Tor
Hej!

Är väldig nybörjare på det här med trädgård m.m. Har bara haft det i mindre än ett år, men blev fast direkt.

Nu tänkte jag pröva lite tidig frösådd, och har ett par funderingar jag hoppas jag kan få svar på. Har läst lite här och där i forum, böcker och tidningar, men tänkte ändå ställa frågorna rätt ut då jag inte känner mig helt säker...

Chili - Vilken grotid kan man vänta sig? Sånt står ju aldrig på påsarna...

Perenner - När dessa ska ha sina "köldperioder", spelar det roll om de står ljus och mörkt? Ställer man ut dem får de ju ljus, kör man kylen så får de ju mer begränsat av den varan. Kvittar det eller beror det på sort?

Belysning - Jag har läst mig till att man ska hänga lampan ganska lågt över de små liven när de börjar spria. Är det en dm som gäller eller? Man ska ju helst placera plantorna något svalare än rumstemperatur - borde inte en lampa så nära göra att det blir rätt varmt ändå, iallafall som rumstemperatur? Även lysrör och kompaktlysrör avger ju faktiskt en viss värme... Och skulle man hänga en högtrycksnatrium över så tycker jag de borde brinna upp rätt snart.

Är det dagsljuslysrör som är att föredra om man inte ska krångla till det allt för mycket? Tycker man hittar så mycket olika info även här. Bosse Rappne skriver i nån bok (som han själv kallar "Bajsboken" smile.gif ) att det går bra med en skrivbordslampa, kvittar det egentligen vilken spektral sammansättning ljuset har eller? Det är ju rätt stor skillnad på kalla lysrör och högtrycksnatrium vad gäller färgtemp osv...

Det var nog vad jag undrade över nu. Nu ska jag hänga upp en lampa.
kerstin z5-6
Perenner - När dessa ska ha sina "köldperioder", spelar det roll om de står ljus och mörkt? Ställer man ut dem får de ju ljus, kör man kylen så får de ju mer begränsat av den varan. Kvittar det eller beror det på sort?

De ska i huvudsak kylas -inte gro, förrän efter avslutad kylperiod-kylan häver bara frövilan -därefter kan de gro -så ljuset har mindre betydelse
För de flesta är ute bäst

Belysning - Jag har läst mig till att man ska hänga lampan ganska lågt över de små liven när de börjar spria. Är det en dm som gäller eller? Man ska ju helst placera plantorna något svalare än rumstemperatur - borde inte en lampa så nära göra att det blir rätt varmt ändå, iallafall som rumstemperatur? Även lysrör och kompaktlysrör avger ju faktiskt en viss värme... Och skulle man hänga en högtrycksnatrium över så tycker jag de borde brinna upp rätt snart.

Är det dagsljuslysrör som är att föredra om man inte ska krångla till det allt för mycket? Tycker man hittar så mycket olika info även här.

Right smile.gif-daglysrör -vanliga i armaturer -Växterna 10 -15 cm under rören
-palla upp eller häng armatur i reglerbar lina
14-16 tim /dygn ska ljuset på

Idealvärme för de flesta varmgroende + 20 -22-under groning
Idealvärme för mycket, i tillväxt, efter utskolning
-perenner med mera-Något svalare -gärna ner mot + 15, framför allt svalt nattetid-då ju lysrören är avstängda-så viss avsvalning sker ju -som i naturen ..

För höga temperaturer kan i viss mån kompenseras av
1. Bra ljus
2. Fläkt som cirkulerar luften

Chiliasterna får svara dej på grotid
smile.gif
ewa zon 3
Välkommen till forumet först av allt, här kommer du säkert få svar på de flesta av dina frågor smile.gif

När det gäller belysning så har du redan fått bra svar av Kerstin
här kan du läsa mer om lysrör

Högtrycksnatriumlampor hänger man mycket längre ifrån plantorna och de klarar att belysa ett större område, men precis som du säger så avger du mycket värme och vill man inte öka temperaturen där man drar upp sin växter så är det bättre med lysrör.

/Ewa
Tor
Tack för otroligt snabba svar!

Tog med mig en lampa hem från jobbet, kompaktlysrör, och hängde upp den. Kör lite prov på lite basilika jag inte kunde låta bli att sätta häromdan. Noterar iallafall att den blir rak under lampan på bara ett par timmar istället för att luta sig mot fönstret.

Nu hoppas jag på nåt från nån chilientusiast också! smile.gif
Eva 33c
Min erfarenhet är att chilifröerna gror inom en vecka, är det gamla frön (man har ju ofta kvar sorter från tidigare år) kan det ta lite längre tid. Men inom 2 veckor brukar alla ha grott hos mig. Då sår jag i vanlig rumstemperatur, kanske lite varmare om jag hittar någon bra plats.
Tesa
Jag har haft chilifrön som grott efter 4 veckor men för det mesta om de bara får det varmt nog så gror de efter ca 1 vecka...men det beror ju säkert också på hur gamla fröna är..
Jonas70
Jag sådde 5 sorters chili den 14/1, och idag kom den sista av sorterna upp. Så för mig tog det mellan 4-8 dagar innan de grott. Nu står de under mina lysrör som jag låter brinna 16h/dygn. Hoppas på ett gott resultat. rolleyes.gif
noora
Chilifröernas grotid beror även på sort. Vissa sorter tar alltid "en dag längre" på sig, dvs dagen efter att jag börjar tänka att det är dags att ge upp så börjar de gro smile.gif
Tor
Okej!
Tack för svaren. Sådde i söndags ("Cayenne Long Slim"), så då får vi se hur länge det kan dröja...
Alltid lika kul när det börjar spira...
Tor
Sådär...
Idag, 9 dagar efter sådd tittade de första groddarna upp! tongue.gif
Jonas70
Det får man väl anse vara en relativt normal tid innan grodd. Fick de stå varmt, eller?
Tor
Jag körde dem först i kökets söderfönster i en vecka. Sen noterade jag på påsen att det stod 22 grader och flyttade dem till norrfönstret igår, helt enkelt därför att det är lite vajsing med elementet under södra köksfönstret.
Tror väl knappast det var därför det plötsligt tittade upp lite idag, men...
Jonas70
Nej, kanske inte, men du ska inte vara säker. Chili vill ju gärna ha det varmt när de ska gro!
Österläge
Jag är oxå nybörjare på chili, och undrar: vill de ha det varmt även efter att de har kommit upp, eller ska man ställa dem lite svalare då? Funderar på att ha dem i sovrummet, där är inte elementen på så det är svalare än de andra fönstren, där elementen står på för fullt.

Och så det här med belysning... Jag har en skrivbordslampa med en 11 W lampa, inte vanlig glödlampa utan den sorten som är som ett långsmalt "U", funkar det? Eller är det fel sorts ljus?

Tack på förhand! wub.gif
ewa zon 3
CITAT (uteplatsen @ 31-01-2007, 10:42)
Och så det här med belysning... Jag har en skrivbordslampa med en 11 W lampa, inte vanlig glödlampa utan den sorten som är som ett långsmalt "U", funkar det? Eller är det fel sorts ljus?

Klart du kan använda skrivbordslampan smile.gif
Tänka bara på att eftersom man behöver ha lysröret nära småplantorna 10-15 cm så klarar en 11W lampa inte av att lysa upp så stort område, kanske en såbytta i glasslåde-storlek rolleyes.gif

/Ewa
Österläge
Tack Ewa! Min sambo trodde inte det skulle funka, det är fel våglängd på ljuset sa han... jag kan inget om sånt rolleyes.gif - han är naturvetaren i hemmet... Lampan är ca 20 cm lång så det täcker väl inte så mycket som du säger, men bättre än inget! Fick även en sk växtlampa av mina föräldrar, de hade köpt fel. Jag tänkte sätta den i en annan skrivbordslampa, så kan jag se om det blir nån skillnad på plantorna! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon