malin72
tongue.gif tongue.gif
jo lysrör....

han tog 4 olika sorter med sig som han läste hade med blommor att göra.

-fluora 18W/77
-energi saver cool white 18W/640
-lumilux cool white 18W/840
-lumilux de luxe daylight 18W/965

rolleyes.gif wub.gif wub.gif så jag lyxade till mig med att sätta lumilux de luxe daylight 18W/965 i armaturen wub.gif wub.gif vilken skillnad det blev i lyset wub.gif

som ni förstår så är det inte en lång armatur men passar perfekt i hyllan så nu när jag har andra lysen så ska jag skaffa samma storlek fast 2 rörs...

blir det bra tror ni unsure.gif unsure.gif eller blir mina småttingar glada wub.gif wub.gif
ewa zon 3
Klart det blir bra och dina småttingar kan inte få det bättre med så fina lysrör biggrin.gif

/Ewa
malin72
ja det är lite roligt...för jag tror att alla är bra...så ett hyllplan men en sort ska bli spännande att följa...se om det märks någon skillnad smile.gif

så nu ska vi på armatur jakt,blir kanske lite svårare eftersom att dom är korta wink.gif unsure.gif

vad fanns det billiga armaturer unsure.gif unsure.gif
ewa zon 3
Både Jula och Clas Ohlsson har 2 x 18 W armaturer men de har plastkåpor, kanske kan du ta bort dom om du ska ha lysrören innomhus. Mer än jag vet.
Annars kan en överskotts eller 2:handsbutik vara ett bra ställe att leta på.

/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 23-01-2007, 11:02)
Både Jula och Clas Ohlsson har 2 x 18 W armaturer men de har plastkåpor, kanske kan du ta bort dom om du ska ha lysrören innomhus. Mer än jag vet.

/Ewa

aha ok tack för svar då ska jag på jakt smile.gif

satt och tänkte på återvinningen där finns ju en egen för el saker....undrar om man kan kika där wink.gif men då tror väl folk att man är helt tokig går och river bland grovsopor laugh.gif laugh.gif
Jenny & Vilda
CITAT (ewa zon 3 @ 23-01-2007, 11:02)

/Ewa

Lite nyfiken då jag monterade upp lysrör igår, eller inte jag utan sambon rolleyes.gif. Jag har också plastkåpor på mina, ska jag ta bort dem för bästa ljus?
Helen i Piteå Zon 5
Jag tar bort alla plastkåpor och dyligt från lysrören då jag har dom över sådden, det blir bästa ljuset så tycker jag rolleyes.gif /Helen
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-01-2007, 12:31)
Jag tar bort alla plastkåpor och dyligt från lysrören då jag har dom över sådden, det blir bästa ljuset så tycker jag rolleyes.gif /Helen

ok...då vet jag bort med plasten...den jag har nu fanns det inte på så...men jag ska kolla efter dom som lätt kan få bort höljet smile.gif

vilken skillnad det blev på ljuset här inne nu men nya lysrören...ljusterapi rolleyes.gif smile.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
snoork .... lyllos .. sådan leverantör du har ! laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 19:24)
snoork ....

unsure.gif unsure.gif unsure.gif blink.gif blink.gif
Bodenblomman
Jag hittade både armaturer och kallysrör på våran återvinningsaffär. Jag betalade 10:- per lysrör, jag köpte en kartong så att man har. Armaturerna kommer jag inte ihåg priset på.

Värt att kika där, om ni har något liknande ställe!

mvh Susanne
malin72
CITAT (Bodenblomman @ 23-01-2007, 20:03)
Jag hittade både armaturer och kallysrör på våran återvinningsaffär. Jag betalade 10:- per lysrör, jag köpte en kartong så att man har. Armaturerna kommer jag inte ihåg priset på.

Värt att kika där, om ni har något liknande ställe!

mvh Susanne

aha smart det ska kollas upp tack för tips smile.gif
Jonas70
Hmm, en återvinningsaffär hade ju inte varit så dumt att besöka. Synd bara att jag inte känner till någon sådan här i närheten av Lund!
kerstin z5-6
Malin

snoork =.avundsamt indragande av O2 genom näsan ...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 22:36)
Malin

snoork =.avundsamt indragande av O2 genom näsan ...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ja ja men så sitter jag varje gång du visar dina bilder så sleep.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
men vad tror du om rören då unsure.gif unsure.gif
kan väl vara kul att se om det är någon skillnad smile.gif

kan säga att redan nu så tycker jag mig se lite förändring här...det ser ut som att dom mera sträcker sig mot ljuset och att det faktiskt har växt en del ohmy.gif ohmy.gif
får spruta lite mera nu med....
kerstin z5-6
Verkar vara lyxrör -det blir ju ljusare som du ser med bara ögat -då måste det vara bra för växterna med smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 22:47)
Verkar vara lyxrör -det blir ju ljusare som du ser med bara ögat -då måste det vara bra för växterna med smile.gif

jo det är sant ska bli kul att se skillnaden på dom andra med...nu får jag inte vända mig om och titta till småttingarna där jag sitter för det gör ont i ögonen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Aquilegia
CITAT (Jonas70 @ 23-01-2007, 22:18)
Hmm, en återvinningsaffär hade ju inte varit så dumt att besöka. Synd bara att jag inte känner till någon sådan här i närheten av Lund!

Finns inte de stora röriga loppis ladorna kvar på infarten till Lund (om man kommer från E6:an)????
Maria_z5
Blir alldeles till mig av allt spännande du får!

Sitter och väntar på sista fröerna kommer vilken dag som helst nu och armaturerna som är ca 1v bort.

Är sååå avis! laugh.gif laugh.gif laugh.gif wink.gif

/Maria wink.gif
malin72
CITAT (Maria_z5 @ 24-01-2007, 11:50)
Blir alldeles till mig av allt spännande du får!

Sitter och väntar på sista fröerna kommer vilken dag som helst nu och armaturerna som är ca 1v bort.

Är sååå avis! laugh.gif laugh.gif laugh.gif wink.gif

/Maria wink.gif

äsch inget att vara avis på jag har ju inga armaturer ännu laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
Det går att ordna, har du kollat på ÖB?

/Maria
fruberglund
Kolla på Blocket annars, jag ska hämta mina idag. 250:-/st men då är det riktiga kraftiga som vi kan ha när vi bygger nytt garage om några år (hehe, bara en ursäkt för mannen, precis som att han får ta MINA lysrör sen rolleyes.gif ). De är i alla fall samma mått som de jag redan har så de passar finfint i min nya frösåddshylla.

http://www.blocket.se/vi/10607382.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon