, Flora Linnea, Rosenposten har en stor fördel, man kan själv bestämma vecka man vill ha rosorna, Flora Linnea skickar mycket sent på höstarna, vilket stressar upp mig.
Titta gärna här Horto Green AB dom har många rosor och dom har billiga 5-pack. Beställer du nu i Januari är det 10 % rabatt, kolla nya Elegance rosorna, dom har jag beställt, rotäkta rosor. Här köper jag mina stamrosor, här får du växterna med bil fram till dörren, helt perfekt, 100 kr bara. Och jättenöjd med allt dom skickat från rosor till klematis.
Så köper jag på Löta, jättestor rosfirma i Eskilstuna, Åsby Trädgård i Hallsatahammar har mycket rosor, så har jag Växtmästaren i mitt villaområde och där har jag handlat mycket. Ibland shoppar jag i Sthlm då sonen pluggar där, vi gör ofta trädgårdsbesök när jag åker dit, Zetas var ju något extra, var där i höstas.
fruberglund
Ja, jag får väl vara m.fl. då biggrin.gif

Har faktiskt köpt de flesta av mina på Rosenposten, är superbra. Som Kerstin sa ca 100 kr i frakt men det är svårt att hålla sig bara till de man bestämt om man väl börjar kolla runt, slinker gärna med ett gäng extra smile.gif Rekommenderar dem varmt, superbra kvalité, bra pris och man får dem när man vill.

Sen har jag köpt några på Coop också men man märker faktiskt skillnad på kvalité.

Om Rosenposten har den/de rosorna jag vill ha så ser jag ingen anledning att köpa någon annanstans och hittills har de haft det jag vill ha smile.gif
anneli85
Okidoki, det får nog bli Rosenposten. Och en tripp till Löta är absolut planerad i vår, jag har bara 3,5-4 mil dit tongue.gif . Det var Kerstin som tipsade om Löta först, här bor man så nära en omtalad plantskola och inget vet man, fast jag är ju inte så gammal så jag har väl en del kvar att lära. Tackar för bra tips!Föresten, stamrosor hur förvarar man dom??Mörkt eller ljust under vinterhalvåret, gradantal ungefär?
Kajsa
Mörkt och svalt ca 2-5 grader, har mina i garaget och vattnar lite då och då, sätter ut dom i april i skyddad hörna täckta med fiberväv mot kyla/sol. Det är svårare vinterförvara pelargoner och fuchsior än rosor.
Mia, zon 3
Jag har köpt de flesta av mina på Roskraft. De var inte så jättestora, men väldigt fina. Skönt att veta att de är på egen rot dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon