Är väldig nybörjare på det här med trädgård m.m. Har bara haft det i mindre än ett år, men blev fast direkt.
Nu tänkte jag pröva lite tidig frösådd, och har ett par funderingar jag hoppas jag kan få svar på. Har läst lite här och där i forum, böcker och tidningar, men tänkte ändå ställa frågorna rätt ut då jag inte känner mig helt säker...
Chili - Vilken grotid kan man vänta sig? Sånt står ju aldrig på påsarna...
Perenner - När dessa ska ha sina "köldperioder", spelar det roll om de står ljus och mörkt? Ställer man ut dem får de ju ljus, kör man kylen så får de ju mer begränsat av den varan. Kvittar det eller beror det på sort?
Belysning - Jag har läst mig till att man ska hänga lampan ganska lågt över de små liven när de börjar spria. Är det en dm som gäller eller? Man ska ju helst placera plantorna något svalare än rumstemperatur - borde inte en lampa så nära göra att det blir rätt varmt ändå, iallafall som rumstemperatur? Även lysrör och kompaktlysrör avger ju faktiskt en viss värme... Och skulle man hänga en högtrycksnatrium över så tycker jag de borde brinna upp rätt snart.
Är det dagsljuslysrör som är att föredra om man inte ska krångla till det allt för mycket? Tycker man hittar så mycket olika info även här. Bosse Rappne skriver i nån bok (som han själv kallar "Bajsboken"

Det var nog vad jag undrade över nu. Nu ska jag hänga upp en lampa.