|
fruberglund
22-01-2007, 18:52
...och jag har byggt den alldeles själv. Har till och med åkt till bygghandeln själv och stått där och kapat upp längderna till hyllan  Den är inte helt klar, ska dit 6 lysrör till men de får jag inte förrän på onsdag. Byggde den efter att ha sett Gurkans hylla, är ungefär likadan. Är stolt och nu lääääääääääängtar jag tills mars när frösådderna ska in under lysrören också
malin72
22-01-2007, 19:14
waw  vad fin grattis vad duktig du har varit, där kommer dom att ha det bra
Jag förstår om du är stolt. Den blev ju så bra.
Hur snyggt som helst ju.... Bra jobbat... själv ska jag vara lat och köpa färdig från IKEA....sån där lagerhylla två stycken...
Lady Hamilton
22-01-2007, 20:10
Tjusigt!  Där i hyllan kommer dina frösådder att må bra
ewa zon 3
22-01-2007, 20:12
Hur fint som helst Där blir det kalas för dina frösådder sen /Ewa
fruberglund
22-01-2007, 20:32
CITAT (Floppy @ 22-01-2007, 19:39) Hur snyggt som helst ju.... Bra jobbat... själv ska jag vara lat och köpa färdig från IKEA....sån där lagerhylla två stycken... Jo, fast de var inte långa eller djupa nog. Ja, visst kommer det frodas, bara jag kommer ihåg att vattna
CITAT (fruberglund @ 22-01-2007, 20:32) CITAT (Floppy @ 22-01-2007, 19:39) Hur snyggt som helst ju.... Bra jobbat... själv ska jag vara lat och köpa färdig från IKEA....sån där lagerhylla två stycken... Jo, fast de var inte långa eller djupa nog. Ja, visst kommer det frodas, bara jag kommer ihåg att vattna  nä det är ju sant...men jag är inte så händig och duktig som du...  ...önskar jag vore det...så IKEA får duga åt mig...
Jag har köpt på ÖB. Hyllplanen är ca 23 cm breda och med 5 hyllor.
CITAT (fruberglund @ 22-01-2007, 18:52) ...och jag har byggt den alldeles själv. Har till och med åkt till bygghandeln själv och stått där och kapat upp längderna till hyllan  Den är inte helt klar, ska dit 6 lysrör till men de får jag inte förrän på onsdag. Byggde den efter att ha sett Gurkans hylla, är ungefär likadan. Är stolt och nu lääääääääääängtar jag tills mars när frösådderna ska in under lysrören också  Kvinnor kan. Klart du ska vara stolt... jättefin hylla.
CITAT (Alba @ 22-01-2007, 20:53) Jag har köpt på ÖB. Hyllplanen är ca 23 cm breda och med 5 hyllor. okej...vad kostade de där...?...på IKEA är de 30 cm djupa...men 23 kan funka
malin72
22-01-2007, 21:22
fruberglund
22-01-2007, 21:37
CITAT (malin72 @ 22-01-2007, 21:22) Ser ju precis ut som mig...tja om 20 år i alla fall
malin72
22-01-2007, 21:38
Maria_z5
22-01-2007, 22:00
Stilig hylla!! Tänker nog sikta på något sådant om några år när jag har blivit mer avancerad.  /Maria
Helen i Piteå Zon 5
22-01-2007, 22:17
Wow superfin hylla! Där kommer dina plantor att växa och frodas  /Helen
Jonas70
22-01-2007, 22:45
På IKEA finns det ju även lagerhyllor som är 50cm djupa. Själv så fick jag en sådan gratis på Blocket som jag sedan gjort om till förodling med lysrörsarmaturer.
Vad är lagom höjd mellan hyllplanen? Jag funderar på att helt sonika ockupera halva den hylla som står i garaget och montera dit dom två lysrörsarmaturer som jag köpte förra året, men det är lite tjorvigt att flytta på hyllplanen i den...
fruberglund
23-01-2007, 11:30
CITAT (noora @ 23-01-2007, 11:06) Vad är lagom höjd mellan hyllplanen? Jag funderar på att helt sonika ockupera halva den hylla som står i garaget och montera dit dom två lysrörsarmaturer som jag köpte förra året, men det är lite tjorvigt att flytta på hyllplanen i den... Beror ju på hur höga lysrören är. Jag har ca 45 mellan hyllplanen, lysrören är 10 cm höga, frigoliten 3 cm/st, sen är frösåddslådorna ca 5 cm höga. Frigoliten kan jag lägga ihop flera och på så sätt höja/sänka frösådderna efter behov. Det behövs ju ca 10 cm mellan frösådd och lysrör sägs det här men det beror väl på hur länge man har dem inne (hur tidigt man börjar). Ju större/högre de blir desto längre ner måste de ju så de inte växer in i lysrören
CITAT (fruberglund @ 23-01-2007, 11:30) Jag har ca 45 mellan hyllplanen, lysrören är 10 cm höga, frigoliten 3 cm/st, sen är frösåddslådorna ca 5 cm höga. Frigoliten kan jag lägga ihop flera och på så sätt höja/sänka frösådderna efter behov. Det behövs ju ca 10 cm mellan frösådd och lysrör sägs det här men det beror väl på hur länge man har dem inne (hur tidigt man börjar). Ju större/högre de blir desto längre ner måste de ju så de inte växer in i lysrören  Aha, det där med att höja och sänka lådorna med t.ex. frigolitskivor var ju smart! Förra året höjde jag armaturen i stället (den hängde ovanför ett bord)  Så om det är kring 45 cm eller mer mellan hyllplanen borde det fungera, bara man har nåt att höja upp plantorna med vid behov. Är frigoliten annars till för att isolera så att det inte ska bli för varmt på hyllan när det sitter en lysrörsarmatur på undersidan? Det var min första tanke i alla fall.
fruberglund
23-01-2007, 14:08
CITAT (noora @ 23-01-2007, 13:25) CITAT (fruberglund @ 23-01-2007, 11:30) Jag har ca 45 mellan hyllplanen, lysrören är 10 cm höga, frigoliten 3 cm/st, sen är frösåddslådorna ca 5 cm höga. Frigoliten kan jag lägga ihop flera och på så sätt höja/sänka frösådderna efter behov. Det behövs ju ca 10 cm mellan frösådd och lysrör sägs det här men det beror väl på hur länge man har dem inne (hur tidigt man börjar). Ju större/högre de blir desto längre ner måste de ju så de inte växer in i lysrören  Aha, det där med att höja och sänka lådorna med t.ex. frigolitskivor var ju smart! Förra året höjde jag armaturen i stället (den hängde ovanför ett bord)  Så om det är kring 45 cm eller mer mellan hyllplanen borde det fungera, bara man har nåt att höja upp plantorna med vid behov. Är frigoliten annars till för att isolera så att det inte ska bli för varmt på hyllan när det sitter en lysrörsarmatur på undersidan? Det var min första tanke i alla fall. Jag frågade Gurkan som hade byggt hyllan jag gjorde min efter, han hade frigolit. Han sa att det bara var för höjden så det går ju att använda annat också, dock är ju frigoliten lätt och inte så jobbig att ha och göra med. Lysrör blir inte så varma så det behövs nåt skydd. Det går nog med lägre emellan hyllplanen också men lite justermån är aldrig fel Jonas70 - jag kollade igenom IKEAS sortiment före jag byggde men jag har ju gått efter lysrörens mått och de är 33 djupa och 125 långa så det går inte in i en vanlig lagerhylla, de är oftast alldeles för korta. Vill ju ha så mycket såyta som möjligt
Truntetorp
23-01-2007, 14:16
Wow jag är imponerad. Jag köpte mina på jysk och de är inte särskilt stadiga men jag har förankrat dem i väggen. Men du varför vänta till mars? Jag har snart fullt under varje lysrör (5 stycken) . Perenner och ljusgroende är de som "solas" nu. Lycka till!!
CITAT (Floppy @ 22-01-2007, 21:19) CITAT (Alba @ 22-01-2007, 20:53) Jag har köpt på ÖB. Hyllplanen är ca 23 cm breda och med 5 hyllor. okej...vad kostade de där...?...på IKEA är de 30 cm djupa...men 23 kan funka Jag minns inte vad hyllan kostade. Har haft den några år. Om du har ÖB där du bor kan du ju ringa och kolla. Jag tror de kallar den "lagerhylla". Kan ev. finnas i olika storlekar.
kerstin z5-6
23-01-2007, 18:45
Snyggt bygge -men du kan ju snickra bra -det har vi ju sett förr .. trappan -var det så ?
fruberglund
23-01-2007, 18:52
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 18:45) Snyggt bygge -men du kan ju snickra bra -det har vi ju sett förr .. trappan -var det så ?  Jajamensan
Jonas70
23-01-2007, 22:28
CITAT (fruberglund @ 23-01-2007, 14:08) Jonas70 - jag kollade igenom IKEAS sortiment före jag byggde men jag har ju gått efter lysrörens mått och de är 33 djupa och 125 långa så det går inte in i en vanlig lagerhylla, de är oftast alldeles för korta. Vill ju ha så mycket såyta som möjligt  Ok, så du behöver en bredd på 125. Nej, så breda är de ju inte på IKEA. Tror att de bara är 80 breda, eller om de möjligen är 100. Nej, de är nog 80
CITAT (fruberglund @ 22-01-2007, 20:32) CITAT (Floppy @ 22-01-2007, 19:39) Hur snyggt som helst ju.... Bra jobbat... själv ska jag vara lat och köpa färdig från IKEA....sån där lagerhylla två stycken... Jo, fast de var inte långa eller djupa nog. Ja, visst kommer det frodas, bara jag kommer ihåg att vattna  Hydromatik???
Ikeas "Gorm"-hylla kan monteras flera på bredden utan att det blir några hyllsidor i vägen. Jag ska åka till ikea i helgen och handla en till Gorm. Det ska bli tre på bredden (jag har redan två), då får mina två armaturer precis lagom plats på bredvid varandra på längden (varje armatur är c:a 1,5 Gorm-hyllor bred).
Alpiner i Halmstad
24-01-2007, 10:20
Tänk också på att vatten inte får komma i kontakt med amaturerna. Har du inte nollspänningsbrytare i husets elsystem, bör du nog ha en enkel sådan mellan vägguttaget och sladdarna till lysrören. M.v.h. Bernt
fruberglund
24-01-2007, 12:26
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 24-01-2007, 10:20) Tänk också på att vatten inte får komma i kontakt med amaturerna. Har du inte nollspänningsbrytare i husets elsystem, bör du nog ha en enkel sådan mellan vägguttaget och sladdarna till lysrören. M.v.h. Bernt Vad är det??? Berätta gärna mera Bernt! Nooora - hade nog blivit för långt för att få plats i rummet, bygger man själv så får man ju det exakt som man vill ha och får plats med. Där den står på bilden är det egentligen en gästsäng så där ska den inte stå sen utan framför fönstret och där får den precis plats Dessutom blev min hylla billigare än 3 Gorm, min kostade ca 350 kr totalt, Gorm kostar 159/st för minsta storleken med 31 cm djup = 477:- och då är det ju bara 4 hyllplan = 3 frösåddshyllor jag har byggt 4 = MAXIMALT med utrymme för frösådder Nåväl, alla vill eller kan ju inte bygga och då är ju självklart bra att det finns färdigbyggt att köpa till låga priser. Jag menar man vill ju lägga så mycket pengar som möjligt på frösådderna och inte på tillbehören Uno - läs raden ovan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|