Full version: Filförfrågan
Gossen Ruda
Någon som har ovanstående fil i sin dator? Jag har installerat ett kort med 4 USB-ingångar i datorn. För att detta kort skall fungera så krävs vissa drivrutiner som oftast installeras automatiskt eller via medföljande cd. Jag började installera men datorn frågade efter CD:n med programmet för att hitta rätt filer men 4 st saknades. Jag misstänkte att det berodde på att jag har en uppgraderad Win98 så jag installerade alla Pyttemjuks(Microsoft) alla uppdateringar och se på fan, 3 av filerna dök upp på hårddisken.

Då var det den fjärde som inte följde med. Den finns att ladda ner via div firmor, fast inte via Pyttemjuk, men jag vill inte utnyttja dessa utan vänder mig till datafolket här. Är det nån som dela med sig via mail? Filen verkar vara ganska liten.
Fizzgigg
Den filen har ganska mycket med respektive version av operativsystemet att göra så att skicka en ny behöver inte alls får det att fungera (trots samma operativsystem) utan kan lika gärna leda till en BSOD (Blue Screen Of Death), dvs en systemkrasch. Har du testat att stoppan in original-cd:n med operativsystemet och låta installationsprogrammet sökja efter filen där?
LadyG
Jag har inte ens den filen, verkar det som. Iaf kunde inte datorn hitta den.
Gossen Ruda
CITAT (Fizzgigg @ 22-01-2007, 19:23)
Den filen har ganska mycket med respektive version av operativsystemet att göra så att skicka en ny behöver inte alls får det att fungera (trots samma operativsystem) utan kan lika gärna leda till en BSOD (Blue Screen Of Death), dvs en systemkrasch. Har du testat att stoppan in original-cd:n med operativsystemet och låta installationsprogrammet sökja efter filen där?

Det kanske vore en idé, fast just nu hittar jag den inte. Jag har ju aldrig installerat windows, det fanns när jag köpte maskinen.
Gossen Ruda
Hittade den CD:n och nu vaknade minnet, jag hade WIN 95 från början och uppgraderade till 98:2 senare. Filen finns inte på nån av dom cd:na. Dom andra 3 dök ju först upp när jag installerade uppgraderingarna från Pyttemjuk idag. Eftersom filen saknas nu borde det väl inte hända så mycket om det råkar bli fel version eller är jag ute och surfar hejvilt nu?
Fizzgigg
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2007, 20:34)
Hittade den CD:n och nu vaknade minnet, jag hade WIN 95 från början och uppgraderade till 98:2 senare. Filen finns inte på nån av dom cd:na. Dom andra 3 dök ju först upp när jag installerade uppgraderingarna från Pyttemjuk idag. Eftersom filen saknas nu borde det väl inte hända så mycket om det råkar bli fel version eller är jag ute och surfar hejvilt nu?

Om du bortser från att datorn kan krascha och eventuellt hamna i en loop av omstarter där en krasch leder till en omstart som leder till en krasch som leder till... så nej, då kan det inte hända speciellt mycket.

Eller för att tala klarspråk: installera inte en systemfil som du inte är säker på att den hör hemma i ditt system. Det kan ställa till med mycket tråkigheter. Det enklaste och bästa tipset: spendera några slantar och uppdatera till Windows XP Home Edition.
Det kan till och med vara så att om det är ett expansionskort som är för USB 2.0 så kommer det kanske aldrig att fungera med Windows 98 eftersom det operativsystemet aldrig fick stöd för USB 2.0 tillräcklgit bra för att vara värt att använda. Det fick ett bristfälligt stöd för USB 1.1 efter mycket patchande, svordomar, uppgraderingar och "fullösningar" men det var allt. Det var först i och med Windows 2000 som det fick ett vettigt usb-stöd.
Gossen Ruda
Jag får spader, nu funkar det. laugh.gif Jag kunde ju skryta med att för ett datasnille som jag är inget omöjligt men sanningen är denna: Jag testade igen och fick återigen uppmaningen att stoppa in WIN98-cd:n i drive D. Det var något som inte stämde och nu fattade jag äntligen vad det var. Jag har ju satt in en extra hårddisk som har enhet D, CD-driven heter E! Efter att ha ändrat sökvägen hittade datorn filerna och allt är frid och freud. Ibland behöver man tänka efter lite och samla sig. laugh.gif
LadyG
Underbart när det inte är värre laugh.gif
Fizzgigg
Det är ofta de enkla lösningarna som är klurigast att komma på. smile.gif
Gossen Ruda
Hmm, men hade jag inte fått skriva av mig här och fått lite tips så vete 17 hur det gått. Tyvärr verkar det inte funka med skannern, när jag slår på den vaknar datorn och letar efter drivrutiner men hittar inga. Skannern låter lite konstigt så det KAN vara något fel på den. Har mailat till en annan person som har en likadan för att få reda på om den skall låta så.
Gossen Ruda
Fick igång skannern så småningom när jag installerad om programvaran och även tagit med sånt jag inte har användning av. Presto Pagemaker t.ex. Det gick inte att välja bort för då slutfördes inte installationen. Jag får plocka bort det efteråt. Likadant får jag ta bort skannerprogrammet från autostart. Fattar inte varför programmakarna skall ha pippi på att lägga programmet där.
Fizzgigg
Den vanligaste ursäkten brukar vara i stil med att "när du vill använda programmet går det jättesnabbt att starta det". Det har de ju iofs rätt i men jag tycker ändå att det är onödigt. Det sänker datorns prestanda och så jäkla bråttom har i varje fall inte jag.
Gossen Ruda
Jag plockar upp min gamla tråd igen för nya allvarliga problem har tillstött. Plötsligt så fungerade ingenting. Datorn reagerade inte när skannern slogs på. Jag kollade allting med kablar och anslutning mm. Eftersom det strulat lite med installationen av skannerns programvara beslöt jag mig för att avinstallera alltihop och sen installera allt igen utan att krångla till det som jag gjorde från början.

Avinstallationen verkade gå bra men sen sket det sig. När jag försöker installera programmet igen dyker det upp en skylt med att programmet har gjort en otillåten åtgärd och kommer att stängas ned. sad.gif

Vad jag misstänker har hänt är att det finns någon fil eller uppgift kvar efter avinstallationen som kolliderar med nyinstallationen, eftersom detta sker när jag har godkänt var mapparna skall ligga. Jag har gått igenom hårddisken och rensat från allt som tänkas kan ifråga om mappar och filer. Har även kollat regedit men där finns inget heller.

En ljusglimt är dock att skannern fungerar nu, så fort jag slår på den börjar datorn försöka skapa maskinvaruprofiler men det funkar inte så bra eftersom skannerprogrammet saknas.

Nån som har någon idé? Det finns en support via mail som en sista utväg. Dom sitter i Tyskland men det går säkert att maila på engelska fast även där har jag svårt att uttrycka mig.
LadyG
Bara att göra exakt som du gjort, dvs avinstallera allt och rensa ut ordentligt.

Du skulle kanske kunna prova med något annat scannerprogram men jag är mycket osäker på vilka som passar med vilka scanners. Det borde förvisso stå i readme.txt men det är ju inte säkert.
Gossen Ruda
Problemet är löst men det kostade tid och hjärnkraft. Kom till slut på att kolla vilka filer som fanns på installations-cd:n och jämföra med datorn. Det var bara några som fanns kvar på datorn men den som fångade mitt intresse var en fil som på CD:n hette usbscan.sy_. Efter sök på datorn hittade jag en till synes exakt samma fil, fast då som usbscan.sys, under windows/system32/drivers. Efter att ha provat lite och gjort en kopia av filen tog jag bort den och sen gick det att köra installationsprogrammet. laugh.gif

Troligen finns det någon spärr i windows så att ett installationsprogram inte kan skriva över en befintlig systemfil. Det finns ju en del som är viktiga för datorns funktion. Nu kan man ju tycka att filen skulle försvunnit när jag avinstallerade programmet men det är kanske likadant där, systemfiler skall inte kunna raderas av ett program.

Nu skall jag bara komma underfund med hur skannern fungerar. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon